C.K.8.2 Standardskema med oplysninger om beskatning af koncernens globale indkomst og ekstraskat
Omfattede koncernenheder skal senest 15 (18) måneder efter den sidste dag i rapporteringsåret indsende et standardskema med oplysninger om beskatning af koncernens globale indkomst og ekstraskat til Skatteforvaltningen, jf. MBL § 53, stk. 1 og 4. Det første skema for rapporteringsåret 2024 skal dog tidligst indgives den 30. juni 2026, Jf. OECD Agreed Administrative Guidance fra december 2023.
Det er som udgangspunkt den enkelte koncernenhed, der skal indsende skemaet. Udgangspunkt kan fraviges, hvis koncernen beslutter at lade en lokal udpeget enhed varetage indgivelsen af skemaet på vegne af andre koncernenheder i Danmark. Dette kunne fx være administrationsselskabet i en danske sambeskatning.
Under nærmere betingelser kan skemaet med oplysninger om ekstraskat også indgives i en anden jurisdiktion, hvor den udenlandske myndighed ifølge en aftale eller ordning om automatisk udveksling skal videregive skemaet med oplysninger om ekstraskat til Skatteforvaltningen. Indgives skemaet i en sådan anden jurisdiktion, så skal koncernenheden i Danmark meddele Skatteforvaltningen identiteten på den enhed, som indgiver skemaet, samt oplyse i hvilken jurisdiktion enheden er hjemmehørende, jf. MBL § 53, stk. 2.
Skemaet med oplysninger om ekstraskat skal indeholde sådanne oplysninger om den multinationale koncern eller store nationale koncern, der er nødvendige for, at Skatteforvaltningen vil kunne vurdere og kontrollere, om der er grundlag for at opkræve ekstraskat.
Efter MBL § 53, stk. 5, fastsætter Skatteforvaltningen de nærmere regler om indgivelsen og om indholdet af standardskemaet i overensstemmelse med artikel 44 i EU-direktivet.
Ifølge EU-direktivets artikel 44 skal skemaet med oplysninger om ekstraskat indeholde følgende oplysninger om den multinationale eller store nationale koncern:
a) koncernenhedernes identitet, herunder deres eventuelle skatteregistreringsnummer, jurisdiktionen, hvor de er hjemmehørende, og deres status efter reglerne i EU-direktivet
b) oplysninger om den multinationale eller store nationale koncerns overordnede selskabsstruktur, herunder andre koncernenheders bestemmende indflydelse over koncernenhederne
c) oplysninger, der er nødvendige for beregning af:
i) den effektive skattesats for hver jurisdiktion og ekstraskatten for hver koncernenhed
ii) ekstraskatten for et medlem af en joint venture-koncern
iii) allokeringen af ekstraskat i henhold til reglen om indkomstmedregning og reglen om underbeskattede overskud for hver jurisdiktion, og
d) oplysninger om de beslutninger (valg), der er truffet i henhold til EU-direktivet.
Indgår en koncernenhed i en koncern med et ultimativt moderselskab, der er hjemmehørende i en tredjelandsjurisdiktion, der anvender regler, som anses for ligestillet med reglerne i artikel 52 i EU-direktivet, er koncernenheden eller den udpegede lokale enhed forpligtet til at indgive et skema med oplysninger om ekstraskat, som indeholder følgende oplysninger:
a) alle oplysninger, der er nødvendige for anvendelse af artikel 8, herunder:
i) identiteten på alle de koncernenheder i hvilke et delvist ejet moderselskab, der er hjemmehørende i en medlemsstat, har en direkte eller indirekte ejerandel på et hvilket som helst tidspunkt i løbet af regnskabsåret, samt oplysninger om strukturen af de pågældende ejerandele
ii) alle oplysninger, der er nødvendige for at beregne den effektive skattesats for de jurisdiktioner, hvor et delvist ejet moderselskab er hjemmehørende i en medlemsstat, der har ejerandele i de i nr. i) identificerede koncernenheder, og den ekstraskat, der skal betales, og
iii) alle oplysninger, der er relevante i denne henseende i henhold til artikel 9, 10 eller 11
b) alle oplysninger, der er nødvendige for anvendelse af artikel 13, herunder:
i) identiteten på alle de koncernenheder, der er hjemmehørende i det ultimative moderselskabs jurisdiktion samt strukturen af de pågældende ejerandele
ii) alle oplysninger, der er nødvendige for at beregne den effektive skattesats for det ultimative moderselskabs jurisdiktion og dets ekstraskat, der skal betales, og
iii) alle oplysninger, der er nødvendige for at fordele denne ekstraskat på grundlag af fordelingsnøglen for reglen om underbeskattede overskud i artikel 14
c) alle oplysninger, der er nødvendige for, at en medlemsstat, der har besluttet at anvende en kvalificeret indenlandsk ekstraskat, kan anvende en sådan ekstraskat i overensstemmelse med artikel 11.
Det skema og de oplysninger, der skal indgives i Danmark, vil indholdsmæssigt svare til det skema, der udgives af OECD.
Der er en udførlig gennemgang af indholdet af skemaet med oplysninger om ekstraskat (GIR) i OECD’s udgivelse af 13. juli 2023 "GloBE Information Return (Pillar Two)".
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed