Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2025-1
<< >>

C.K.7 Særregler ved omstruktureringer, for joint ventures og for investeringsenheder

I MBL §§ 35-42 er der regler for opgørelse af omsætningen i koncerner, der omstruktureres, for joint ventures og for investeringsenheder.

Ved fusion (sammenlægning) af to eller flere koncerner anses omsætningsgrænsen for at være opfyldt for den nye samlede koncern i ethvert regnskabsår forud for fusionen, hvor summen af omsætningen, der indgår i hver af de fusionerende koncerners konsoliderede regnskaber for det pågældende regnskabsår, udgør 750 mio. euro eller derover, jf. MBL § 35, stk. 1 og 2.

Ved spaltning (opdeling) af en koncern opgøres omsætningen efter bestemmelserne i MBL § 35, stk. 3.

Bliver en enhed - eller ophører en enhed med at være - en koncernenhed i en multinational koncern eller i en stor national koncern som følge af en overdragelse af en direkte eller indirekte ejerandel i enheden, eller bliver en enhed det ultimative moderselskab i en ny koncern i løbet af et regnskabsår, så opgøres omsætningen efter MBL § 36.

Afhændes eller erhverves aktiver og passiver, så skal en afhændende koncernenhed som udgangspunkt medregne eventuelle gevinster og tab i indkomsten, mens en erhvervende koncernenhed skal medtage de erhvervede aktiver og passiver til den bogførte værdi, jf. MBL § 37, jf. dog stk. 2 og 3, hvis afhændelsen eller erhvervelsen sker i forbindelse med en koncernintern omstrukturering.

Hvis en koncernenhed er forpligtet eller berettiget til at regulere aktiver og passiver til dagsværdi med henblik på den skattemæssige behandling i den jurisdiktion, hvor den er hjemmehørende, så følger behandlingen af bestemmelsen i MBL § 37, stk. 4.

I MBL § 38 er der særlige regler for opgørelsen af ekstraskat i moderselskaber, der direkte eller indirekte har en ejerandel i et joint venture. Bemærk i denne forbindelse, at definitionen af et joint venture i MBL § 38, stk. 4, ikke svarer til den normale definition af begrebet.

I MBL § 39 er der særlige regler for behandlingen af enheder og koncernenheder i to eller flere koncerner, der indgår i en multinational koncern eller en stor national koncern med flere moderselskaber.

I MBL §§ 40, 41 og 42 er der særlige regler for beregningen af den effektive skattesats og opgørelsen af omfattede skatter mv. for investeringsenheder, der ikke anses for skattemæssigt transparente.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
BEREGNER
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.