C.H.4.4.3 Kompetencefordeling
►Kommunalbestyrelserne i de enkelte kommuner bestemmer, om der skal opkræves dækningsafgift i deres kommune.
Kommunalbestyrelsen bestemmer, om der skal gives fritagelse efter ESL § 11, stk. 3.
Kommunalbestyrelsen afgør, om en erhvervsejendom anvendes til dækningsafgiftspligtige formål efter ESL § 12, stk. 1.
Kommunalbestyrelsen er derfor den kompetente myndighed i relation til pålæg af og fritagelse for dækningsafgift.
Opgaver, som fortsat varetages af kommunerne, er ikke omfattet af SFLs anvendelsesområde, da kommunerne ikke er en del af "told- og skatteforvaltningen".
FVL og almindelige forvaltningsretlige regler og principper vil i stedet være gældende.
Bemærk
Kommunerne har været opkrævningsmyndighed for dækningsafgift til og med 2023.
Kommunerne behandler og afslutter opkrævning og efterregulering til og med 2023.
Bemærk
Fra og med 2024 opkræver Skatteforvaltningen dækningsafgift på vegne af kommunerne. De beløb, som Skatteforvaltningen pålægger ejerne at skulle betale, skal Skatteforvaltningen afregne til kommunerne.
Skatteforvaltningen foretager som del af ejendomsvurderingen ansættelse og fordeling efter ESL § 5, stk. 2, og ESL § 12, stk. 5.
Se vedrørende dækningsafgiftsfordelingen afsnit C.H.4.4.5.4 Skatteforvaltningens vurdering efter ESL § 12, stk. 5 om Skatteforvaltningens vurdering, jf. ESL § 12, stk. 5 / EVL (ejendomsvurderingsloven) § 15, stk. 2, 4. pkt.◄
Læs også:











,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed