Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2024-2
<< >>

C.H.4.3.4.3.1 Indtræden i og ophør af skattepligt

Indhold

Dette afsnit beskriver reglerne for beregning af grundskyld, når en ejendom indtræder eller ophører med at være pålagt grundskyld.

Afsnittet indeholder:

  • Helårsniveau
  • Erhvervelse af ejendom
  • Afståelse af ejendom
  • Fritagelse eller ophør af fritagelse for grundskyld
  • Fritagelse for betaling af grundskyld for fremmede stater, diplomater mv.

Se også

Se også afsnit:

  • C.H.4.3.4.3.2 Flere ejere
  • C.H.4.3.4.3.3 Særligt ved dødsfald.

Helårsniveau

Grundskylden opgøres på helårsniveau efter § 28. Se ESL § 18, stk. 1. ESL § 28 vedrører skattesatser for grundskylden.

Den periode, som grundskylden pålægges for, benævnes henholdsvis indkomstår og kalenderår, som begge udgør 360 dage med 30 dage i hver kalendermåned. Se ESL § 72.

Bestemmelsen om helårsniveau er i det væsentligste ny og er en ensretning med bestemmelse herom for ejendomsværdiskat efter ESL § 15, stk. 1.

Det forhold, at grundskylden beregnes på helårsniveau betyder, at grundskylden vil skulle reduceres forholdsmæssigt i fx det år, hvor den faste ejendom afstås.

Erhvervelse af ejendom

Ved erhvervelse af en ejendom bliver ejeren omfattet af pligten til at svare grundskyld fra og med overtagelsesdagen. Se ESL § 18, stk. 2, 2. pkt.

Det betyder, at grundskylden skal pålægges med virkning fra og med overtagelsesdagen i forbindelse med erhvervelse af ejendom.

Hvis køberen flytter ind senere end overtagelsesdagen, vil grundskyld fortsat blive pålagt med virkning fra og med overtagelsesdagen. Det skyldes, at grundskylden pålægges ejendommen, uanset om ejendommen står til rådighed for ejeren.

Ejendomsværdiskatten, bortset fra ejendomsværdiskat af sommerhuse og lignende, vil derimod først blive pålagt fra indflytningsdagen, hvis indflytningsdagen er senere end overtagelsesdagen. Se ESL § 15, stk. 3, 2. pkt. Det betyder, at ejendomsværdiskatten og grundskylden i disse tilfælde vil blive pålagt fra to forskellige tidspunkter. Se afsnit C.H.4.2.4 Hvornår skal der betales ejendomsværdiskat? om hvornår der skal betales ejendomsværdiskat.

Afståelse af ejendom

Ved afståelse af ejendom skal ejeren svare grundskyld til og med dagen før overtagelsesdagen. Se ESL § 18, stk. 2, 2. pkt.

Grundskylden bliver opkrævet til og med dagen før overtagelsesdagen ved afståelse i form af salg af en ejendom. Hvis sælger flytter ud tidligere end dagen før overtagelsesdagen, vil der fortsat blive beregnet grundskyld af grunden indtil dagen før overtagelsesdagen og ikke kun indtil udflytningsdagen. Det skyldes, at grundskylden pålægges ejendommen, uanset om ejendommen står til rådighed for ejeren.

Ejendomsværdiskatten, bortset fra ejendomsværdiskat af sommerhuse og lignende, pålægges derimod alene frem til udflytningsdagen, hvis udflytningsdagen ligger forud for overtagelsesdagen. Se ESL § 15, stk. 4, 2. pkt. Det betyder, at opkrævningen af ejendomsværdiskat og grundskyld vil kunne ophøre på to forskellige tidspunkter, fordi skattepligten for de to skatter kan ophøre på to forskellige tidspunkter.

Reglerne om grundskyld ved erhvervelse og afståelse af en ejendom skal ses i sammenhæng med, at grundskylden i forbindelse med statens overtagelse af opkrævning af grundskyld fra og med 2024 opkræves via forskuds- og årsopgørelsen for ejerboliger og boligdelen på landbrugs- og skovejendomme og via skattekontoen for alle andre ejendomme og den øvrige ejendom på en landbrugs- og skovejendom, hvor der er ansat en særskilt ejendomsværdi for boligdelen. Se afsnit C.H.4.7.2 Opkrævning af grundskyld om opkrævning af grundskyld og hvilke ejendomme, der opkræves grundskyld over henholdsvis personskattesystemerne og skattekontoen.

Fritagelse eller ophør af fritagelse for grundskyld

Fritages eller ophører en ejendom med at være fritaget for grundskyld efter ejendomsskattelovens kapitel 1, eller pålægges en ejendom grundskyld, sker dette med virkning fra og med førstkommende 1. januar. Se ESL § 18, stk. 3, 1. pkt.

Fritages en ejendom for fremmede staters diplomater mv. for betaling af grundskyld, sker fritagelse dog fra og med den 1. januar i det indeværende kalenderår. Se ESL § 18, stk. 3, 2. pkt. Se nedenfor om fritagelse for betaling af grundskyld for fremmede staters diplomater mv.

Påligning eller ophør af pligten til at betale grundskyld i forbindelse med fritagelse for grundskyld får først virkning fra og med førstkommende 1. januar. Fritagelsen og påligningen af grundskyld vil have virkning for et helt år.

Eksempel

Hvis en ejendom fritages for grundskyld fra og med fx den 1. oktober 2025, gælder fritagelsen fra og med den 1. januar 2026. Hvis en ejendom pålægges grundskyld fra og med fx den 1. oktober 2025, gælder påligningen af grundskyld ligeledes først fra og med den 1. januar 2026.

Bestemmelsen om, at fritagelse for henholdsvis påligning af og fritagelse for grundskyld har virkning fra og med førstkommende januar er en ændring i forhold til § 7, stk. 6, i den tidligere gældende lov om kommunal ejendomsskat, hvor fritagelsen havde virkning det efterfølgende kvartal. Se dog nedenfor om fritagelse for betaling af grundskyld for fremmede staters diplomater mv. Med ændringen følger fritagelsen og påligningen af grundskyld vurderingsterminen efter ejendomsvurderingsloven.

Fritagelse for betaling af grundskyld for fremmede stater, diplomater mv.

Fritages en ejendom ejet af af fremmede stater, diplomater mv. for betaling af grundskyld, sker fritagelse dog fra og med den 1. januar i det indeværende kalenderår. Se ESL § 18, stk. 3, 2. pkt.

Det gælder for de ejendomme, der er nævnt i § 5, stk. 1, nr. 3-5. Se, hvilke ejendomme det omfatter, i afsnit C.H.4.3.3.1.1.4 Ejendomme ejet mv. af fremmede stater, diplomater mv. om Ejendomme ejet mv. af fremmede stater, diplomater mv.

Bestemmelsen har til formål at opfylde Danmarks internationale forpligtelser efter § 23 i Wienerkonventionen af 18. april 1961 om diplomatiske forbindelser mv., hvorefter ambassader bl.a. skal fritages for ejendomsskatter. Tidspunktet for fritagelse for ejendomsskatter er ifølge Wienerkonventionen af 18. april 1961 om diplomatiske forbindelser mv. det tidspunkt, fra hvilket den pågældende ejendom anvendes til ambassade mv., dvs. overtagelsesdagen.

Efter bestemmelsen i ejendomsskatteloven skal der imidlertid regnes tilbage til den 1. januar i indeværende kalenderår ved fritagelse for grundskyld, uanset hvornår på året ambassadeejendommen mv. faktisk overtages i det pågældende år. Se ESL § 18, stk. 3, 2. pkt.

Bestemmelsen er således lempeligere end det angivne i Wienerkonventionen af 18. april 1961 om diplomatiske forbindelser, hvorefter det er overtagelsesdagen, der udgør skæringstidspunktet for, hvornår ambassadeejendommen fritages for grundskyld. Bestemmelsen skal ses i lyset af systemmæssige årsager, så påligning og fritagelse for grundskyld følger vurderingsterminerne den 1. januar efter ejendomsvurderingsloven.

Eksempel

Hvis en ambassadeejendom overtages fx den 1. juli 2026, vil fritagelsen have virkning fra og med den 1. januar i 2026 og ikke først fra og med den 1. juli 2026, hvor ambassadeejendommen faktisk overtages.

Hvis en ejendom i forbindelse med et ejerskifte overgår til at være en ejendom omfattet af reglerne om fritagelse for betaling af grundskyld for fremmede stater, diplomater mv., vil sælgeren af ejendommen skulle have tilbagebetalt grundskyld fra og med den 1. januar til og med dagen før den dato, hvor ejendommen faktisk overtages af køberen og anses for en sådan ejendom. Hvis fx ejendommen overtages af en juridisk person pr. 1. juli 2026, og ejendommen overgår til at være en sådan ejendom, vil den juridiske person få tilbagebetalt grundskyld fra og med den 1. januar 2026 til og med den 30. juni 2026.

Bestemmelsen om, at fritagelse for betaling af grundskyld for fremmede staters diplomater mv., skal ske fra og med den 1. januar i indeværende kalenderår, er en ændring i forhold til § 7, stk. 6, i den tidligere gældende lov om kommunal ejendomsskat. Med ændringen følger fritagelsen og påligningen af grundskyld vurderingsterminen efter ejendomsvurderingsloven.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.