Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2024-2
<< >>

C.H.4.3.3.2.10 Klage og genoptagelse

Indhold

Dette afsnit beskriver hvilke regler, der gælder for klage over afgørelser om fritagelse efter ESL § 7, samt hvilke regler der gælder for genoptagelse på statens område.

Reglerne om, hvem der træffer afgørelse om bevillingsmæssig fritagelse for betaling af grundskyld, findes i ESL § 7, stk. 1 og 2.

Afsnittet indeholder:

  • Fritagelsen
  • Skatteansættelsen.

Se også

Se også afsnit

  • C.H.4.3.3.2.1 Regel om fritagelse
  • C.H.4.3.3.2.2 Skoler, hospitaler, sygehuse mv.
  • C.H.4.3.3.2.3 Sports- og idrætsanlæg mv.
  • C.H.4.3.2.2.4 Ungdomslejr, lejrplads eller feriekoloni
  • C.H.4.3.3.2.5 Almenvelgørende stiftelser mv.
  • C.H.4.3.3.2.6 Gas-, vand- og fjernvarmeværker
  • C.H.4.3.3.2.7 Delvis fritagelse
  • C.H.4.3.3.2.8 Afgørelseskompetence
  • C.H.4.3.3.2.9 Virkning af fritagelse mv.

Fritagelsen

Fritagelse, en ændring heri eller ophør af en fritagelse, sker med virkning fra førstkommende 1. januar. Reglen om virkningen af en fritagelse mv. skal ses i sammenhæng med ejendomsvurderingsloven, hvorefter ansættelser og fordelinger efter ejendomskatteloven foretages som en del af vurderingen. Se EVL (ejendomsvurderingsloven) § 15, stk. 2, 4. pkt. Det betyder, at det er Skatteforvaltningen, der foretager fordelingerne ved fritagelse for grundskyld. Se ESL § 7, stk. 1 og 2.

Det betyder også, at ansættelser og fordelinger foretaget efter ejendomsskatteloven kan påklages administrativt eller genoptages efter reglerne på vurderingsområdet. Disse afgørelser vil være en del af vurderingen, og vil kunne påklages og genoptages efter reglerne herom i skatteforvaltningsloven. Se SFL (skatteforvaltningsloven) §§ 6, 6 a og 6 b og kapitel 12 om vurderinger. Se også afsnit A.A.1.6.2.2 Opgaver om klage til vurderingsankenævnene og afsnit A.A.8.4.1 Ændring af vurdering efter EVL (dog ikke EVL §§ 87 og 88) om ændringer af ejendomsvurderinger.

Kommunens afgørelse om, hvorvidt der kan ske fritagelse for grundskyld, kan indbringes for domstolene.

Ikke et 20 pct. krav

Det fremgår af skatteforvaltningsloven, at klagemyndighederne kun kan ændre ejendomsværdien eller grundværdien, hvis klagemyndighederne finder grundlag for at ændre den pågældende værdi med mere end 20 pct. i forhold til vurderingsmyndighedens afgørelse. Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 35 h, stk. 2, § 38, stk. 3 og § 45, stk. 2.

Dette minimumskrav gælder ikke for fordelinger af ansatte værdier, og dermed ikke for fordelinger i forbindelse med fritagelser for grundskyld. Se forarbejderne til lov om ændring af skatteforvaltningsloven, lov om kommunal ejendomsskat, ejendomsværdiskatteloven og forskellige andre love, jf. Folketingstidende 2016-17, A, L 212 som fremsat, side 21, hvor det fremgår, at kravet i skatteforvaltningsloven, ikke gælder for så vidt angår de øvrige dele af en ejendomsvurdering, fx fordelinger af ansatte værdier.

Det er således ikke en forudsætning for ændring, at ændringen udgør mere end 20 pct. Det vil sige, at klagemyndighederne vil kunne ændre fordelinger af ansættelser, som indgår i ejendomsvurderingen, selvom det ikke resulterer i en ændring, der er større end 20 pct.

Skatteansættelsen

Da staten opkræver grundskylden, vil den efterfølgende skatteansættelse, hvori den hele eller delvise fritagelse for grundskyld indgår som en del af grundlaget, blive foretaget af Skatteforvaltningen.

Denne skatteansættelse vil være omfattet af reglerne om genoptagelse og påklage af skatteansættelser efter reglerne i skatteforvaltningsloven. Se SFL (skatteforvaltningsloven) §§ 26-27 og § 5. Se også afsnit A.A.1.6.1.2 Opgaver om klage til skatteankenævnene, A.A.1.7.2 Landsskatterettens opgaver om klage til Landsskatteretten og afsnit A.A.8.2 Ændringer vedrørende skat om ændringer af skat.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.