Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2024-2
<< >>

C.H.4.3.3.3 Fritagelse for grundskyld af samfundsmæssige hensyn

Indhold

Dette afsnit beskriver reglen, der giver kommunerne mulighed for at give fritagelse for betaling af grundskyld for ejendomme af samfundsmæssige hensyn.

Først beskrives fritagelsesreglen og betingelsen for fritagelse. Derefter beskrives varigheden af fritagelserne samt kompetencen til at træffe afgørelse.

Reglerne om fritagelse for betaling af grundskyld for de i afsnittet omhandlede ejendomme findes i ESL § 8.
Det er valgfrit for kommunen, om den vil give mulighed for fritagelse efter denne bestemmelse.

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Betingelse for fritagelse
  • Fritagelsens varighed
  • Afgørelseskompetence.

Se også

Se også afsnit

  • C.H.4.3.3.1 Obligatoriske fritagelser
  • C.H.4.3.3.2 Bevillingsmæssige fritagelser for grundskyld
  • C.H.4.3.3.4 Fritagelse for stigning som følge af ændret plangrundlag
  • C.H.4.3.3.5 Fritagelse for stigninger som følge af ændret plangrundlag med mulighed for opførelse af vindmølle- eller solcelleanlæg
  • C.H.4.3.3.6 Ejendomme, der er fritaget for vurdering
  • C.H.4.3.3.7 Henstand for visse landbrugsejendomme.

Regel

Kommunalbestyrelsen kan meddele hel eller delvis fritagelse for grundskyld, hvis kommunalbestyrelsen af samfundsmæssige hensyn ønsker, at private grunde ikke bebygges, eller at en bebyggelse bevares. Fritagelsen sker for en vurderingsperiode efter ejendomsvurderingsloven ad gangen. Se ESL § 8, stk. 1.

Bestemmelsen er med sproglige ændringer en videreførelse af § 9, stk. 1, 1. pkt., i den tidligere gældende lov om kommunal ejendomsskat.

Det antages, at fritagelsesmuligheden bliver anvendt i begrænset omfang. Den tidligere bestemmelse i § 9, stk. 1, i den tidligere gældende lov om kommunal ejendomsskat har efter den udvidede byplan- og zonelovgivning mv. alene haft begrænset betydning.

Betingelse for fritagelse

Det er en betingelse for fritagelse, at ejeren over for kommunalbestyrelsen forpligter sig til ikke at foretage ændringer af grundens udnyttelse uden tilladelse fra kommunalbestyrelsen. Se ESL § 8, stk. 2, 1. pkt.

Hvis ejeren uden tilladelse fra kommunalbestyrelsen foretager bygningsforanstaltninger på grunden, som strider imod de fastsatte betingelser for fritagelsen, bestemmer kommunalbestyrelsen, om og da i hvilket omfang fritagelsen bortfalder. Se ESL § 8, stk. 2, 2. pkt.

Fritagelsen ophører herefter med virkning fra og med førstkommende 1. januar. Se ESL § 8, stk. 2, 3. pkt.

ESL § 8, stk. 2, er en videreførelse af § 9, stk. 1, 2. pkt., og § 9, stk. 2, i den tidligere gældende lov om kommunal ejendomsskat med sproglige ændringer og med den ændring, at det ikke længere vil være op til kommunalbestyrelsen at beslutte, fra hvilket tidspunkt fritagelsen ophører.

Fritagelsens varighed

Fritagelsen gælder for en vurderingsperiode ad gangen. Ved en vurderingsperiode ad gangen forstås efter ejendomsvurderingsloven perioden fra og med den 1. januar og 2 år frem eller 1 år frem, hvis der er sket en omvurdering efter EVL (ejendomsvurderingsloven) § 6.

Efter EVL (ejendomsvurderingsloven) § 5 ansættes der en ny grundværdi hvert andet år, medmindre der er foretaget en ny ansættelse af grundværdien i forbindelse med en omvurdering efter EVL (ejendomsvurderingsloven) § 6.

Bemærk

Vurderinger af ejendomme, der pr. 1. januar 2024 vurderes i lige år som ejerboliger efter EVL (ejendomsvurderingsloven) § 5, stk. 2, foretages i 2024 og 2025 efter EVL (ejendomsvurderingsloven) § 87 b. Vurderinger af ejendomme, der pr. 1. januar 2025 vurderes i ulige år som andre ejendomme og visse ejerboliger efter EVL (ejendomsvurderingsloven) § 5, stk. 2, foretages i 2025 og 2026 efter EVL (ejendomsvurderingsloven) § 88 a.

Det betyder, at hvis den af ejeren påtagne forpligtelse ikke giver anledning til en omvurdering af grunden, vil en vurdering, som ikke tager højde herfor, blive indekseret til brug for vurderingen i henholdsvis 2024-2025 og 2025-2026 og anvendt til beskatning i henholdsvis 2025-2026 og 2026-2027. Er der ikke taget højde for forpligtelsen i disse vurderinger, vil fritagelsen derfor fortsat kunne gives, indtil der er foretaget en ny vurdering, hvor forpligtelsen indgår.

Afgørelseskompetence

Det er kommunalbestyrelsen, der beslutter, hvorvidt en ejendom skal fritages efter ESL § 8, stk. 1.

Det er desuden kommunalbestyrelsen, der foretager en fordeling af grundværdien på den del, der kan henføres til den fritagne henholdsvis den ikkefritagne del i forhold til grundskyld.

Det er kommunalbestyrelsen, der træffer afgørelse om, i hvilket omfang fritagelsen for grundskyld bortfalder i tilfælde, hvor ejeren uden tilladelse foretager bygningsforanstaltninger på grunden, der strider imod de betingelser, som gælder for fritagelsen.

Kommunalbestyrelsens afgørelser kan ikke påklages i det administrative system på skatteministeriets område. Kommunalbestyrelsens afgørelser kan indbringes for domstolene.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.