C.D.9.9.3.1 Generelle bemærkninger om konsolideringsfradrag
FBL (fondsbeskatningsloven) § 5 indeholder en række bestemmelser om fradrag for visse hensættelser til konsolidering af fonds- eller foreningsformuen.
►Fonde mv. omfattet af FBL (fondsbeskatningsloven) § 1, stk. 1, nr. 1 eller 4, kan foretage fradrag for hensættelser til konsolidering efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 5, stk. 1 eller stk. 4. Se afsnit C.D.9.9.3.2 Fonde - konsolideringsfradrag efter FBL § 5, stk. 1 om konsolideringsfradrag efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 5, stk. 1 samt afsnit C.D.9.9.3.4 Fonde - konsolideringsfradrag efter FBL § 5, stk. 4 om konsolideringsfradrag efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 5, stk. 4.
Foreninger omfattet af FBL (fondsbeskatningsloven) § 1, stk. 1, nr. 2, kan foretage fradrag for hensættelser til konsolidering efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 5, stk. 2 og 3. Se afsnit C.D.9.11.3 Fradrag for uddelinger, hensættelser og konsolidering om konsolideringsfradrag for andre foreninger.
Foreninger omfattet af FBL (fondsbeskatningsloven) § 1, stk. 1, nr. 3, kan foretage fradrag for hensættelser til konsolidering efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 9, stk. 1, der henviser til FBL (fondsbeskatningsloven) § 5, stk. 2 og stk. 3. Se afsnit C.D.9.10.4 om konsolideringsfradrag for arbejdsmarkedssammenslutninger.
I lighed med hvad der gælder for uddelinger og hensættelser efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 4, kan fradrag efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 5 kun foretages under iagttagelse af prioriteringsreglen i FBL (fondsbeskatningsloven) § 6. Se afsnit C.D.9.9.4 Prioriteringsreglen om prioritetsreglen.
Konsolideringsfradraget efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 5 er en ren skattemæssig postering til brug for indkomstopgørelsen. Der kræves ikke nogen faktisk hensættelse. Se TfS 1988, 224 DEP.
Som det gælder for uddelinger og hensættelser efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 4, kan heller ikke konsolideringsfradraget efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 5 medføre et skattemæssigt underskud, der kan fremføres til modregning i følgende års indkomst.
Se også
Se også afsnit
- C.D.9.10.4 om konsolideringsfradrag for arbejdsmarkedssammenslutninger
- C.D.9.11.3 om konsolideringsfradrag for andre foreninger.
Læs også:











,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed