Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2024-2
<< >>

C.D.9.11.3 Fradrag for uddelinger, hensættelser og konsolidering

Indhold

Dette afsnit beskriver foreningers muligheder for at fradrage uddelinger og hensættelser til almennyttige formål. Afsnittet beskriver også reglerne for konsolideringsfradrag for foreninger omfattet af fondsbeskatningsloven.

Afsnittet indeholder:

  • Uddelinger
  • Hensættelser
  • Konsolideringsfradrag
  • Opgørelse af formue
  • Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.

Uddelinger

Foreninger kan fradrage beløb, der i året er uddelt til almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål. Se FBL (fondsbeskatningsloven) § 4, stk. 1.

Det er ikke en forudsætning, at en forening har vedtægtsmæssige bestemmelser om at støtte disse formål.

Hensættelser

Foreninger kan også fradrage hensættelser til almenvelgørende og almennyttige formål efter reglen i FBL (fondsbeskatningsloven) § 4, stk. 3. De kan ikke fradrage hensættelser til kulturelle almennyttige formål, der er nævnt i FBL (fondsbeskatningsloven) § 4, stk. 7.

Se også

Se også C.D.9.9.1.3 Uddelinger til almenvelgørende eller almennyttige formål om almenvelgørende og almennyttige formål og C.D.9.9.2 Hensættelser til almenvelgørende eller almennyttige formål om hensættelser.

Konsolideringsfradrag

Foreninger omfattet af fondsbeskatningsloven kan fradrage hensættelser til konsolidering af foreningsformuen. Dette gælder både for arbejdsmarkedssammenslutninger og andre foreninger. Se FBL (fondsbeskatningsloven) § 5, stk. 3 og § 9, stk. 1.

Fradraget kan højst udgøre en andel af foreningsformuen svarende til den procent, hvormed reguleringstallet for indkomståret efter PSL (personskatteloven) § 20, er ændret i forhold til reguleringstallet for det foregående indkomstår.

Konsolideringsfradraget udgjorde i 2009: 3,4 pct.

Reguleringstallet udgør 100,0 for indkomstårene 2009 - 2013. Det betyder, at der ikke kan fortages fradrag for konsolidering i årene 2010-2013.

Konsolideringsfradraget udgør i 2014: 1,8 pct.

I 2015 udgør konsolideringsfradraget 1,5 pct., i 2016 udgør det 1,4 pct. og i årene 2017, 2018, 2019 og 2020 udgør det 2,2 pct.

I 2021 udgør det 2,3 pct. og i 2022 udgør det 1,2 pct.

For 2023 udgør konsolideringsfradraget 3 pct., mens det for 2024 udgør 3,5 pct.

Se også

Se skm.dk  Tal og metode  Satser  Satser og beløbsgrænser i lovgivningen  Fondsbeskatningsloven.

Opgørelse af formuen

Ved beregningen af konsolideringsfradraget efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 5, stk. 2, skal værdien af foreningsformuen opgøres efter SEL (selskabsskatteloven) § 14, stk. 2, 1. og 2. pkt., og SEL (selskabsskatteloven) § 14, stk. 3-7. Se FBL (fondsbeskatningsloven) § 5, stk. 3.

Foreningsformuen efter SEL (selskabsskatteloven) § 14, stk. 2, 1. og 2. pkt., og SEL (selskabsskatteloven) § 14, stk. 3-7, udgør foreningens aktiver og passiver med nogle nærmere angivne undtagelser.

Ved formueopgørelsen medregnes foreningens aktiver og passiver til handelsværdier på opgørelsesdagen, medmindre andet fremgår af SEL (selskabsskatteloven) § 14, stk. 4 - 7.

Ved opgørelse af formuen efter SEL (selskabsskatteloven) § 14, stk. 3, er det foreningsformuen ved årets begyndelse, der lægges til grund for beregningen af konsolideringsfradraget. Se SKM2001.509.LR.

I oplysningsskemaet skal foreninger, der er omfattet af bekendtgørelse om krav til det skattemæssige årsregnskab m.v. for større virksomheder, oplyse det anvendte reguleringstal.

Et tilsvarende krav stilles ikke til foreninger, der er omfattet af bekendtgørelse om krav til det skattemæssige årsregnskab m.v. for mindre virksomheder.

Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.

Skemaet viser relevante afgørelser på området: 

Afgørelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

Skatterådet

SKM2001.509.LR

Ligningsrådet bemærkede i sagen, at konsolideringsfradraget skal beregnes på grundlag af primoformuen. I afgørelsen henvises til bemærkningerne til lovforslag nr. 108 fremsat den 5. december 1985, FT 1985-1986, bd. A, sp. 2668.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.