Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2024-2
<< >>

C.D.8.11.3.1 Beregningsgrundlaget før reduktion

Det midlertidige solidaritetsbidrag skal svares af den del af beregningsgrundlaget, der overstiger selskabets eller det faste driftssteds gennemsnitlige skattepligtige overskud før sambeskatning i de 4 første indkomstår påbegyndt den 1. januar 2018 eller senere med tillæg af 20 pct. Se SBL § 3, stk. 1 og 2.

SBL § 3 stk. 1, fastsætter opgørelsen af beregningsgrundlaget før reduktion med selskabets eller det faste driftssteds gennemsnitlige skattepligtige overskud før sambeskatning i de 4 første indkomstår påbegyndt den 1. januar 2018 eller senere med tillæg af 20 pct. Bestemmelsens stk. 2 fastsætter reduktionen.

Beregningsgrundlaget efter SBL § 3, stk. 1, udgør selskabets eller det faste driftssteds skattepligtige overskud i indkomståret 2023 opgjort før eventuel sambeskatning efter kulbrinteskattelovens kapitel 2 og selskabsskattelovens afsnit III. Se SBL § 3, stk. 1, 1. pkt.

Der tages således ikke hensyn til eventuel sambeskatning med koncernforbundne selskaber ved opgørelsen af beregningsgrundlaget.

Beregningsgrundlaget opgøres efter eventuelt fradrag for selskabets egne fremførbare underskud i tidligere indkomstår efter reglerne herom i SEL (selskabsskatteloven) § 12. Der er derimod ikke adgang til at modregne sambeskattede selskabers underskud. Det vil gælde både sambeskattede selskabers underskud i indkomståret 2023 og sådanne selskabers eventuelle fremførbare underskud fra tidligere indkomstår, der i sambeskatningen kan modregnes efter bestemmelsen i SEL (selskabsskatteloven) § 31, stk. 2.

Selskaber og faste driftssteder, der både har indkomst ved kulbrinteindvinding, der beskattes efter kulbrinteskattelovens kapitel 2, og indkomst, der kun beskattes efter selskabsskatteloven, vil beregningsgrundlaget skulle udgøre den samlede indkomst opgjort efter de to regelsæt. Er der f.eks. opgjort en negativ indkomst efter selskabsskatteloven, mens der er opgjort en positiv indkomst efter kulbrinteskattelovens kapitel 2, vil beregningsgrundlaget være nettobeløbet af de opgjorte indkomster.

Urealiserede gevinster eller tab på prissikringskontrakter medregnes dog ikke til beregningsgrundlaget. Det fremgår således af SBL § 3, stk. 1, 2. pkt., at nettogevinster eller -tab på finansielle kontrakter, der er indgået med henblik på at imødegå risikoen for prisudsving på selskabets leverancer, som ikke er realiseret ved indkomstårets udløb, og som lagerbeskattes efter KGL (kursgevinstloven) § 33, stk. 1, ikke medregnes ved opgørelsen af beregningsgrundlaget.

Undtagelsen for at medregne gevinster eller tab gælder kun finansielle kontrakter, der er indgået med henblik på prissikring af forventede kommende leverancer fra det pågældende selskab eller faste driftssted. Finansielle kontrakter, der er indgået med et andet formål, f.eks. i spekulationshensigt, vil således skulle medregnes.

Hvis indkomståret 2023 er kortere eller længere end 12 måneder, omregnes beregningsgrundlaget efter SBL § 3, stk. 1, 1. pkt., således at det kommer til at svare til beløbet i en 12 måneders periode. Se SBL § 3, stk. 1, 3. pkt. Omregningen vil medføre, at de ekstraordinære indkomster fra aktiviteterne inden for råolie-, naturgas-, kul- og raffinaderisektorerne vil blive beskattet i en 12 måneders periode, uanset om indkomståret 2023, f.eks. som følge af en omlægning af indkomstår, for et konkret selskab ikke har udgjort 12 måneder.

Omregning efter SBL § 3, stk. 1, 3. pkt., foretages dog ikke, hvis skattepligten kun har bestået en del af den 12 måneders periode, der ellers ville have udgjort indkomståret, og selskabets eller det faste driftssteds aktiviteter inden for råolie-, naturgas-, kul- og raffinaderisektorerne i resten af perioden har været ejet af et selskab eller et fast driftssted, der er omfattet af SBL § 2. Se SBL § 3, stk. 1, 4. pkt.

Dette skal tage højde for tilfælde, hvor der f.eks. som følge af stiftelse eller opløsning af et selskab, hvis indkomstår følger kalenderåret, ikke har foreligget skattepligt til Danmark i hele 2023. Hvis indkomsten fra de aktiviteter, som begrunder, at selskabet eller det faste driftssted skal svare det midlertidige solidaritetsbidrag, i resten af 2023 har været ejet af et andet selskab eller fast driftssted, der også skal svare det midlertidige solidaritetsbidrag, vil en omregning til en 12 måneders periode medføre, at indkomsten fra de pågældende aktiviteter beskattes hos begge enheder. SBL § 3, stk. 1, 4. pkt., har til formål at undgå en sådan dobbelt pålæggelse af det midlertidige solidaritetsbidrag.

Eksempel

Et kulbrinteindvindingsselskab opløses i forbindelse med, at det den 1. juli 2023 indgår i en skattefri fusion med et nystiftet selskab, der viderefører kulbrinteindvindingsaktiviteterne. I et sådant tilfælde vil eventuelle ekstraordinære indtægter fra kulbrinteindvindingsaktiviteterne skulle pålægges det midlertidige solidaritetsbidrag på grundlag af de to selskabers indkomst efter kulbrinteskattelovens kapitel 2 i henholdsvis første og andet halvår 2023, uden at selskabernes indkomst omregnes til indkomsten i en 12 måneders periode.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.