Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2025-1
<< >>

A.B.1.4.1.3 Hvem skal indberette?

Indhold

Afsnit indeholder:

  • Hvem skal indberette

Hvem skal indberette?

Betalingstjenesteudbydere, som er omfattet af indberetningspligten, fremgår af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/2366 af 25. november 2015 om ændring af direktiv 2002/65/EF, 2009/110/EF og 2013/36/EU og forordning (EU) nr. 1093/2010 og om ophævelse af direktiv 2007/64/EF, artikel 1, stk. 1, litra a-d, eller en fysisk eller juridisk person, der er omfattet af en undtagelse i henhold til artikel 32 i det nævnte direktiv. 

Se ML (momsloven) § 79, stk. 1, nr. 1.

En indberetningspligtig betalingstjenesteudbyder er således: 

  • Kreditinstitutter eller filialer heraf, som defineret i artikel 4, stk. 1, nr. 1), i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 575/2013
  • E-pengeinstitutter eller filialer heraf, som defineret i artikel 2, nr. 1), i direktiv 2009/110/EF
  • Postgirokontorer, der ifølge national ret har ret til at udbyde betalingstjenester
  • Betalingsinstitutter 
  • Fysiske eller juridiske personer, der er omfattet af en undtagelse til direktivets procedurer og betingelser efter dir. (EU) 2015/2366 af 25. november 2015 

Danmark er hjemland eller værtsland 

Er Danmark enten hjemland eller værtsland for betalingstjenesteudbyderen, skal betalingstjenesteudbyderen indberette til Skatteforvaltningen, jf. ML (momsloven) § 80, stk. 4.

Bestemmelsen af en betalingstjenesteudbyders værtsland og hjemland følger definitionerne heraf i betalingstjenestedirektivet Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/2366 af 25. november 2015, art. 4, nr. 1 og nr. 2, jf. ML (momsloven) § 79, stk. 1, nr. 6 og nr. 7.

Hjemland er herefter defineret som

  1. den medlemsstat, hvor betalingstjenesteudbyderens vedtægtsmæssige hjemsted er beliggende, eller
  2. hvis betalingstjenesteudbyderen ifølge national ret ikke har noget vedtægtsmæssigt hjemsted, den medlemsstat, hvor dens hovedkontor er beliggende 

Værtsland er defineret som en anden medlemsstat end hjemlandet, hvor betalingstjenesteudbyderen har en agent eller en filial eller udbyder betalingstjenester. 

Se også 

  • skat.dk/cesop
  • EUs Frequently Asked Questions om CESOP 

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
BEREGNER
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.