Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2025-1
<< >>

A.B.1.2.9.2 Overblik over regelsættet

Tema(er)
Myndighedsstruktur og kompetence Bindende svar samt bindende tariferingsoplysninger og bindende oprindelsesoplysninger Offentlighed og tavshedspligt Sagsbehandlingesregler Fristregler og forældelse Klage og domstolsprøvelse

Indhold

Dette afsnit indeholder

  • Indberetningspligt
  • Indberetningsfrist
  • Skattemyndighedernes reaktion

Indberetningspligt

Fra og med den 1. juli 2020 skal mellemmænd og relevante skatteydere - både fysiske og juridiske personer - indberette oplysninger om grænseoverskridende ordninger til told- og skatteforvaltningen. Se SIL § 46 a og BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 32, stk. 1. Se nærmere om de indberetningspligtige personer m.v. i afsnit A.B.1.2.9.5 Hvem skal indberette?.

De indberetningspligtige ordninger er grænseoverskridende ordninger, som opfylder et eller flere konkrete kendetegn, som er oplistet i bilag IV til Rådets direktiv (EU) 2018/822 af 25. maj 2018 samt i kapitel 3 i BEK nr. 1634 af 27/12/2019. Se nærmere om de indberetningspligtige ordninger i afsnit A.B.1.2.9.4 Hvilke ordninger skal indberettes?.

Der skal kun indberettes oplysninger, som mellemmanden eller den relevante skatteyder er bekendt med, i besiddelse af eller kontrollerer. Se nærmere om indberetningen i afsnit A.B.1.2.9.8 Hvilke oplysninger skal indberettes og udveksles?.

Før indberetning kan ske, skal indberetteren registreres som indberetningspligtig. Se herom afsnit A.B.1.2.9.9 Registrering af indberetningspligtige.

Indberetningsfrist

Indberetning skal foretages senest 30 dage efter den dag, hvor den begivenhed, der udløser indberetningsforpligtelsen, er indtruffet. Se herom afsnit A.B.1.2.9.7 Indberetningsfrist.

Den begivenhed, der udløser indberetningsforpligtelsen, kan være,

  • at der er ydet rådgivning, støtte eller assistance vedrørende en indberetningspligtig, grænseoverskridende ordning,
  • at en indberetningspligtig, grænseoverskridende ordning er stillet til rådighed,
  • at en indberetningspligtig, grænseoverskridende ordning er klar til gennemførelse, eller
  • at det første skridt i gennemførelsen af en indberetningspligtig, grænseoverskridende ordning er taget

►I forbindelse med ordningens ikrafttræden har der været særregler for, hvornår indberetningspligten indtræder. Disse regler følger af BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 32, stk. 2-5 som ændret ved BEK nr. 1049 af 29. juni 2020 § 1, nr. 4. Se illustration inedenstående skema:◄

Begivenhed Før 25. juni 2018 25. juni 2018 - 30. juni 2020 1. juli 2020 - 31. december 2020 Fra og med 1. januar 2021
Der er ydet rådgivning, støtte eller assistance vedrørende en indberetningspligtig, grænseoverskridende ordning Ordningen indberettes ikke Ordningen indberettes ikke Ordningen indberettes senest 31. januar 2021 Ordningen indberettes senest 30 dage efter begivenheden
En indberetningspligtig, grænseoverskridende ordning er stillet til rådighed Ordningen indberettes ikke Ordningen indberettes ikke
En indberetningspligtig, grænseoverskridende ordning er klar til gennemførelse Ordningen indberettes ikke Ordningen indberettes ikke
Det første skridt i gennemførelsen af en indberetningspligtig, grænseoverskridende ordning er taget Ordningen indberettes ikke Ordningen indberettes senest 28. februar 2021

For de såkaldte "markedsegnede ordninger" skal der derudover indberettes opdaterede oplysninger hver tredje måned herefter. Markedsegnede ordninger er grænseoverskridende ordninger, som udformes, markedsføres, er klar til gennemførelse eller stilles til rådighed for gennemførelse uden behov for væsentlig tilpasning til den enkelte skatteyder. Se BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 25.

Skattemyndighedernes reaktion

I SIL § 46 b er det fastslået, at hvis told- og skatteforvaltningen ikke reagerer på oplysninger om en grænseoverskridende ordning, der er indberettet efter SIL § 46 a eller modtaget fra en udenlandsk myndighed, så indebærer dette hverken en accept af gyldigheden eller den skattemæssige behandling af denne ordning.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
BEREGNER
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.