A.B.1.2.9.7 Indberetningsfrist
Indhold
Dette afsnit indeholder
- Generel indberetningsfrist
- Supplerende indberetningsfrist for mellemmænd, der er tjenesteydere
Generel indberetningsfrist
Som udgangspunkt er fristen til at indberette en ordning 30 dage.
Der gælder en særlig frist for ordninger, hvor det første skridt er gennemført i perioden fra og med den 25. juni 2018 og til og med den 30. juni 2020. Disse ordninger skulle have været indberettet senest den 28. februar 2021, jf. BEK nr. 1049 af 29/6/2020 § 1, nr. 4.
For alle øvrige indberetningspligtige ordninger skal indberetningen, jf. BEK nr. 1634 af 27/12/2019 henholdsvis § 23, stk. 1, for mellemmænd og § 26 for skatteydere, foretages inden 30 dage fra:
- dagen efter ordningen stilles til rådighed med henblik på gennemførelse,
- dagen efter ordningen er klar til gennemførelse, eller
- dagen efter, at det første skridt i gennemførelsen af ordningen er taget,
afhængigt af, hvilken begivenhed, der indtræffer først. ►◄ ►Ifølge EU-dommen C-623/22, punkt 80, forstås ved "gennemførelse" ordningens overgang fra udformningsfasen til den operationelle fase.◄
I forhold til nr. 1 og 2 er det uden betydning, om skatteyderen rent faktisk ender med at gennemføre ordningen, efter at denne er stillet til rådighed eller er klar til gennemførelse.
Hvad der udgør "det første skridt" i forhold til nr. 3, vil afhænge af ordningens karakter. Er der fx tale om en overførsel omfattet af kendetegn E 3, så vil en ledelsesbeslutning om at gennemføre denne overførsel kunne anses som det første skridt.
Supplerende indberetningsfrist for mellemmænd, der er tjenesteydere
Mellemmænd omfattet af BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 2, stk. 2, ►er omfattet af den generelle indberetningsfrist, men◄ har desuden en supplerende pligt til at indberette inden 30 dage fra dagen efter den dato, hvor en sådan mellemmand direkte eller ved hjælp af andre personer har ydet støtte, assistance eller rådgivning, jf. BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 23, stk. 2. ►◄ For disse mellemmænd, der i afsnit A.B.1.2.9.5.3.2 Mellemmænd, som er tjenesteydere er betegnet "tjenesteydere" og i EU-dommen C-623/22, er betegnet "medvirkende mellemmænd", er der således fire begivenheder, der kan igangsætte indberetningsfristen.
►Ifølge EU-dommen C-623/22, punkt 85, kan de medvirkende mellemmænds indberetningsfrist i medfør af særreglen først begynde at løbe dagen efter den dato, hvor de har afsluttet deres støtte, assistance eller rådgivning; det anerkendes i punkt 81, at sådan støtte, assistance eller rådgivning, kan strække sig over en periode. ◄
Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse | Afgørelsen i stikord | Yderligere kommentarer |
EU-domme | ||
►C-623/22◄ | Dommens hovedemne angår artikel 8ab, stk. 5, i direktivet, der omhandler advokaters tavshedspligt, se afsnit A.B.1.2.9.4.1.2 Dommen afviser derudover en række fremførte argumenter for, at bistandsdirektivet i sin helhed og ændringsdirektivet DAC6 i særdeleshed skulle være ugyldigt. Det udtales således,
|
Læs også:











,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed