Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2025-1
<< >>

A.B.1.2.9.7 Indberetningsfrist

Tema(er)
Myndighedsstruktur og kompetence Bindende svar samt bindende tariferingsoplysninger og bindende oprindelsesoplysninger Offentlighed og tavshedspligt Sagsbehandlingesregler Fristregler og forældelse Klage og domstolsprøvelse

Indhold

Dette afsnit indeholder

  • Generel indberetningsfrist
  • Supplerende indberetningsfrist for mellemmænd, der er tjenesteydere

Generel indberetningsfrist

Som udgangspunkt er fristen til at indberette en ordning 30 dage.

Der gælder en særlig frist for ordninger, hvor det første skridt er gennemført i perioden fra og med den 25. juni 2018 og til og med den 30. juni 2020. Disse ordninger skulle have været indberettet senest den 28. februar 2021, jf. BEK nr. 1049 af 29/6/2020 § 1, nr. 4.

For alle øvrige indberetningspligtige ordninger skal indberetningen, jf. BEK nr. 1634 af 27/12/2019 henholdsvis § 23, stk. 1, for mellemmænd og § 26 for skatteydere, foretages inden 30 dage fra:

  1. dagen efter ordningen stilles til rådighed med henblik på gennemførelse,
  2. dagen efter ordningen er klar til gennemførelse, eller
  3. dagen efter, at det første skridt i gennemførelsen af ordningen er taget,

afhængigt af, hvilken begivenhed, der indtræffer først. ►◄ ►Ifølge EU-dommen C-623/22, punkt 80, forstås ved "gennemførelse" ordningens overgang fra udformningsfasen til den operationelle fase.◄ 

I forhold til nr. 1 og 2 er det uden betydning, om skatteyderen rent faktisk ender med at gennemføre ordningen, efter at denne er stillet til rådighed eller er klar til gennemførelse. 

Hvad der udgør "det første skridt" i forhold til nr. 3, vil afhænge af ordningens karakter. Er der fx tale om en overførsel omfattet af kendetegn E 3, så vil en ledelsesbeslutning om at gennemføre denne overførsel kunne anses som det første skridt.

Supplerende indberetningsfrist for mellemmænd, der er tjenesteydere

Mellemmænd omfattet af BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 2, stk. 2, ►er omfattet af den generelle indberetningsfrist, men◄ har desuden en supplerende pligt til at indberette inden 30 dage fra dagen efter den dato, hvor en sådan mellemmand direkte eller ved hjælp af andre personer har ydet støtte, assistance eller rådgivning, jf. BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 23, stk. 2. ►◄ For disse mellemmænd, der i afsnit A.B.1.2.9.5.3.2 Mellemmænd, som er tjenesteydere er betegnet "tjenesteydere" og i EU-dommen C-623/22, er betegnet "medvirkende mellemmænd", er der således fire begivenheder, der kan igangsætte indberetningsfristen.

►Ifølge EU-dommen C-623/22, punkt 85, kan de medvirkende mellemmænds indberetningsfrist i medfør af særreglen først begynde at løbe dagen efter den dato, hvor de har afsluttet deres støtte, assistance eller rådgivning; det anerkendes i punkt 81, at sådan støtte, assistance eller rådgivning, kan strække sig over en periode. ◄

Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

EU-domme

   
►C-623/22◄

Dommens hovedemne angår artikel 8ab, stk. 5, i direktivet, der omhandler advokaters tavshedspligt, se afsnit A.B.1.2.9.4.1.2   

Dommen afviser derudover en række fremførte argumenter for, at bistandsdirektivet i sin helhed og ændringsdirektivet DAC6 i særdeleshed skulle være ugyldigt. Det udtales således,

  • at både bistandsdirektivet og DAC6 finder anvendelse på andre skatter end selskabsskat, og at dette er berettiget, for så vidt som aggressiv skatteplanlægning ikke kun forekommer i relation til selskabsskat,
  • at bl.a. begreberne "ordning" og "mellemmand", kendetegnene i bilaget til DAC6 samt begyndelsestidspunket for fristen på 30 dage til at opfylde indberetningspligten er fastlagt tilstrækkeligt klart og præcist med hensyn til de krav, der følger af retssikkerhedsprincippet og det strafferetlige legalitetsprincip (begge udlagt i dommen), og
  • at den omstændighed, at indberetningspligten under DAC6-ordningen kan udløses af ordninger, der er lovlige og reelle, ikke bevirker, at DAC6-ordningen udgør et uforholdsmæssigt indgreb i skatteydernes og mellemmændenes ret til beskyttelse af privatlivets fred.   
Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
BEREGNER
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.