Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2024-2
<< >>

A.B.1.2.9.9 Registrering af indberetningspligtige

Tema(er)
Myndighedsstruktur og kompetence Bindende svar samt bindende tariferingsoplysninger og bindende oprindelsesoplysninger Offentlighed og tavshedspligt Sagsbehandlingesregler Fristregler og forældelse Klage og domstolsprøvelse

Indhold

Dette afsnit indeholder

  • Regler om registreringspligt
  • Praktisk fremgangsmåde

Regler om registreringspligt

BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 29 indeholder regler om registreringspligt for mellemmænd og relevante skatteydere, der er indberetningspligtige efter bekendtgørelsen. Registreringspligt er knyttet til faktisk indtrådt indberetningspligt. Der er således hverken forpligtelse eller mulighed for at registrere sig på baggrund af en forventning om, at indberetningspligt vil kunne indtræde på grund af en fremtidig begivenhed.  

Reglerne svarer til de tilsvarende regler for registrering vedrørende andre indberetningsforpligtelser i henhold til SIL. Se bekendtgørelse om skatteindberetning, BEK nr. 888 af 15/06/2020 § 1. Der er alene tilføjet en bestemmelse om, at fysiske personer, som hverken er registreret med et cvr-nummer eller et SE-nummer, ikke skal registreres i noget af disse registre, men i stedet skal anmelde indberetningspligten til Skatteforvaltningen, hver gang indberetningspligt opstår. Se BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 29, stk. 8.

Fristen for registrering er som hovedregel 8 dage fra indberetningspligtens indtræden, jf. BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 29, stk. 1 Ved BEK nr. 1049 af 29/6/2020 § 1, nr. 5, er dog indført den særregel, at hvor registreringspligten er indtrådt i perioden fra den 1. juli 2020 til og med den 31. december 2020, var sidste frist for rettidig registrering den 8. januar 2021. Bemærk, at fristen den 8. januar 2021 også gælder, hvor indberetningspligt er indtrådt vedrørende en ordning, hvor første skridt er blevet gennemført i perioden fra og med den 25. juni 2018 til og med den 30. juni 2020, jf. BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 32, stk. 2, idet indberetningspligt vedrørende sådanne ordninger anses for indtrådt ved bekendtgørelsens ikrafttræden den 1. juli 2020.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.