A.B.1.2.8.6.8.3.2 Samme Indberettende Platformsoperatør er indberetningspligtig til to forskellige lande
Indhold
Afsnittet indeholder:
- Indledning
- Undgåelse af dobbeltindberetning - EU-platformsoperatører
- Undgåelse af dobbeltindberetning - ikke-EU-platformsoperatører.
Indledning
Der er kriterier for, hvornår en platformsoperatør er en "Indberettende Platformsoperatør" i et EU-land. Se den danske implementering af reglen i BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 5, nr. 1. Disse kriterier er gennemgået nærmere i afsnit A.B.1.2.8.6.8.2 Indberetningspligt til Danmark. De er indrettet sådan, at det er muligt, om end ikke almindeligt forekommende, at en Platformsoperatør opfylder kriterierne i mere end ét EU-land samtidig.
Der er derudover kriterier for, hvornår en platformsoperatør, der ikke har anden tilknytning til noget EU-land, kan blive en Indberettende Platformsoperatør, fordi den udøver virksomhed i et EU-land. Se den danske implementering af reglen i BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 5, nr. 2, og afsnit A.B.1.2.8.6.8.2 Indberetningspligt til Danmark.2. Også her er det muligt, at samme platformsoperatør kan opfylde kriterierne for at være en Indberettende Platformsoperatør i mere end ét EU-land samtidig.
Undgåelse af dobbeltindberetning - EU-platformsoperatører
Dobbeltindberetning undgås for disse platformsoperatørers vedkommende ved, at DAC7 indeholder regler om, at en EU-platformsoperatør, der opfylder kriterierne for at være Indberettende Platformsoperatør i mere end ét EU-land, skal vælge ét EU-land, hvortil den vil indberette. Se den danske implementering af reglen i BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 48, 2. pkt.
Det påhviler en Indberettende Platformsoperatør, der er i denne situation, at give den/de kompetente myndigheder i det/de øvrige EU-land(e), som den kunne have valgt at være indberetningspligtig til, om sit valg. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 48, 3. pkt. Se afsnit A.B.1.2.8.6.7.3 Accessoriske forpligtelser for Indberettende Platformsoperatører, Sælgere, kompetente myndigheder og Europa-Kommissionen.2.
Undgåelse af dobbeltindberetning - ikke-EU-platformsoperatører
Dobbeltindberetning undgås for disse platformsoperatørers vedkommende ved, at DAC7 indeholder regler om, at en ikke-EU-platformsoperatør, der opfylder kriterierne for at være Indberettende Platformsoperatør i mere end ét EU-land, skal registrere sig hos den kompetente myndighed i ét EU-land, når den påbegynder sin virksomhed. Se den danske implementering af reglen i BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 50.
I forbindelse med registreringen skal afgives en række oplysninger om den Indberettende Platformsoperatør m.v. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 51, stk. 1, og afsnit A.B.1.2.8.6.10.4 Platformsoperatører uden for EU. Disse oplysninger skal også registreres i et centralt register, der er etableret af Kommissionen, og som er tilgængeligt for de kompetente myndigheder i alle EU-landene. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 50, stk. 5.
Bemærk
BEK nr. 1253 af 06/09/2022 indeholder en undtagelsesbestemmelse, der går ud på, at Relevant Aktivitet i et EU-land ikke medfører indberetningspligt, hvis den pågældende platformsoperatør er en Kvalificeret Platformsoperatør uden for Unionen. Da ingen platformsoperatører, der er etableret uden for EU, ►endnu opfylder dette kriterium◄, er kriteriet ikke omtalt yderligere her. Se også afsnit A.B.1.2.8.6.7.3 Accessoriske forpligtelser for Indberettende Platformsoperatører, Sælgere, kompetente myndigheder og Europa-Kommissionen.5.3 om ækvivalensproceduren.
Se også
Se også afsnit:
- A.B.1.2.8.6.3.3 om begreberne Platformsoperatør og Indberettende Platformsoperatør
- A.B.1.2.8.6.7.3.5.2 om det centrale register
- A.B.1.2.8.6.10.4 om registreringsregler for ikke-EU-platformsoperatører.
Læs også:
Med Skatteberegning 2026, kan du beregne skatten for indkomståret 2026. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2025, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2025.
,, Kollegaen, professor Frederik Waage, antyder i artiklen, at dommernes tendens til at lade staten vinde kan skyldes dommernes manglende ekspertise på skatteområdet.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2026. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2025.
,, Som advokat på borgernes side er det min oplevelse, at domstolene ikke udøver tilstrækkelig kontrol med forvaltningen
Højesteretsadvokat Michael Serup: Borgerne vinder kun otte procent af de skattesager, der indbringes for domstolene - afspejler det god retssikkerhed eller manglen på samme?, Berlingske 24. juli 2025
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
