Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2024-2
<< >>

A.B.1.2.8.6.10.4 Platformsoperatører uden for EU

Indhold

Afsnittet indeholder:

  • Indledning
  • Regel
  • Frist for registrering
  • Oplysninger, der skal afgives ved registrering
  • Identifikationsnummer, registreringsbevis og registrering i EU-Kommissionens centrale register
  • Ændring i de meddelte oplysninger
  • Afmelding fra registrering.

Indledning

Ved Platformsoperatører uden for EU (ikke-EU-platformsoperatører) forstås her platformsoperatører, der, uden at være skattemæssigt hjemmehørende, registreret eller ledet fra et EU-land eller have fast driftssted i et EU-land, formidler udførelse af en Relevant Aktivitet, som der skal indberettes om, i et EU-land. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 5, nr. 2. Det er underordnet, om en ikke-EU-Platformsoperatør, der indberetter til Danmark, kun har Relevante Aktiviteter med tilknytning til Danmark, eller den også har Relevante Aktiviteter med tilknytning til andre EU-lande, men har valgt at indberette til Danmark.

Reglerne i dette afsnit er baseret på særlige krav i DAC. Derfor adskiller de sig fra registreringsreglerne for danske platformsoperatører, som er modelleret over de almindelige danske regler om registrering for indberetningspligter.

Det centrale i DAC’s regler om ikke-EU-Platformsoperatører er et krav om, at EU-Kommissionen skal oprette og føre et register over de pågældende Platformsoperatører, som skal være tilgængeligt for alle medlemslandene. Se DAC artikel 8ac, stk. 6, som indsat ved DAC7.

Se også

Se også afsnit A.B.1.2.8.6.7.3 Accessoriske forpligtelser for Indberettende Platformsoperatører, Sælgere, kompetente myndigheder og Europa-Kommissionen.5.2 om det centrale register.

Bemærk

Både DAC artikel 8ac og BEK nr. 1253 af 06/09/2022 indeholder regler om, at ikke-EU-platformsoperatører kan opnå status af "Kvalificeret Platformsoperatør uden for EU" og herved undgå at skulle indberette til og lade sig registrere i et EU-land. Ingen platformsoperatør vil dog kunne opnå denne status i kalenderåret 2023. Se også afsnit A.B.1.2.8.6.7.3 Accessoriske forpligtelser for Indberettende Platformsoperatører, Sælgere, kompetente myndigheder og Europa-Kommissionen.5.3 om ækvivalensproceduren.  

Regel

"En indberettende Platformsoperatør omfattet af § 5, nr. 2, skal lade sig registrere hos den kompetente myndighed i én EU-medlemsstat, når Platformsoperatøren påbegynder virksomhed som Platformsoperatør." Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 50.

Se også

Se også afsnit A.B.1.2.8.6.7.3 Accessoriske forpligtelser for Indberettende Platformsoperatører, Sælgere, kompetente myndigheder og Europa-Kommissionen.5.2 om det centrale register.

Frist for registrering

BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 50 indebærer, at registrering skal ske (senest) samtidig med, at virksomheden som Indberettende Platformsoperatør påbegyndes.

Status som Indberettende Platformsoperatør kan tidligst erhverves den 1. januar 2023, som er den dato, hvor BEK nr. 1253 af 06/09/2022 træder i kraft ifølge bekendtgørelsens § 58, stk. 1. Det betyder, at platformsoperatører, der allerede drev deres virksomhed forud for den 1. januar 2023, skal registrere sig for den nye indberetningspligt (senest) den 1. januar 2023.

Oplysninger, der skal afgives ved registrering

Den Indberettende Platformsoperatør skal oplyse følgende ved anmeldelse til registrering, se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 51, stk. 1:

  • Navn
  • Adresse
  • Elektroniske adresser, herunder websteder
  • Ethvert skatteregistreringsnummer udstedt til den Indberettende Platformsoperatør, herunder udstedelseslandet eller udstedelseslandene
  • En erklæring med oplysninger om momsregistrering af den Indberettende Platformsoperatør inden for EU i medfør af afsnit XII, kapitel 6, afdeling 2 og 3, i Rådets direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem
  • De EU-stater, hvor de Sælgere, der skal indberettes om, er hjemmehørende.

Den nævnte erklæring med oplysninger om momsregistrering hænger sammen med de nye fjernsalgsregler, der trådte i kraft den 1. juli 2021 i forbindelse med de nye OneStopShop-regler. Hvis en virksomhed i EU foretager fjernsalg til personer i andre EU-lande, skal denne registreres ét sted og benytte sit eksisterende registreringsnummer. Nummeret skal oplyses ved registrering for DAC7-indberetningsforpligtelser, men der er intet krav om, at registrering skal ske i det samme EU-land som det, der har foretaget momsregistreringen.

Bemærk

De indberettede oplysninger skal af Skatteforvaltningen indberettes til et centralt register, som Kommissionen har oprettet, og som er tilgængeligt for de kompetente myndigheder i alle medlemslandene. Se afsnit A.B.1.2.8.6.7.3 Accessoriske forpligtelser for Indberettende Platformsoperatører, Sælgere, kompetente myndigheder og Europa-Kommissionen.4 om Skatteforvaltningens forpligtelser og afsnit A.B.1.2.8.6.7.3 Accessoriske forpligtelser for Indberettende Platformsoperatører, Sælgere, kompetente myndigheder og Europa-Kommissionen.5.2 om det centrale register.

Ved registreringen skal det tillige oplyses, hvilken eller hvilke former for aktivitet den pågældende platformsoperatør udfører. Der kan ved afkrydsning vælges de fire Relevante Aktiviteter, der er nævnt i BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 9:

1)     Udlejning af fast ejendom, herunder både beboelses- og erhvervsejendom, samt enhver anden fast ejendom og parkeringspladser

2)     En Personlig Tjeneste

3)     Salg af Varer

4)     Udlejning af et hvilket som helst transportmiddel.

Se også

Se også afsnit A.B.1.2.8.6.4.1 Indledning med oversigt over Relevante Aktiviteter.

Identifikationsnummer, registreringsbevis og registrering i EU-Kommissionens centrale register

Ved registrering i Danmark skal Skatteforvaltningen tildele den Indberettende Platformsoperatør et individuelt identifikationsnummer. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 51, stk. 3. Formatet for dette nummer er fastsat af EU.

Platformsoperatøren skal tillige oplyse sit danske CVR- eller SE-nummer. Hvis platformsoperatøren ikke har et sådant nummer, skal den i forbindelse med registreringen for indberetningspligten også registreres i et af disse registre.

Efter registreringen sender Skatteforvaltningen et registreringsbevis til den Indberettende Platformsoperatør, hvoraf det fremgår, at den pågældende er registreret for indberetningspligten.

Skatteforvaltningen skal underrette alle andre EU-medlemslandes kompetente myndigheder elektronisk om det tildelte registreringsnummer.

Registreringen inklusive de oplysninger, som Platformsoperatøren har afgivet, samt registreringsnummeret skal registreres i EU-Kommissionens centrale register, se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 51, stk. 5, og afsnit A.B.1.2.8.6.7.3 Accessoriske forpligtelser for Indberettende Platformsoperatører, Sælgere, kompetente myndigheder og Europa-Kommissionen.5.2 om det centrale register.    

Ændring i de meddelte oplysninger

Hvis der efter registreringen sker ændringer i de meddelte oplysninger, skal den Indberettende Platformsoperatør give Skatteforvaltningen skriftlig meddelelse om ændringerne inden 8 dage efter, at ændringen er sket. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 51, stk. 2.

Afmelding fra registrering

Skatteforvaltningen kan afmelde en registreret Indberettende Platformsoperatør, der er en ikke-EU-Platformsoperatør, både fra det danske og fra EU-Kommissionens centrale register i nedenstående tilfælde. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 51, stk. 4:

1)     Platformsoperatøren underretter Skatteforvaltningen om, at den ikke længere udfører aktiviteter som Platformsoperatør

2)     Skatteforvaltningen har grund til at antage, at en Platformsoperatørs aktivitet er ophørt, selv om Platformsoperatøren ikke har givet underretning om det

3)     Platformsoperatøren opfylder ikke længere opfylder betingelserne i BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 5, nr. 2. Se afsnit A.B.1.2.8.6.3.3 Om begrebet Platformsoperatør. Et nærliggende eksempel er, at Platformsoperatøren opretter et fast driftssted i et EU-land og derved ændrer status til at være omfattet af bekendtgørelsens § 5, nr. 1, i kraft af, at man opfylder kriteriet i litra c.

4)     Skatteforvaltningen har tilbagekaldt registreringen på grund af misligholdelse af indberetningspligten.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.