Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2024-2
<< >>

A.B.1.2.8.6.8.3.3 Mere end én Indberettende Platformsoperatør for samme Platform

Indhold

Dette afsnit indeholder

  • Indledning
  • Hovedregel
  • Undtagelse
  • Dokumentationskrav.

Indledning

Definitionen af begrebet "Platformsoperatør" i BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 3 betyder, at to platformsoperatører godt kan være Indberetningspligtige Platformsoperatører i forhold til den samme Platform samtidig.

Disse Platformsoperatører kan selv enten være hjemmehørende i samme land eller i hvert sit land. Derudover kan den enkelte Platformsoperatør efter omstændighederne være hjemmehørende i mere end ét land. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 5, nr. 1, og afsnit A.B.1.2.8.6.8.3 Dobbeltindberetning og regler, der skal begrænse dobbeltindberetning.2.

Hovedregel

Som hovedregel er en Indberettende Platformsoperatør fritaget for at indberette oplysninger, som en anden Indberettende Platformsoperatør har indberettet.

Den indberetning, som den anden Indberettende Platformsoperatør har foretaget, kan enten angå hele aktiviteten på Platformen eller en nærmere afgrænset gruppe af Sælgere, der skal indberettes om. Den Indberettende Platformsoperatør er ansvarlig for at sikre sig, at den anden Indberettende Platformsoperatør rent faktisk har indberettet om alle Sælgere, som den har påtaget sig at indberette om.

Hvis den Indberettende Platformsoperatør, der søger fritagelse, selv kun har tilknytning til Danmark, gælder dette, hvad enten den anden Indberettende Platformsoperatør har indberettet i Danmark eller i et andet EU-land. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 40, stk. 2.

Hvis den Indberettende Platformsoperatør, der søger fritagelse, selv har tilknytning til mere end ét EU-land, gælder fritagelsen kun, hvis den anden Indberettende Platformsoperatør har indberettet i et andet EU-land. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 41, stk. 2.

Undtagelse

Fritagelsen for indberetningspligt i tilfælde af, at en anden Indberettende Platformsoperatør har indberettet samme oplysninger, gælder ikke for ikke-EU-platformsoperatører, der er Indberettende Platformsoperatører i kraft af, at de har formidlet Relevante Aktiviteter i et EU-land, se herom BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 5, nr. 2.

Derimod gælder undtagelsen i tilfælde, hvor den Indberettende Platformsoperatør, der søger fritagelse, selv er omfattet af bekendtgørelsens § 5, nr. 1, og den anden Indberettende Platformsoperatør er omfattet af § 5, nr. 2.   

Se også afsnit A.B.1.2.8.6.3.3 Om begrebet Platformsoperatør om begrebet "Platformsoperatør".

Dokumentationskrav

Det er en betingelse for fritagelse for indberetningspligten, at den Indberettende Platformsoperatør kan dokumentere, at de samme oplysninger er indberettet af en anden Platformsoperatør. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 40, stk. 2, og § 41, stk. 2.

Når indberetningspligten delegeres til en anden Indberettende Platformsoperatør, bør den delegerende Platformsoperatør sikre sig, at der foreligger og kan dokumenteres et klart aftalegrundlag for fordelingen af forpligtelser mellem de to parter. Herunder skal den delegerende platformsoperatør forpligte sig til at videregive nødvendige oplysninger til den, platformsoperatør, der skal udføre due diligence-procedurerne. Samtidig skal den delegerende platformsoperatør til enhver tid have adgang til oplysninger, der er indsamlet af den udførende platformsoperatør, således at den delegerende platformsoperatør har mulighed for fx at fremlægge disse oplysninger, hvis den gøres til genstand for en kontrol.

Hvor to Platformsoperatører har aftalt at fordele forpligtelserne til at gennemføre due diligence-procedurer med hensyn til Sælgere på en Platform, som de begge er Indberettende Platformsoperatører for, bør de kunne fremlægge dokumentation for, hvordan forpligtelserne er fordelt. Dokumentationen vil fx kunne bestå i fremlæggelse af aftaler, hvori én af parterne påtager sig indberetningsforpligtelsen vedrørende hele aktiviteten på Platformen eller en nærmere afgrænset gruppe af Sælgere, der skal indberettes om. Begge platformsoperatører bør endvidere kunne dokumentere, at de har sikret sig fuldt overblik over, hvilke grupper af Sælgere, de hver især har aftalt at indberette om, samt hvilke lande de hver især indberetter til. Sælgerne kan fx afgrænses efter aktivitetstype, Platform (hvor de to platformsoperatører driver mere end én platform sammen), hjemland eller andre klart afgrænsede kriterier.

Bemærk

Ifølge BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 38, stk. 1, 1. pkt., skal den Indberettende Platformsoperatør, der aftaler at gennemføre due diligence-procedurer på vegne af en anden Indberettende Platformsoperatør, følge reglerne i BEK’s kapitel 2, dvs. de danske regler. Skatteforvaltningen har noteret sig, at den anden Indberettende Platformsoperatør godt kan være hjemmehørende i et andet EU-land end Danmark. Skatteforvaltningen bemærker videre, at der i DAC7 bilag V Afdeling II H 2 refereres til reglerne i den pågældende afdeling af bilag V, men ikke til nationale regler. Skatteforvaltningen vil derfor praktisere bestemmelsen sådan, at fritagelse også er mulig, hvor den anden Indberettende Platformsoperatør befinder sig i et andet EU-land og indberetter dér i overensstemmelse med de til kapitel 2 svarende regler i det pågældende lands implementeringslovgivning.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.