Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2024-2
<< >>

A.B.1.2.8.6.6.2.3.3.3 Identitetsoplysninger om Enheder

Indhold

Dette afsnit indeholder:

  • Regel
  • Om navn
  • Om Primær Adresse
  • Om skatteregistreringsnummer m.v.
  • Om momsregistreringsnummer
  • Om fast driftssted.  

Se også

Se også afsnit A.B.1.2.8.6.3.3 Om begrebet Platformsoperatør om definitionen af en Enhed.

Regel

De identitetsoplysninger, der skal indsamles og indberettes vedrørende enheder, er:

  • Juridisk navn
  • Primær Adresse
  • Ethvert skatteregistreringsnummer, der er udstedt til den pågældende Sælger, herunder hver enkelt udstedelsesmedlemsstat.
  • Momsregistreringsnummer, hvis et sådant findes.
  • Virksomhedsregistreringsnummer
  • Eksistensen af ethvert fast driftssted, gennem hvilket Relevante Aktiviteter udføres i EU, hvis et sådant findes, med angivelse af hver af de EU-medlemsstater, hvor et sådant fast driftssted er beliggende.

Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 29 om indsamling og § 46, stk. 1, nr. 2, litra a, og nr. 3, litra a, om indberetning af det indsamlede.

Platformsoperatørerne skal generelt fremadrettet sikre sig, at oplysningerne indsamles, og Sælgerens oplysninger skal verificeres ved hjælp af alt baggrundsmateriale, der er til rådighed for platformsoperatøren. Det kan fx være oplysninger, som platformsoperatøren allerede har indsamlet eller skal indsamle for at overholde anti-hvidvask- eller kundekendskabsprocedurer, oplysninger, som er indsamlet ved oprettelsen af Sælgeren i Platformens registre eller a-jourføring heraf, til gennemførelse af betaling eller til andre kommercielle formål eller regelefterlevelsesformål.

For så vidt angår Sælgere, som allerede var aktive på Platformen forud for den 1. januar 2023 (dvs. ikrafttrædelsesdatoen for dette regelsæt) eller forud for, at Platformsoperatøren blev omfattet af reglerne, gælder to særregler:

  • For det første har Platformsoperatøren frist til den 31. december i den anden Indberetningspligtige Periode til at gennemføre due diligence-procedurerne. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 37, stk. 2. Regnes der fra den 1. januar 2023, har Platformsoperatøren således fx frist til den 31. december 2024.
  • For det andet kan Platformsoperatøren nøjes med at gennemføre due diligence-procedurerne ved hjælp af sine elektronisk søgbare data. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 31. 

Format for navn og adresse vil blive angivet i Indberetningsvejledningen.

Bemærk

Helt generelt gælder, at hvis en oplysning er tilgængelig for en anden Indberettende Platformsoperatør, der driver den samme Platform, eller for en tredjepart, som bistår platformsoperatøren, svarer dette til, at oplysningen er tilgængelig for den Indberettende Platformsoperatør selv. Se afsnit A.B.1.2.8.6.7.2 Due diligence-forpligtelser for Indberettende Platformsoperatører.6 om udførelse af due diligence-procedurer ved tredjepart.

Bemærk

Hvis platformsoperatøren har gjort brug af en identifikationsservice, der stilles til rådighed af en EU-medlemsstat eller EU, populært kaldet en "GVS", skal platformsoperatøren uanset ovenstående kun indsamle Sælgerens navn samt det unikke identifikationsnummer, som GVS’en har angivet, tillige med oplysning om, hvilket lands GVS der er tale om. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 30, stk. 1, og afsnit A.B.1.2.8.6.6.2 Hvilke oplysninger skal indberettes?.3.3.4.

Om navn

Juridisk navn er ikke et defineret begreb. Skatteforvaltningen formoder, at der er tale om det navn, der fremgår af stiftelsesdokumenter, offentlige registreringsdokumenter eller lignende.

Om Primær Adresse

Primær Adresse er et defineret begreb i BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 20:

"Ved "Primær Adresse" forstås den adresse, som er den primære bopæl for en Sælger, der er en fysisk person, og den adresse, som er det registrerede hjemsted for en Sælger, der er en Enhed."  

Årsagen til, at begrebet er fastlagt eksplicit ved bekendtgørelsen, er, at den Primære Adresse tjener til at fastlægge, i hvilken medlemsstat Sælgeren skal anse for hjemmehørende. Denne EU-medlemsstat vil være den, der modtager oplysninger om Sælgerens aktiviteter, hvis Sælgeren er hjemmehørende uden for Danmark. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 34, stk. 1, og DAC artikel 8ad, stk. 2, litra j, som indsat ved DAC7 samt afsnit A.B.1.2.8.6.6.2 Hvilke oplysninger skal indberettes?.3.5 om, hvor en Sælger skal anses for hjemmehørende.

Hvordan Platformsoperatøren skal verificere en Sælgers Primære Adresse, afhænger af, hvilken type Aktivitet der er tale om. Generelt kan der lægges vægt på alle former for oplysninger, som viser en solid kobling mellem en Sælger og en adresse, fx en IP-adresse eller et telefonnummer i det angivne land.

Om skatteregistreringsnummer

Et skatteregistreringsnummer er et unikt nummer bestående af tal eller en kombination af tal og bogstaver, som de fleste lande udsteder til deres skatteydere med det formål at kunne identificere disse som værende netop skatteydere i det pågældende lands med hensyn til direkte og/eller indirekte skatter. Når et skatteregistreringsnummer indsamles og indberettes, skal det altid ledsages af en oplysning om, hvilket land der har udstedt nummeret.

For en dansk Sælger, der er en Enhed, er skatteregistreringsnummeret det samme som den pågældendes cvr- eller SE-nummer.

Hvor Sælgeren oplyser et skatteregistreringsnummer, som ikke er et dansk cvr- eller SE-nummer, skal platformsoperatøren, ud over nummeret, tilknytte en oplysning om, hvilket land der har udstedt nummeret. Nummeret skal verificeres ved anvendelse af de nedenfor beskrevne offentligt tilgængelige redskaber. Derudover er der ikke krav om, at platformsoperatøren skal verificere et skatteregistreringsnummer yderligere ved at afkræve Sælgeren yderligere oplysninger eller dokumentation.

Skatteregistreringsnummer skal ikke indsamles, hvis

  • Sælgerens bopælsmedlemsstat ikke udsteder et skatteregistreringsnummer til Sælgeren, eller
  • Sælgerens bopælsmedlemsstat ikke kræver indhentelse af det skatteregistreringsnummer, der er udstedt til Sælgeren.

Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 30, stk. 1. Oplysninger om, hvilke EU-lande, der har skatteidentifikationsnumre, og om format herfor, findes i Den Europæiske Unions Tidende om Format og struktur for skattenumre (TIN) i EU, populært kendt som "TIN-on-the-web".

Se også  OECD's oversigt over skattepligtsregler på "Automatic Exchange Portal" over Tax Identification Numbers.

Skatteforvaltningen forstår bestemmelsen i BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 30, stk. 2, nr. 1, sådan, at den ikke bare omfatter situationer, hvor den pågældende medlemsstat ikke udsteder skatteregistreringsnumre, men også situationer, hvor den pågældende medlemsstat konkret ikke har udstedt et skatteregistreringsnummer til den pågældende sælger, uanset årsagen hertil.

Bemærk

Situationer, hvor en Sælger har et skatteregistreringsnummer, men bopælsmedlemsstaten ikke kræver indhentelse af det, forekommer Skatteforvaltningen bekendt ikke i praksis. Der er tale om en undtagelse, som er gentaget fra OECD’s regler, DPI MCAA, se herom afsnit A.B.1.2.8.6.1.2 Om DPI (OECD). Det eneste identificerede eksempel er Australien (i visse situationer).

Om momsregistreringsnummer

Et momsregistreringsnummer er ligesom et skatteregistreringsnummer et unikt nummer bestående af tal eller en kombination af tal og bogstaver, som et land udsteder til sine skatteydere, i dette tilfælde specifikt med henblik på administration af moms.

I BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 20 er "Momsregistreringsnummer" defineret som "det unikke nummer, der identificerer en skattepligtig person eller en ikke-skattepligtig juridisk enhed, som er momsregistreret.

Når et momsregistreringsnummer indsamles og indberettes, bør det fremgå, hvilket land der har udstedt nummeret.

Momsregistreringsnummeret skal kun oplyses, hvis Sælgeren har et. For en dansk Sælger er momsregistreringsnummeret lig med vedkommendes cvr- eller SE-nummer.

For i videst muligt omfang at sikre, at et momsregistreringsnummer er korrekt og validt, skal platformsoperatøren, ligesom ved skatteregistreringsnumre, benytte ethvert offentlig tilgængeligt søgeredskab, der måtte forefindes.

Bemærk

Foruden betegnelsen VAT Registration Number (= momsregistreringsnummer) forekommer også betegnelsen "GST Registration Number" i visse andre lande. "GST" står for "Goods and Services Tax". Det vil sige, at der er tale om en alternativ betegnelse for et momsregistreringsnummer. Hvis Sælgeren har oplyst at have et GST Registration Number, skal dette således indsamles og indberettes som et momsregistreringsnummer.

Om virksomhedsregistreringsnummer

Når et virksomhedsregistreringsnummer indsamles og indberettes, bør det fremgå, hvilket land der har udstedt nummeret.

Virksomhedsregistreringsnummer skal ikke indsamles, hvis Sælgerens bopælsmedlemsstat ikke udsteder et virksomhedsregistreringsnummer til Sælgeren.

Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 30, stk. 2, nr. 1. Skatteforvaltningen forstår bestemmelsen sådan, at den ikke bare omfatter situationer, hvor den pågældende medlemsstat ikke udsteder virksomhedsregistreringsnumre, men også situationer, hvor den pågældende medlemsstat konkret ikke har udstedt et virksomhedsregistreringsnummer til den pågældende sælger, uanset årsagen hertil.

Om fast driftssted

Hvis en Sælger har et eller flere faste driftssteder i et EU-land, skal platformsoperatøren indsamle og indberette visse oplysninger om det eller de faste driftssted(er).   

Hvad et fast driftssted er, er ikke defineret hverken i DAC7 eller i bekendtgørelsen. Skatteforvaltningen antager derfor, at den almindelige afgrænsning af begrebet i international skatteret finder anvendelse.

Se også afsnit C.F.8.2.2.5 Artikel 5: Fast driftssted om artikel 5 i modeldobbeltbeskatningsoverenskomsten.

Der er kun krav om, at platformsoperatøren indsamler og indberetter oplysninger om

  • Eksistensen af et fast driftssted i en EU-medlemsstat og
  • Hvilken medlemsstat det faste driftssted er beliggende i.

En konsekvens af, at der foreligger et fast driftssted, er, Sælgeren skal anses for at være hjemmehørende i den medlemsstat, hvor det faste driftssted er beliggende. Hvis Sælgeren i forvejen er hjemmehørende i en anden medlemsstat, fx fordi Sælgerens Primære Adresse er beliggende der, er der således to medlemsstater, der skal indberettes som bopælsmedlemsstater. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 34, stk. 3.   

Der ses ikke at kunne stilles krav om, at der skal indberettes yderligere oplysninger om selve det faste driftssted. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 29, nr. 6.

Der er intet krav om, at Platformsoperatøren skal kontrollere rigtigheden af de oplysninger om faste driftssteder, som Sælgeren måtte have afgivet. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 §§ 31 og 32 modsætningsvis.

Bemærk

Det er efter formuleringen af BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 29, nr. 6, uden betydning, om den/de konkrete Relevante Aktivitet(er), som Platformsoperatøren indberetter om, konkret er udført af Sælgerens faste driftssted eller ej.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.