Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2025-1
<< >>

A.B.1.2.8.6.6.2.3.3.4 Identifikationstjeneste

Hvis en platformsoperatør har gjort brug af en identifikationstjeneste, som stilles til rådighed af en EU-medlemsstat eller EU med henblik på at fastslå en Sælgers identitet og skattemæssige hjemsted, indskrænkes kravene til platformsoperatørens indsamling og efterprøvelse af Sælgerens identitetsoplysninger. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 30, stk. 1.

En sådan identifikationstjeneste kaldes også en "GVS" (engelsk: Government Verification Service).

Der skal i disse tilfælde kun indsamles oplysning om Sælgerens navn. De øvrige identitetsoplysninger erstattes af en unik identifikationskode, som identifikationstjenesten udsteder. Desuden skal der, ligesom ved skatteregistreringsnummer og momsnummer, indsamles oplysning om, hvilket lands identifikationstjeneste der er benyttet. Der skal ikke foretages nogen særskilt verifikation af rigtigheden af den tildelte identifikationskode eller identifikationstjenesten som sådan.

►Bemærk

DAC7 og BEK nr. 1253 af 06/09/2022 indeholder ikke hjemmel til, at de således indsamlede oplysninger kan indberettes, eller at de ved indberetningen og den efterfølgende udveksling af oplysninger erstatter de øvrige identifikationsoplysninger. Ved Rådets direktiv (EU) 2023/2226 af 17. oktober 2023 (DAC8) er der med virkning fra den 1. januar 2026 ændret på disse regler, således at de øvrige identifikationsoplysninger skal indsamles, uanset om der anvendes en identifikationstjeneste. Dog kan de øvrige identifikationsoplysninger udelades ved indberetningen, hvis Sælgerens skattemæssige hjemsted er identificeret ved hjælp af en identifikationstjeneste. I stedet skal navn og identifikationstjenestens identifikator indberettes. I tilfælde af, at Sælgeren har flere skattemæssige hjemsteder, kan den simplificerede indberetning kun foretages, hvis der er brugt en identifikationstjeneste til at identificere hver enkelt af disse. Hvis det ikke er tilfældet, skal alle identifikationsoplysninger indberettes. Skatteforvaltningen forventer, at Skatteministeriet vil ændre BEK nr. 1253 af 06/09/2022, så den afspejler ovenstående.     

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
BEREGNER
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.