A.A.8.2.2.1.2.6 Skatterådet ændrer Skatteankenævnsafgørelser
Indhold
Dette afsnit handler om Skatterådets mulighed for på grundlag af bestemmelsen i SFL § 2, stk. 3, at ændre en skatteankenævnsafgørelse efter udløbet af den ordinære ansættelsesfrist. Pr. definition har denne regel kun betydning for ændringer på Skatterådets initiativ.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Den praktiske fremgangsmåde.
Regel
Hvis en skatteankenævnsafgørelse må anses for at have et åbenbart ulovligt indhold, jf. SFL § 2, stk. 3, kan Skatterådet efter indstilling fra Skatteforvaltningen ændre afgørelsen efter udløbet af den ordinære ansættelsesfrist, forudsat borgeren senest tre måneder efter skatteankenævnets afgørelse har fået meddelelse om, at der bliver iværksat ændring. Se SFL § 27, stk. 1, nr. 6. Uanset fristen på tre måneder i lovens ordlyd fremgår det af SKM2024.135.SKTST, at klageren skal underrettes senest 2 måneder efter dateringen af afgørelsen. I samme styresignal er begrebet "åbenbart ulovligt" nærmere beskrevet.
Der findes ikke en tilsvarende bestemmelse vedrørende moms og afgifter.
På samme måde som vedrørende de øvrige fristgennembrudsgrunde i SFL § 27, stk. 1, er det en betingelse at reaktionsfristen i SFL § 27, stk. 2, er overholdt, og det afledte krav ikke er forældet efter 10-års fristen i SFL § 34 a, stk. 4. Vedrørende samtlige fristgennembrudsgrunde i SFL § 27, stk. 1, gælder endvidere, at hvis der er grundlag for ekstraordinær genoptagelse, kan ansættelsen kun ændres angående det spørgsmål, der har været årsag til genoptagelsen. Den ekstraordinære genoptagelse åbner ikke mulighed for andre ændringer i ansættelsen.
Se også
Se også
- A.A.8.2.2.2.4. om reaktionsfristen
- A.A.8.2.2.1.3 om forældelse
Den praktiske fremgangsmåde
Initiering af processen omkring ændring af en skatteankenævnsafgørelse på grundlag af bestemmelsen i SFL § 27, stk. 1, nr. 6, kan som udgangspunkt ske på initiativ fra et skatteankenævnsmedlem eller en medarbejder i Skatteforvaltningen.
Den efterfølgende procedure inden forelæggelse for Skatterådet er beskrevet i SKM2024.135.SKTST.
Se også
Se også A.A.1.3.2 om Skatterådets opgaver og fremgangsmåden ved behandlingen af disse.
Læs også:
Med Skatteberegning 2026, kan du beregne skatten for indkomståret 2026. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2025, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2025.
,, Kollegaen, professor Frederik Waage, antyder i artiklen, at dommernes tendens til at lade staten vinde kan skyldes dommernes manglende ekspertise på skatteområdet.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2026. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2025.
,, Som advokat på borgernes side er det min oplevelse, at domstolene ikke udøver tilstrækkelig kontrol med forvaltningen
Højesteretsadvokat Michael Serup: Borgerne vinder kun otte procent af de skattesager, der indbringes for domstolene - afspejler det god retssikkerhed eller manglen på samme?, Berlingske 24. juli 2025
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
