- en ledende retsformand
- et antal øvrige retsformænd
- 30 ordinære medlemmer
- 4 særligt motorsagkyndige medlemmer
Retsformændene skal have juridisk embedseksamen.
11 af de 30 ordinære medlemmer vælges af Folketinget, medens de resterende 19 medlemmer udnævnes af skatteministeren.
A.A.1.7.1 Landsskatterettens organisation
Indhold
Dette afsnit handler om Landsskatterettens organisation.
Afsnittet indeholder:
- Sammensætning
- Medlemmer, der udnævnes af skatteministeren
- Beslutningsdygtighed
- Habilitetsregler
Sammensætning
Landsskatteretten er et kollegialt organ, der består af
- en ledende retsformand
- et antal øvrige retsformænd
- 34 ordinære medlemmer
- 4 særligt motorsagkyndige medlemmer.
Retsformændene skal have juridisk embedseksamen. ►Se SFL § 12, stk. 2◄
Folketinget vælger 11 af de 34 ordinære medlemmer, og skatteministeren udnævner de resterende 23 medlemmer. Se SFL § 12, stk. 3.
Funktionsperioden for de 34 ordinære medlemmer og for de fire særligt motorsagkyndige medlemmer er på 6 år. Funktionsperioderne udmåles fra den 1. juni 2004. Se SFL § 12, stk. 5.
Hvis et medlem er fraværende i en sammenhængende periode på over seks måneder, uden at der er meddelt medlemmet orlov, ophører den pågældende med at være medlem af Landsskatteretten. Der vælges eller udnævnes så et nyt medlem for den resterende del af funktionsperioden. Se SFL § 12, stk. 6, 1. pkt.
Skatteministeren kan efter anmodning meddele et medlem, der er valgt af Folketinget eller udnævnt af skatteministeren, orlov fra Landsskatteretten i en periode på op indtil 12 måneder. ►Yderligere orlov kan ikke meddeles. Orloven regnes fra den dato, hvorfra medlemmet har anmodet om, at orlov meddeles.◄ Der vælges eller udnævnes i så fald et midlertidigt medlem af Landsskatteretten for orlovsperioden. Se SFL § 12, stk. 6.
Når et medlem i øvrigt udtræder af Landsskatteretten vælges et nyt medlem for den resterende del af funktionsperioden. Se SFL § 12, stk. 6, sidste pkt.
Skatteministeren kan under ganske særlige omstændigheder afskedige et medlem af Landsskatteretten. Se SFL § 12, stk. 7.
Medlemmer, der udnævnes af skatteministeren
Blandt de medlemmer, som skatteministeren udnævner, skal der være mindst én repræsentant for henholdsvis erhvervslivet og lønmodtagerne.
Desuden skal mindst 15 af de medlemmer, som skatteministeren udnævner, være dommere.
Skatteministeren udnævner de 4 særligt motorsagkyndige medlemmer. Af disse medlemmer skal to repræsentere bilbranchen og to Trafikstyrelsen. Skatteministeren udnævner på samme måde suppleanter for disse medlemmer. Se SFL § 12.
Beslutningsdygtighed
For at Landsskatteretten kan træffe afgørelse, skal mindst tre retsmedlemmer deltage i afgørelsen. Heraf skal mindst én være retsformand, og mindst to skal være valgt af Folketinget eller udnævnt af skatteministeren. I tilfælde af stemmelighed er den ledende retsformands stemme afgørende. Deltager den ledende retsformand ikke, er retsformandens eller, hvor flere retsformænd deltager, den efter udnævnelse ældstes stemme afgørende. Se SFL § 13, stk. 1.
Den ledende retsformand kan dog efter indstilling fra Skatteankestyrelsen bestemme, at en kontorchef eller en anden ansat i Skatteankestyrelsen skal deltage i afgørelsen af en klage. Se SFL § 13, stk. 2.
Den ledende retsformand kan efter inddragelse af Skatteankestyrelsen desuden fastsætte regler om, at klager over visse nærmere angivne typer af afgørelser bortset fra afgørelser truffet af Skatterådet, skal afgøres af Skatteankestyrelsen. Se SFL § 35 b, stk. 3.
Se A.A.1.8 Skatteankestyrelsen og BEK nr. 967 af 28/06/2023 § 1 om Skatteankestyrelsens kompetence.
Habilitetsregler
Landsskatterettens medlemmer skal opfylde reglerne om habilitet i FVL § 3.
Se afsnit A.A.7.3 Inhabilitet om inhabilitet.
Læs også:
Med Skatteberegning 2026, kan du beregne skatten for indkomståret 2026. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2025, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2025.
,, Kollegaen, professor Frederik Waage, antyder i artiklen, at dommernes tendens til at lade staten vinde kan skyldes dommernes manglende ekspertise på skatteområdet.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2026. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2025.
,, Som advokat på borgernes side er det min oplevelse, at domstolene ikke udøver tilstrækkelig kontrol med forvaltningen
Højesteretsadvokat Michael Serup: Borgerne vinder kun otte procent af de skattesager, der indbringes for domstolene - afspejler det god retssikkerhed eller manglen på samme?, Berlingske 24. juli 2025
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
