- en ledende retsformand
- et antal øvrige retsformænd
- 30 ordinære medlemmer
- 4 særligt motorsagkyndige medlemmer
Retsformændene skal have juridisk embedseksamen.
11 af de 30 ordinære medlemmer vælges af Folketinget, medens de resterende 19 medlemmer udnævnes af skatteministeren.
A.A.1.7.1 Landsskatterettens organisation
Indhold
Dette afsnit handler om Landsskatterettens organisation.
Afsnittet indeholder:
- Sammensætning
- Medlemmer, der udnævnes af skatteministeren
- Beslutningsdygtighed
- Habilitetsregler
Sammensætning
Landsskatteretten er et kollegialt organ, der består af
- en ledende retsformand
- et antal øvrige retsformænd
- 30 ordinære medlemmer
- 4 særligt motorsagkyndige medlemmer.
Retsformændene skal have juridisk embedseksamen.
11 af de 30 ordinære medlemmer vælges af Folketinget, medens de resterende 19 medlemmer udnævnes af skatteministeren.
Funktionsperioden for de 30 ordinære medlemmer og for de fire særligt motorsagkyndige medlemmer er på 6 år. Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 12, stk. 5.
Hvis et medlem er fraværende i en sammenhængende periode på over seks måneder, uden at der er meddelt medlemmet orlov, ophører den pågældende med at være medlem af Landsskatteretten. Der vælges eller udnævnes så et nyt medlem for den resterende del af perioden. Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 12, stk. 6, 1. pkt.
Et medlem, der er valgt af Folketinget eller udnævnt af skatteministeren, kan meddeles orlov i en periode på op til 12 måneder. Der vælges eller udnævnes i så fald et midlertidigt medlem af Landsskatteretten for orlovsperioden. Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 12, stk. 6, 2. pkt.
Når et medlem i øvrigt udtræder af Landsskatteretten vælges et nyt medlem for den resterende del af funktionsperioden. Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 12, stk. 6, sidste pkt.
Skatteministeren kan under ganske særlige omstændigheder afskedige et medlem af Landsskatteretten. Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 12, stk. 7.
Medlemmer, der udnævnes af skatteministeren
Blandt de medlemmer, som skatteministeren udnævner, skal der være mindst én repræsentant for henholdsvis erhvervslivet og lønmodtagerne.
Desuden skal mindst 11 af de medlemmer, som skatteministeren udnævner, være dommere.
Skatteministeren udnævner de 4 særligt motorsagkyndige medlemmer. Af disse medlemmer skal to repræsentere bilbranchen og to Trafikstyrelsen. Skatteministeren udnævner på samme måde suppleanter for disse medlemmer. Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 12.
Beslutningsdygtighed
For at Landsskatteretten kan træffe afgørelse, skal mindst tre retsmedlemmer deltage i afgørelsen. Heraf skal mindst én være retsformand, og mindst to skal være valgt af Folketinget eller udnævnt af skatteministeren. I tilfælde af stemmelighed er den ledende retsformands stemme afgørende. Deltager den ledende retsformand ikke, er retsformandens eller, hvor flere retsformænd deltager, den efter udnævnelse ældstes stemme afgørende. Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 13, stk. 1.
Den ledende retsformand kan dog efter indstilling fra Skatteankestyrelsen bestemme, at en kontorchef eller en anden ansat i Skatteankestyrelsen skal deltage i afgørelsen af en klage. Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 13, stk. 2.
Den ledende retsformand kan efter inddragelse af Skatteankestyrelsen desuden fastsætte regler om, at klager over visse nærmere angivne typer af afgørelser bortset fra afgørelser truffet af Skatterådet, skal afgøres af Skatteankestyrelsen. Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 35 b, stk. 3.
Se A.A.1.8 Skatteankestyrelsen og BEK nr. 967 af 28/06/2023 § 1 om Skatteankestyrelsens kompetence.
Habilitetsregler
Landsskatterettens medlemmer skal opfylde reglerne om habilitet i FVL § 3.
Se afsnit A.A.7.3 Inhabilitet. om inhabilitet.
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed