Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2023-2
<< >>

H.A.5.1.2.2 Byggeretsservitutter

Indhold

Dette afsnit omhandler byggeretsservitutter.

Det følger af EVL (ejendomsvurderingsloven) § 17, stk. 3, 2. pkt., at forskrifter udstedt i medfør af planlovgivningen eller anden offentlig regulering som nævnt i EVL (ejendomsvurderingsloven) §§ 18 og 19 omfatter tinglyste servitutter om anvendelsen og udnyttelsen af en grund, der er omfattet af §§ 42 eller 43 i lov om planlægning.

Disse såkaldte byggeretsservitutter omhandler forhold, der kan optages bestemmelse om i en lokalplan. Der er dermed tale om privatretlige servitutter, der udvider eller begrænser anvendelsen eller udnyttelsen af en ejendom og derfor skal betragtes som offentligretlig regulering. Byggeretsservitutter kan kun gyldigt pålægges en ejendom med forudgående samtykke fra kommunalbestyrelsen, jf. planlovens § 42. Sådanne servitutter sidestilles derfor med forskrifter udstedt i medfør af planlovgivningen eller anden offentligretlig regulering.

Hverken byggeretsservitutter eller andre servitutter indgår dog på nuværende tidspunkt i plandataregisteret og vil derfor ikke automatisk blive inddraget i vurderingen af grundens værdi. Er en ejendom underlagt en tinglyst byggeretsservitut, som har betydning for ejendommens grundværdi, bør ejeren af ejendommen derfor kontakte Vurderingsstyrelsen med oplysning om servitutten. Dette kan eksempelvis ske i forbindelse med deklarationsprocessen, hvorefter Vurderingsstyrelsen kan lade oplysningen indgå i vurderingen.

Efter EVL (ejendomsvurderingsloven) § 17, stk. 3, 3. pkt., indgår servitutter som nævnt i pkt. 2 alene i ansættelsen efter 1. pkt., hvis ejendomsejeren godtgør, at servitutten på ejendommen entydigt regulerer ejendommens anvendelses- eller udnyttelsesmuligheder, jf. dog § 58.

Dette vil være tilfældet, hvis ejer godtgør, at servitutten direkte fastsætter, hvilken type bebyggelse der må opføres på grunden, eller regulerer grundens udstykningsmuligheder, eller hvis servitutten direkte fastsætter en udnyttelsesprocent eller et bestemt antal tilladte etagemeter, som det er tilladt at opføre på grunden. 

Der henvises til afsnit H.A.3.2.4 Servitutter om servitutter.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.