A.B.1.2.8.6.11.2 Inddragelse af registrering og øvrige sanktioner ved manglende opfyldelse af indberettende platformsoperatørs indberetningspligt
Skatteministeren er i SIL § 43 bemyndiget til at fastsætte nærmere regler om platformsoperatørers indberetning af oplysninger til told- og skatteforvaltningen om aktiviteter, som en sælger eller udlejer udfører mod vederlag.
Bemyndigelsen er anvendt i § 42 i BEK nr. 1253 af 06/09/2022, hvoraf fremgår, at en Indberettende Platformsoperatør omfattet af § 5, nr. 2, som efter § 50 er registreret hos Skatteforvaltningen, skal indberette de oplysninger, der er fastsat i § 46 for så vidt angår den Indberetningspligtige Periode til Skatteforvaltningen senest den 31. januar i året efter det kalenderår, hvor en Sælger identificeres som en Sælger, der skal indberettes om.
Det fremgår endvidere af § 53, stk. 1, i BEK nr. 1253 af 06/09/2022, at hvis en indberettende platformsoperatør, som er registreret hos Skatteforvaltningen efter bekendtgørelsens § 51, stk. 1, ikke opfylder sin indberetningspligt, jf. bekendtgørelsens § 42, efter to påmindelser, kan Skatteforvaltningen tilbagekalde den indberettende platformsoperatørs registrering. Registreringen tilbagekaldes senest 90 dage og tidligst 30 dage efter den anden påmindelse.
Videre fremgår det af bekendtgørelsens § 53, stk. 2, at hvis en indberettende platformsoperatør har fået tilbagekaldt sin registrering efter bekendtgørelsens § 53, stk. 1, eller tilsvarende regler i en anden EU-medlemsstat, og den pågældende anmoder om genregistrering, kan der som betingelse for den indberettende platformsoperatørs genregistrering stilles krav om, at den indberettende platformsoperatør på tro og lov erklærer sig villig til at opfylde sin indberetningspligt, herunder foretage eventuelle udestående indberetninger.
Herudover er SIL § 57, stk. 4, ved L 2022-06-21 nr. 902 blevet udvidet til også at omfatte platformsoperatører, der ikke rettidigt opfylder deres pligter efter regler udstedt i medfør af SIL § 43, stk. 2. Herved vil platformsoperatører - i lighed med finansielle institutter - kunne pålægges at gennemføre de due-diligence-procedurer, der følger af de regler, der skal gennemføre DAC7, inden en fastsat frist, og at de kan pålægges betaling af daglige tvangsbøder, der skal betales fra overskridelsen af fristen, og indtil pålægget efterkommes.
Udover ovenstående sanktion i form af inddragelse af registrering er der øvrige sanktioner ved manglende opfyldelse af indberettende platformoperatørs indberetningspligt. Det fremgår af de generelle bemærkninger afsnit 3.1.6.2 til L 2022-06-21 nr. 902 om ændring af skatteindberetningsloven og forskellige andre love, at den gældende bestemmelse i SIL § 57, stk. 1, hvorefter Skatteforvaltningen kan give pålæg om indberetning inden en fastsat frist og betaling af daglige tvangsbøder, hvis indberetningerne ikke foretages rettidigt, tilsvarende vil kunne finde anvendelse i forhold til platformsoperatører, som ikke indberetter rettidigt.
Det samme gør sig gældende for SIL § 56, stk. 2, hvorefter den indberetningspligtige efter anmodning fra Skatteforvaltningen skal indsende det materiale, der udgør grundlaget for de oplysninger, der skal indberettes. Opfyldes anmodningen ikke, kan Skatteforvaltningen efter SIL § 57, stk. 2, give pålæg om indsendelse af materialet.
Efter SIL § 59 a er det forbundet med bødestraf, hvis et pålæg efter § 57, stk. 2, ikke efterkommes rettidigt.
Daglige tvangsbøder efter SIL § 57, stk. 2, kan anvendes, indtil pålægget efterkommes, eller der - ved manglende opfyldelse af pålægget - udstedes et bødeforelæg i medfør af SIL § 59 a.
Et pålæg efter SIL § 57 er en afgørelse i forvaltningslovens forstand. Det betyder, at pålægget kan påklages, jf. SFL (skatteforvaltningsloven) § 11, § 35 a og § 35 b, og hvor klage kan ske til Skatteankestyrelsen.
Et pålæg skal indeholde en henvisning til den relevante lovbestemmelse, og det skal være specificeret, hvilke pligter, der skal efterleves, hvilke oplysninger der ønskes udleveret m.v. Det skal endvidere fremgå, at såfremt pålægget ikke efterleves inden for den fastsatte frist, kan der pålægges daglige tvangsbøder, indtil pålægget efterkommes.
For nærmere om sanktioner ved manglende opfyldelse af indberetningspligten, herunder afgørelse, klage m.v. over pålæg og tvangsbøder, se afsnit A.B.1.3.10 Sanktioner ved manglende opfyldelse af indberetningspligt.
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed