Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2023-1
<< >>

A.C.3.5.3.15 Bødeniveau for overtrædelse af DAC7-bekendtgørelsen

►Indhold

Afsnittet indeholder

  • Bødeniveau for overtrædelse af DAC7-bekendtgørelsens § 56, stk. 1 og 2, Platformsoperatører
  • Bødeniveau for overtrædelse af DAC7-bekendtgørelsens § 56, stk. 3, Sælgere

Se også

Se også afsnit A.C.3.2.1.4.5 Straffebestemmelser i DAC7-bekendtgørelsen Straffebestemmelser i DAC7-bekendtgørelsen.

Bødeniveau for overtrædelse af DAC7-bekendtgørelsens § 56, stk. 1 og 2, Platformsoperatører

I bemærkningerne til lovforslag L 176, 2021-22, der bl.a. gennemførelser Rådets direktiv (EU) 2021/514 af 22. marts 2021, om ændring af direktiv 2011/16/EU om administrativt samarbejde på beskatningsområdet, også kaldet DAC7, er der redegjort for nogle af de typer af overtrædelser, der efterfølgende er blevet indarbejdet i straffebestemmelsen i § 56 i BEK nr. 1253 af 06/09/2022 (herefter DAC7-bekendtgørelsen). Se lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 3.1.6.1 og 3.1.6.2, og lovforslagets bemærkninger til § 1, nr. 3 og § 1, nr. 11.

Det foreslåede bødeniveau fremgår ligeledes af lovforslagets bemærkninger. Det fremgår således, at der ved bødeudmålingen tages hensyn til det samlede antal indberetninger, som den indberetningspligtige skal foretage. Det foreslåede bødeniveau er således gradueret efter den indberetningspligtige platformsoperatørs antal pligtige indberetninger:

Antal pligtige indberetninger

Bødestørrelse

1 - 1.000

5.000 kr.

1.001 - 10.000

10.000 kr.

10.001 - 100.000

20.000 kr.

100.001 - 1 mio.

40.000 kr.

Over 1 mio.

80.000 kr.


Bødeniveauet svarer således til bødeniveauet for overtrædelse af SIL § 59, stk. 1, nr. 3 og 4.

Det foreslåede bødeniveau anvendes, uanset hvilken af straffebestemmelserne i DAC7-bekendtgørelsens § 56, stk. 1 eller stk. 2, den indberetningspligtige platformsoperatør har overtrådt forsætligt eller groft uagtsomt.

Da bødestørrelserne fremgår af lovforslagets bemærkninger, skal der ikke føres prøvesager, før sagerne kan afsluttes af Skattestyrelsen med administrative bødeforelæg.

Hvis der ved overtrædelse af DAC7-bekendtgørelsens § 56, stk. 1, er forskyldt højere straf efter SIL § 58, straffes den indberetningspligtige platformsoperatør efter denne bestemmelse.

Se også

Afsnit A.C.3.2.1.4.2 Afgivelse af urigtige, vildledende eller ufuldstændige oplysninger, SIL § 58 Afgivelse af urigtige, vildledende eller ufuldstændige oplysninger, SIL § 58
Afsnit A.C.3.5.2.1 Beregning af normalbøde i skatte-, moms- og lønsumsafgiftsstraffesager Beregning af normalbøde i skatte-, moms- og lønsumsafgiftsstraffesager.

Bødeniveau for overtrædelse af DAC7-bekendtgørelsens § 56, stk. 3, Sælgere

En Sælger, der forsætligt eller groft uagtsomt afgiver urigtige, vildledende eller ufuldstændige oplysninger til en Indberettende Platformsoperatør i forbindelse med dennes indsamling af oplysninger, straffes med bøde efter DAC7-bekendtgørelsens § 56, stk. 3, medmindre højere straf er forskyldt efter lovgivningen.

Der er ikke i lovforslag L 176, 2021-22 foreslået et bødeniveau for en Sælgers overtrædelse af DAC7-bekendtgørelsens § 56, stk. 3. Hvis Sælgers forsætlige eller groft uagtsomme afgivelse af urigtige, vildledende eller ufuldstændige oplysninger til en Indberettende Platformsoperatør resulterer i en for lav skatteansættelse for Sælger, kan der efter Skattestyrelsens opfattelse blive tale om et direkte strafansvar for Sælger efter bl.a. SKL (skattekontrolloven) § 82 eller § 83, hvorefter der straffes med normalbøde, der udmåles i forhold til størrelsen af den unddragne skat.

Se også

Afsnit A.C.3.2.1.4.5.2 Sælgere - Afgivelse af urigtige, vildledende eller ufuldstændige oplysninger til en Indberettende Platformsoperatør Sælgere - Afgivelse af urigtige, vildledende eller ufuldstændige oplysninger til en Indberettende Platformsoperatør
Afsnit A.C.3.2.1.3.2 Afgivelse af urigtige, vildledende eller ufuldstændige oplysninger, SKL § 82 Afgivelse af urigtige, vildledende eller ufuldstændige oplysninger, SKL (skattekontrolloven) § 82
Afsnit A.C.3.2.1.3.3 Passivitet ved skatteansættelsen, SKL § 83 Passivitet ved skatteansættelsen, SKL (skattekontrolloven) § 83
Afsnit A.C.3.5.2.1 Beregning af normalbøde i skatte-, moms- og lønsumsafgiftsstraffesager Beregning af normalbøde i skatte-, moms- og lønsumsafgiftsstraffesager.◄

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2023, kan du beregne skatten for indkomståret 2023. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2022, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2022.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.