F.3.3.4 Beregning af frikort
Har den skattepligtige A-indkomst, og er den samlede forskudsskat (ekskl. indregnet restskat og ejendomsværdiskat) 0 eller negativ, vil forskudsregistreringen resultere i et frikort. A-indkomst uden skattetræk (frikortbeløb) beregnes som: A-indkomst - ((samlet forskudsskat, men efter evt. grøn check (ekskl. indregnet restskat og ejendomsværdiskat) - evt. uudnyttet skatteværdi af personfradrag, der ikke er overført til ægtefælle) x 100 / uafrundet indeholdelsesprocent). Det samlede beregnede AM-bidrag indgår i den samlede forskudsskat, men ved skattekortberegningen fratrækkes den del af det beregnede AM-bidrag, der indeholdes hos arbejdsgiver. Indregnet restskat, ejendomsværdiskat og den del af AM-bidraget der ikke skal indeholdes hos arbejdsgiver, indgår ikke i beregningen af frikortbeløbet, da indregnet restskat, ejendomsværdiskat og sidstnævnte del af AM-bidraget - i tilfælde af frikort - opkræves som B-skat. Uudnyttet skatteværdi af personfradrag opgøres således: (((Summen af bund-, kommune- og kirkeskatteprocent samt sundhedsbidragssatsen)/100) x personfradrag) - (den beregnede skat af forskudsregistreret indkomst uden reduktion for personfradrag). Frikortets trækprocent beregnes på samme måde som beskrevet under F.3.3.1.
Da den skattepligtige har A-indkomst, og den samlede forskudsskat inkl. AM-bidrag af B-indkomst efter grøn check (ekskl. indregnet restskat og ejendomsværdiskat) er 0 eller negativ, nemlig -1.500,00 kr., skal der beregnes et frikort.
>Det bemærkes, jf. (16) og (21) i eksempel F-05, at der ved dannelse af den ordinære forskudsopgørelse for 2013 ikke blev taget højde for ændringen i bundskatten fra 5,64 % til 5,83 % og ændringen i personfradraget fra 42.900 kr. til 42.000 kr., da ændringsloven, som var en del af finanslovsaftalen for 2013, først efterfølgende trådte i kraft. Personer, der fra og med 11. januar 2013 får ændret forskudsansættelsen, bliver forskudsregistreret med de ændrede regler for bundskatten og personfradraget.< |
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed