Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2025-1
<< >>

J.A.7.5 Fastsættelse af vilkår i tilladelser

►Spillemyndigheden kan i en tilladelse til afholdelse af almennyttigt lotteri fastsætte vilkår.

Se SPILL § 32.

En tilladelse til at afholde almennyttigt lotteri bliver altid meddelt på følgende vilkår:

  • Det enkelte lotteri skal afholdes landbaseret. 
  • Hele overskuddet fra det enkelte lotteri skal udloddes til det eller de formål, der er givet tilladelse til. 
  • Det enkelte lotteri må udelukkende bero på tilfældighed og skal afholdes på betryggende vis. 
  • Deltagerne i det enkelte lotteri må ikke selv medbringe eller sammensætte lodder. 
  • Afviklingsperioden for det enkelte lotteri må ikke overstige 6 måneder. 
  • Der må alene modtages kontante betalinger og betalinger formidlet af en udbyder af betalingstjenester, der i henhold til lov om betalinger udbydes lovligt her i landet. 
  • Lotteriafviklingen må alene finde sted mellem kl. 07.00 og 24.00 for lotteri, der afholdes som bingo. Dette med undtagelse af salgsperioden. 
  • Der skal ske iagttagelse af reglerne om oplysninger til deltagerne 
  • Gevinstsummen fra en ekstratrækning må kun udgøre en ubetydelig og accessorisk del af den samlede gevinstsum fra det enkelte hovedlotteri, der ikke udbydes som bingo. Der må maksimalt afholdes én ekstratrækning per hovedlotteri. Deltagelse skal ske uden opkrævning af yderligere indsats. Ekstratrækningen skal tilbydes alle deltagere på lige vilkår.
  • Deltagelse i sidelotteri er betinget af samtidig deltagelse i hovedlotteriet. Den samlede salgssum skal hovedsageligt stamme fra hovedlotteriet. Værdien af hver enkelt gevinst i sidelotteriet må ikke overstige 5.000 kr. 
  • Der skal ske iagttagelse af reglerne om opgørelse eller regnskab over indtægter og udgifter forbundet med lotteriafviklingen.

Yderligere standardvilkår følger af tilladelseskategorien:

Tilladelseskategori 1:

  • Der må alene benyttes frivillig ulønnet arbejdskraft i forbindelse med det enkelte lotteri. 
  • Gevinsterne fra det enkelte lotteri skal udgøre varegevinster og/eller gavekort. Gevinsterne må ikke kunne omveksles til kontanter. Værdien af hver enkelt gevinst i et lotteri må ikke overstige 750 kr. for varegevinster og 200 kr. for gavekort.

Tilladelseskategori 2:

  • For foreninger skal overskuddet udgøre minimum 15 pct. af salgssummen. For øvrige skal overskuddet udgøre minimum 35 pct. af salgssummen. 
  • For lotteri uden forhåndstrækning skal trækning ske ved brug af enten: 1) notar, 2) mulig deltageroverværelse af trækningen, eller 3) en certificeret tilfældighedsgenerator. Spillemyndigheden kan i særlige tilfælde pålægge tilladelsesindehaver, at trækningen skal ske ved brug af en certificeret tilfældighedsgenerator. 
  • Ved afvikling af lotteri, der ikke afholdes som bingo, må der maksimalt afholdes 12 lotterier årligt. 
  • Ved afvikling af lotteri, der afholdes som bingo, må værdien af hver enkelt kontantgevinst ikke overstige 5.000 kr. 
  • Ved markedsføring skal der på en klar og tydelig måde oplyses om tilladelsesindehavers navn, og om regler og vilkår for eventuelle rabatter, ekstratrækninger eller andre salgsfremmende foranstaltninger. 
  • Ved afholdelse og markedsføring af et lotteri skal Spillemyndighedens mærkningsordning anvendes. Mærket skal være let synligt for deltageren. Der skal til enhver tid benyttes den senest offentliggjorte version af mærket, der er udarbejdet af Spillemyndigheden. Mærket må ikke anvendes på en måde, der giver indtryk af, at Spillemyndigheden er medarrangør eller sponsor.

Tilladelseskategori 3:

  • Overskuddet skal udgøre minimum 35 pct. af salgssummen.
  • For lotteri uden forhåndstrækning skal trækningen ske ved brug af enten: 1) notar, 2) mulig deltageroverværelse af trækningen, eller 3) en certificeret tilfældighedsgenerator. Spillemyndigheden kan i særlige tilfælde pålægge tilladelsesindehaver, at trækningen skal ske ved brug af en certificeret tilfældighedsgenerator.
  • Ved afvikling af lotteri, der ikke afholdes som bingo, må der maksimalt afholdes 12 lotterier årligt.
  • Ved afvikling af lotteri, der afholdes som bingo, må værdien af hver enkelt kontantgevinst ikke overstige 5.000 kr.
  • Ved markedsføring skal der på en klar og tydelig måde oplyses om tilladelsesindehavers navn, og om regler og vilkår for eventuelle rabatter, ekstratrækninger eller andre salgsfremmende foranstaltninger.
  • Ved afholdelse og markedsføring af et lotteri skal Spillemyndighedens mærkningsordning anvendes. Mærket skal være let synligt for deltageren. Der skal til enhver tid benyttes den senest offentliggjorte version af mærket, der er udarbejdet af Spillemyndigheden. Mærket må ikke anvendes på en måde, der giver indtryk af, at Spillemyndigheden er medarrangør eller sponsor.

Se SPILL § 10 og BEK nr. 1438/2024.

Bemærk

Spillemyndigheden kan herudover og efter en konkret vurdering fastsætte yderligere vilkår, end hvad der er nævnt ovenfor.

Se SPILL § 32.

Se mere

►◄


Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
BEREGNER
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.