E.A.4.9.5.3 Færgeruter - afgiftspligtig indenrigsfærgefart
►Søtransport og de relevante udledninger af drivhusgasser er defineret i bilag 1 til emissionsafgiftsloven. Bilaget gengiver bilag I til kvotedirektivet.
Vedrørende søtransport i bilag 1 til emissionsafgiftsloven:
Aktiviteter som angivet i bilag I i kvotedirektivet
[...]
Søtransport Søtransportaktiviteter, der er omfattet af forordning (EU) 2015/757, med undtagelse af de søtransportaktiviteter, der er omfattet af artikel 2, stk. 1 a, og indtil den 31. december 2026 artikel 2, stk. 1 b, i nævnte forordning | Kuldioxid (CO2) Fra den 1. januar 2026, metan og dinitrogenoxid |
Kvoteomfattet søfart omfatter skibe på 5.000 bruttotonnage og derover, når sejladsen sker med henblik på transport af gods eller passagerer til kommercielle formål. Fra 2027 omfattes også offshore-skibe på 5.000 bruttotonnage og derover.
Afgrænsning af afgiftspligtige færgeruter efter emissionsafgiftsloven:
For færgeruter, for hvilke der skal returneres kvoter efter kvoteordningen, skal der alene betales emissionsafgift for færgeruter, hvis disse begynder og slutter i dansk havn eller platform (indenrigsfærgefart).
Indenrigsfærgefart omfatter ikke færgefart, der starter eller slutter på Færøerne eller i Grønland.
Det er med kvotedirektivets artikel 12, stk. 3-d, muligt at fritage rederier for kvoteforpligtelsen for emissioner, der udledes til og med den 31. december 2030 i visse tilfælde. Ifølge lovforarbejderne til lov nr. 619 af 11. juni 2024 er denne fritagelsesmulighed er anvendt i Danmark for så vidt angår færgeruten Rønne-Køge, som således først omfattes af kvoteforpligtelser fra og med den 1. januar 2031. Det medfører, at udledninger fra disse aktiviteter, hvor fritagelsen er anvendt, først omfattes af afgiftspligten efter emissionsafgiftslovens § 1, stk. 1 og stk. 2, 2. pkt. fra den 1. januar 2031.
Se EMAL § 1, stk. 1, og stk. 2, 2. pkt.
Se også E.A.4.9.5.4 Gradvis indfasning for returnering af kvoter Gradvis indfasning for returnering af kvoter.◄
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed