E.A.4.8.10.4 Kontrolbeføjelser over for tredjemænd
Indhold
Dette afsnit beskriver Skatteforvaltningens kontrolbeføjelser over for tredjemænd.
Afsnittet indeholder:
- Indsendelsespligten
- Udgående kontrol
- Politiets bistand
- Betingelse: Nødvendigt for skattekontrollen
- Pengeinstitutter, advokater mv.
Indsendelsespligt
Erhvervsdrivende skal på kontrolmyndighedens anmodning indsende materiale, der har betydning for kontrol af navngivne betalingspligtige producenter. Se ITL § 22, stk. 1.
De pågældende producenter skal være identificerede, for at bestemmelsen finder anvendelse. Kontrolmyndigheden kan således ikke efter bestemmelsen anmode om materiale, der angår ikke identificererede producenter.
Indsendelsespligten omfatter alt materiale, der kan have betydning for kontrollen af betalingen. Det kan fx være regnskabsmateriale omfattet af bogføringslovens § 3, men også andet materiale vil kunne være omfattet, hvis det kan have betydning for kontrollen.
Udgående kontrol
Efter ITL § 22, stk. 2, kan kontrolmyndigheden endvidere foretage udgående kontrol hos erhvervsdrivende med henblik på gennemgang af materialet på stedet, når det er forhold hos betalingspligtige producenter, der kontrolleres. Ved gennemgangen kan kontrolmyndigheden sikre sig relevante oplysninger.
Ved udtrykket på stedet forstås den ejendom og i de lokaler, hvorpå eller hvori virksomheden drives, herunder lokaler, hvori materiale opbevares.
Bemærk
Bestemmelsen skal administreres i overensstemmelse med reglerne i RSL (retssikkerhedsloven) kap. 2 om fremgangsmåden ved gennemførelse af tvangsindgreb, herunder blandt andet om varsling af beslutning om gennemførelse af udgående kontrol. Se afsnit A.C.1.2 Gennemførelse af tvangsindgreb og A.C.1.3 Skatteforvaltningens varsling af kontrol.
Politiets bistand
Efter ITL § 22, stk. 3, kan politiet om fornødent yde kontrolmyndigheden bistand til gennemførelse af kontrollen.
Politiets bistand efter bestemmelsen begrænser sig til overvindelse af fysiske hindringer for gennemførelsen af kontrollen, fx at skaffe adgang til et aflåst rum. Selve kontrollen skal gennemføres af medarbejdere fra kontrolmyndigheden. Politiets bistand sker efter reglerne i lov om politiets virksomhed.
Betingelse: Nødvendigt for skattekontrollen
Det er en betingelse for at pålægge andre erhvervsdrivende oplysningspligt, at oplysningerne af kontrolmyndigheden skønnes at være nødvendige for kontrollen af producentens betaling vedrørende indtægtsloftet. Det betyder, at samme resultat ikke må kunne opnås med et mindre vidtgående indgreb, at indgrebet er egnet til at opnå det ønskede formål, og at indgrebet står i rimeligt forhold til de mål, der forfølges. Se ITL § 22, stk. 4.
Bestemmelsen om udgående kontrol finder anvendelse i de tilfælde, hvor kontrolmyndigheden vurderer, at det ikke er hensigtsmæssigt at bede den erhvervsdrivende om at indsende oplysningerne. En udgående kontrol af andres betalingsmæssige forhold er meget indgribende over for den erhvervsdrivende, der udsættes for kontrollen, og bør derfor kun foretages, når kontrolmyndigheden vurderer, at oplysningerne ikke vil kunne tilvejebringes på anden måde, eller hvis den oplysningspligtige selv foretrækker en dialog med kontrolmyndigheden på stedet om, hvilke oplysninger der er nødvendige.
Pengeinstitutter, advokater mv.
Efter ITL § 22, stk. 5, skal pengeinstitutter samt advokater og andre, der modtager midler til forvaltning eller erhvervsmæssigt udlåner penge, på begæring give Skattestyrelsen enhver oplysning om deres økonomiske mellemværende med navngivne betalingspligtige producenter til brug for kontrollen.
Bemærk
Bestemmelsen i ITL § 22 skal administreres i overensstemmelse med RSL (retssikkerhedsloven) § 10, stk. 2. Dette indebærer, at selvom der er konkret mistanke om, at den betalingspligtige producent har begået en lovovertrædelse, der kan medføre straf, gælder oplysningspligterne over for erhvervsdrivende, pengeinstitutter og advokater mv. alligevel i det omfang, oplysningerne søges tilvejebragt til brug for kontrol af betalingspligten og opgørelse af betalingskravet mod producenten, dvs. primært til brug for behandlingen af andre spørgsmål end fastsættelse af straf.
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed