Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2024-2
<< >>

E.A.4.8.10.4 Kontrolbeføjelser over for tredjemænd

Indhold

Dette afsnit beskriver Skatteforvaltningens kontrolbeføjelser over for tredjemænd.

Afsnittet indeholder:

  • Indsendelsespligten
  • Udgående kontrol
  • Politiets bistand
  • Betingelse: Nødvendigt for skattekontrollen
  • Pengeinstitutter, advokater mv.

Indsendelsespligt

Erhvervsdrivende skal på kontrolmyndighedens anmodning indsende materiale, der har betydning for kontrol af navngivne betalingspligtige producenter. Se ITL § 22, stk. 1.

De pågældende producenter skal være identificerede, for at bestemmelsen finder anvendelse. Kontrolmyndigheden kan således ikke efter bestemmelsen anmode om materiale, der angår ikke identificererede producenter.

Indsendelsespligten omfatter alt materiale, der kan have betydning for kontrollen af betalingen. Det kan fx være regnskabsmateriale omfattet af bogføringslovens § 3, men også andet materiale vil kunne være omfattet, hvis det kan have betydning for kontrollen.

Udgående kontrol

Efter ITL § 22, stk. 2, kan kontrolmyndigheden endvidere foretage udgående kontrol hos erhvervsdrivende med henblik på gennemgang af materialet på stedet, når det er forhold hos betalingspligtige producenter, der kontrolleres. Ved gennemgangen kan kontrolmyndigheden sikre sig relevante oplysninger.

Ved udtrykket på stedet forstås den ejendom og i de lokaler, hvorpå eller hvori virksomheden drives, herunder lokaler, hvori materiale opbevares.

Bemærk

Bestemmelsen skal administreres i overensstemmelse med reglerne i RSL (retssikkerhedsloven) kap. 2 om fremgangsmåden ved gennemførelse af tvangsindgreb, herunder blandt andet om varsling af beslutning om gennemførelse af udgående kontrol. Se afsnit A.C.1.2 Gennemførelse af tvangsindgreb og A.C.1.3 Skatteforvaltningens varsling af kontrol.

Politiets bistand

Efter ITL § 22, stk. 3, kan politiet om fornødent yde kontrolmyndigheden bistand til gennemførelse af kontrollen.

Politiets bistand efter bestemmelsen begrænser sig til overvindelse af fysiske hindringer for gennemførelsen af kontrollen, fx at skaffe adgang til et aflåst rum. Selve kontrollen skal gennemføres af medarbejdere fra kontrolmyndigheden. Politiets bistand sker efter reglerne i lov om politiets virksomhed.

Betingelse: Nødvendigt for skattekontrollen

Det er en betingelse for at pålægge andre erhvervsdrivende oplysningspligt, at oplysningerne af kontrolmyndigheden skønnes at være nødvendige for kontrollen af producentens betaling vedrørende indtægtsloftet. Det betyder, at samme resultat ikke må kunne opnås med et mindre vidtgående indgreb, at indgrebet er egnet til at opnå det ønskede formål, og at indgrebet står i rimeligt forhold til de mål, der forfølges. Se ITL § 22, stk. 4.

Bestemmelsen om udgående kontrol finder anvendelse i de tilfælde, hvor kontrolmyndigheden vurderer, at det ikke er hensigtsmæssigt at bede den erhvervsdrivende om at indsende oplysningerne. En udgående kontrol af andres betalingsmæssige forhold er meget indgribende over for den erhvervsdrivende, der udsættes for kontrollen, og bør derfor kun foretages, når kontrolmyndigheden vurderer, at oplysningerne ikke vil kunne tilvejebringes på anden måde, eller hvis den oplysningspligtige selv foretrækker en dialog med kontrolmyndigheden på stedet om, hvilke oplysninger der er nødvendige.

Pengeinstitutter, advokater mv.

Efter ITL § 22, stk. 5, skal pengeinstitutter samt advokater og andre, der modtager midler til forvaltning eller erhvervsmæssigt udlåner penge, på begæring give Skattestyrelsen enhver oplysning om deres økonomiske mellemværende med navngivne betalingspligtige producenter til brug for kontrollen.

Bemærk

Bestemmelsen i ITL § 22 skal administreres i overensstemmelse med RSL (retssikkerhedsloven) § 10, stk. 2. Dette indebærer, at selvom der er konkret mistanke om, at den betalingspligtige producent har begået en lovovertrædelse, der kan medføre straf, gælder oplysningspligterne over for erhvervsdrivende, pengeinstitutter og advokater mv. alligevel i det omfang, oplysningerne søges tilvejebragt til brug for kontrol af betalingspligten og opgørelse af betalingskravet mod producenten, dvs. primært til brug for behandlingen af andre spørgsmål end fastsættelse af straf.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.