Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2024-2
<< >>

E.A.4.6.1.7 Opgørelse af godtgørelse

Indhold

Dette afsnit indeholder en kort oversigt over opgørelse af godtgørelse af energiafgifter af el, olie, kul og gas samt CO2-afgift.

For en mere detaljeret beskrivelse af godtgørelsesreglerne henvises til afsnittene vedrørende de enkelte procesformål og CO2-afgiften.

Afsnittet indeholder:

  • Godtgørelse af afgift af elektricitet til proces og rumvarme mv.
  • Godtgørelse af afgift af brændsler til proces
  • ►Godtgørelse af afgift for brændsler til proces fra den 1. januar 2025◄
  • Godtgørelse ved mineralogiske processer mv.
  • Godtgørelse ►af CO2-afgift◄ ved kvoteomfattet virksomhed
  • ►Delvis godtgørelse af CO2-afgift i perioden 2025-2029◄
  • EU's minimumsafgifter
  • ►Værnsregel - overholdelse af EU's minimumsafgifter ved CCS◄.

Godtgørelse af afgift af elektricitet til proces og rumvarme mv.

Fra den 1. januar 2021 er sondringen mellem proces og rumvarme mv. i elafgiftsloven ophævet.

Der gælder herefter samme godtgørelse for rumvarme m.v. og proces.

For bilagsvirksomheder, jf. bilag 1 til LBK nr. 308 af 24. marts 2017, har ovennævnte ændring dog først fundet anvendelse fra og med den 1. januar 2023.

Godtgørelse af afgift af brændsler til proces

For brændsler (gas, kul og mineralolie), der er anvendt til procesformål, opgøres godtgørelsen som energiafgiften nedsat med 9,3 kr./GJ i 2024.

I gasafgiftsloven, kulafgiftsloven og mineralolieafgiftsloven er nedsættelsen af godtgørelsen fastsat til 8,1 kr. pr. GJ (2015-niveau) fra og med den 1. april 2023 til og med 31. december 2024, og 10 kr. pr. GJ (2015-niveau) fra og med den 1. januar 2025. Satserne for nedsættelsen af godtgørelsen reguleres efter MINAL § 32 a (indeksering).

Reduktionen i godtgørelsen kan også ske ved en procentvis nedsættelse. En godtgørelse, som tager udgangspunkt i energiindholdet, kræver, at godtgørelsesberettigede virksomheder har kendskab til energiindholdet. Denne oplysning er ikke nødvendigvis altid tilgængelig, hvis det fx alene er mængden (Nm3, ton mv.), som fremgår af fakturaen. Godtgørelse indtil fx 9,3 kr./GJ i 2024 af betalt afgift kan også være vanskelig at beregne for fx fjernvarme, som kan være produceret ved forbrænding af afgiftspligtigt affald, afgiftsfritaget biomasse og afgiftspligtige fossile brændsler. Derfor er der også mulighed for at beregne godtgørelse som en fast procent af det samlede afgiftsbeløb for den godtgørelsesberettigede andel. Til denne beregning benyttes satsen for elpatronordningen (57,3 kr./GJ i 2024), jf. fx GASAL § 11 a og  GASAL § 8, stk. 4.

Som følge af at afgiftssatserne årligt indekseres, skal procentsatsen tilsvarende reguleres årligt.

Procentsatsen for nedsættelsen af godtgørelsen for 2024 beregnes som:

9,3 kr./GJ/57,3 kr./GJ * (1/1,2)

År

Nedsættelse af godtgørelse

2024

13,53

Se GASAL § 10 a, KULAL § 8 a og MINAL § 11 a, som er ændret ved lov nr. 903 af 4. juli 2013, lov nr. 93 af 29. januar 2014 og lov 329 af 28. marts 2023.

Godtgørelse af afgift for brændsler til proces fra den 1. januar 2025

►Der gælder nye regler for nedsættelse af procesgodtgørelsen (procesafgift) fra den 1. januar 2025. De nye regler er fastsat i lov nr. 683 af 11. juni 2024. Reglerne er indsat i disse bestemmelser i brændselsenergiafgiftslovene:

  • § 11 a i mineralolieafgiftsloven,
  • § 10 a i gasafgiftsloven og
  • § 8 a i kulafgiftsloven.

Ifølge de nye regler om godtgørelse skal der fra den 1. januar 2025 sondres mellem kvoteomfattet energi og ikke-kvoteomfattet energi.

Kvoteomfattet energi:

Procesgodtgørelsen af energiafgift nedsættes for forbrug af kvoteomfattet energi, hvor der ydes godtgørelse af CO2-afgift for proces efter § 9 a eller § 9 b i CO2-afgiftsloven. Efter reglerne i § 9 a og § 9 b i CO2-afgiftsloven gives der fuld godtgørelse af CO2-afgiften for kvoteomfattet CO2-afgiftspligtig energi anvendt til procesformål.   

Procesgodtgørelsen af energiafgift nedsættes således:

  • 4,5 kr./GJ for varer, varme og kulde omfattet af mineralolieafgiftsloven. Godtgørelsesberettigede kan vælge, at godtgørelsen beregnes som en reduktion af afgiftsbetalingen med 4,5 kr. pr. GJ delt med afgiftssatsen i mineralolieafgiftslovens § 9, stk. 4, 2. pkt., ganget med 1 over 1,2.
  • 1,2 kr./GJ for varer, varme og kulde omfattet af gasafgiftsloven. Godtgørelsesberettigede kan vælge, at tilbagebetalingen beregnes som en reduktion af afgiftsbetalingen med 1,2 kr. pr. GJ delt med afgiftssatsen i gasafgiftslovens § 8, stk. 4, 2. pkt., ganget med 1 over 1,2.
  • 1,2 kr./GJ for varer, varme og kulde omfattet af kulafgiftsloven. Godtgørelsesberettigede kan vælge, at godtgørelsen beregnes som en reduktion af afgiftsbetalingen med 1,2 kr. pr. GJ delt med afgiftssatsen i kulafgiftslovens § 7, stk. 3, 2. pkt., ganget med 1 over 1,2.

Afgiftssatsen i mineralolieafgiftslovens § 9, stk. 4, 2. pkt., gasafgiftslovens § 8, stk. 4, 2. pkt. og kulafgiftslovens § 7, stk. 3, 2. pkt. er indekseret. De aktuelle afgiftssatser fremgår af Skatteministeriets hjemmeside, se "Indeksering af energiafgifter".

Reglerne om energiafgift sikrer, at EU's minimumsafgifter ifølge energibeskatningsdirektivet betales for kvoteomfattet energi til proces.

Energiafgiften for kvoteomfattet energi til mineralogiske processer mv. er dog uændret 0 kr./GJ. Disse processer er ikke omfattet af energibeskatningsdirektivet.

Ikke-kvoteomfattet energi:

Energiafgiften for ikke-kvoteomfattet energi forbrugt til procesformål godtgøres som udgangspunkt fuldt fra den 1. januar 2025.

Der gælder dog visse modifikationer hertil, hvorefter der skal foretages en særlig beregning og betaling, der skal sikre, at EU's minimumsafgifter overholdes. Dette indebærer, at procesgodtgørelsen af energiafgift reduceres som følger:

Er CO2-afgiften for sådant forbrug, der efter § 9 e og § 9 f i CO2-afgiftsloven er reduceret til et beløb, der er lavere end EU's minimumssatser, jf. bilag 5 i CO2-afgiftsloven (se nedenfor), nedsættes procesgodtgørelsen af energiafgift, så der for forbruget mindst er betalt en samlet afgift efter:

  • mineralolieafgiftsloven og CO2-afgiftsloven på 4,5 kr. pr. GJ,
  • gasafgiftsafgiftsloven og CO2-afgiftsloven på 1,2 kr. pr. GJ, og
  • kulafgiftsloven og CO2-afgiftsloven på 1,2 kr. pr. GJ.

Reglerne om godtgørelse af CO2-afgift i ovennævnte § 9 e og § 9 f i CO2-afgiftsloven er beskrevet henholdsvis nedenfor og i afsnit E.A.4.6.5.   

Virksomhederne skal ifølge reglerne om godtgørelse af energiafgift opgøre evt. godtgørelse af CO2-afgift efter de beskrevne regler nedenfor og i afsnit E.A.4.6.5. Virksomhederne skal derpå fordele evt. godtgørelse af CO2-afgift til produkter specifikt omfattet af henholdsvis mineralolieafgiftsloven, gasafgiftsafgiftsloven og kulafgiftsloven. For produkter henført til hver af disse tre love skal virksomhederne for hver mængde produkter opgøre, om godtgørelsen af CO2-afgift har medført, at CO2-afgiften for sådant forbrug er reduceret til et beløb, der er lavere end EU's minimumssatser, jf. bilag 5 i CO2-afgiftsloven.◄

►Bilag 5 i CO2-afgiftsloven har følgende ordlyd:◄

"Enhed

Minimums-

satser

1) gas- og dieselolie til motorbrug

øre/l

15,8

2) anden gas- og dieselolie

øre/l

7,5

3) fuelolie

øre/kg

12,5

4) fyringstjære

øre/kg

11,3

5) petroleum til motorbrug

øre/l

15,8

6) anden petroleum

øre/l

0

7) stenkul (inkl. stenkulsbriketter), koks, cinders og koksgrus

kr./GJ

1,2

8) jordoliekoks

kr./GJ

0

9) brunkulsbriketter og brunkul

kr./GJ

1,2

10) elektricitet

øre/kWh

0,4

11) autogas (LPG)

øre/l

16,5

12) anden flaskegas (LPG)

øre/kg

0

13) naturgas og bygas med en nedre brændværdi på 39,6 megajoule (MJ)/normal m3 (Nm3)

øre/Nm3

4,9

Kul efter vægt

7) stenkul (inkl. stenkulsbriketter), koks, cinders og koksgrus

kr./t

32

9) brunkulsbriketter og brunkul

kr./t

22

Satser ved 15° C

For varer nævnt under nr. 1 og 5

øre/l

15,7"

►Beregningseksempel:◄

En virksomhed uden for kvotesektoren anvender 95.000 Nm3 naturgas til proces. Virksomheden fanger og geologisk lagrer 90 pct. af udledt CO2 før fangstpunktet i overensstemmelse med § 9 f i CO2-afgiftsloven.  Virksomheden ydes godtgørelse af CO2-afgift efter reglerne i CO2-afgiftslovens § 9 e. Eksemplet gælder en måned i 2025.

Forbrug af gas

95.000

Nm3

Energiindhold

39,6

MJ/Nm3

CO2-afgift (2025)

192,2

øre/Nm3

CO2-afgift før godtgørelse af CO2-afgift

182.590

kr.

Fangst af CO2 til lagring

90

pct.

Netto CO2-afgift efter CCS, jf. § 9 f:
182.590 kr. x (100 pct.- 90 pct.)

18.259,0

Kr.

Tilbagebetaling af CO2-afgift for energi til proces efter § 9 e i CO2-afgiftsloven:

18.259 kr. x (1-350/750)

9.738,1

Kr.

Netto CO2-afgift efter godtgørelse for CCS og energi til proces:

18.259,0 kr. - 9.738,1 kr.

8.520,9

Kr.

EU’s minimumsafgift for naturgas efter bilag 5 til CO2 afgiftsloven

4,9

øre/Nm3

Nettoafgift pr. Nm3:

8.520,9 kr./95.000 Nm3

9,0

øre/Nm3

EU’s minimumsafgift er overholdt via CO2-afgiften, og gasafgiften for naturgas til proces kan godtgøres fuldt, jf. § 11 og § 11 a, stk. 2 i gasafgiftsloven

Bemærk                        

Særreglerne for visse primære erhverv i fx § 11b og § 11c i mineralolieafgiftsloven ophæves fra den 1. januar 2025, jf. lov nr. 329 af 28. marts 2023 og lov nr. 683 af 11. juni 2024. Det indebærer, at ovenstående regler om godtgørelse for energiafgiftspligtig olie, kul og gas mv. til proces også gælder for landbrug mv. og de relevante væksthuse fra den 1. januar 2025.

Se også den overordnede gennemgang af reglerne i lov nr. 683 af 11. juni 2024 i afsnit E.A.4.6.2.4.◄

Tidligere nedsættelser

Tidligere udgjorde nedsættelsen følgende:

År/periode Nedsættelse af godtgørelse  

2018

8,10 pct.

4,5 kr./GJ

2019

8,01 pct.

4,5 kr./GJ

2020

7,93

4,5 kr./GJ

2021

7,17 pct.

4,5 kr./GJ

2022

7,14 pct.

4,5 kr./GJ

2023

til og med 31. marts 

fra 1. april

7,05 pct.

13,63 pct.

4,5 kr./GJ

8,7 kr./GJ

For forbrug af brændsler, der er anvendt til processer omfattet af proceslisten, er der eventuelt mulighed for at opnå et bundfradrag i betalingen af CO2-afgift. Se afsnit E.A.4.6.5 Særlige CO2-afgiftsregler om godtgørelse - Bundfradrag og CCS Særlige CO2-afgiftsregler om godtgørelse - Bundfradrag og CCS.► Bundfradraget falder bort fra den 1. januar 2025, jf. lov nr. 683 af 11. juni 2024◄.

Landbrug, gartnerier og skovbrug mv. kan ved forbrug af brændsler til proces få godtgjort den aktuelle energiafgiftssats nedsat med 1,6 pct., mens der ikke er godtgørelse for CO2-afgift. Se GASAL § 10 b, stk. 1, KULAL § 8 b, stk. 1, og MINAL § 11 b, stk. 1.

Væksthuse på mindst 200 m2, og hvorfra der ikke foregår detailsalg, er ikke omfattet af ovennævnte nedsættelse af tilbagebetalingen med 1,6 pct. af energiafgiften, men kan ved forbrug af brændsler få godtgjort forskellen mellem den aktuelle energiafgiftssats og EU's minimumsafgift, og disse virksomheder har eventuelt mulighed for et bundfradrag i betalingen af CO2-afgift. Se GASAL § 10 c, KULAL § 8 c, og MINAL § 11 c. 

►Se GASAL § 10 c, KULAL § 8 c, og MINAL § 11 c.

Med virkning fra den 1. januar 2025 ophæves GASAL § 10 bKULAL § 8 b, og MINAL § 11 b, jf. lov nr. 683 af 11. juni 2024, og GASAL § 10 cKULAL § 8 c, og MINAL § 11 c, er ophævet med virkning fra den 1. januar 2025, jf. lov nr. 329 af 28. marts 2023. Godtgørelsen af energiafgiften for brændsler og varme anvendt i landbrug mv. og væksthuse omfattes herefter af de almindelige regler, jf. ovenstående afsnit om Godtgørelse af brændsler til proces.◄

Særligt for biogas mv.

For gas fremstillet på basis af biomasse, som anvendes til proces formål, se afsnit E.A.4.4.11.2 Godtgørelse af afgift efter gasafgiftsloven for gas fremstillet på biomasse mv..

Godtgørelse ved mineralogiske processer mv.

Ved mineralogiske processer mv. forstås kemisk reduktion, elektrolyse, metallurgiske og mineralogiske processer.

Se også

Se også afsnit E.A.4.6.6 Mineralogiske processer mv. om mineralogiske processer mv. og definition og afgrænsning af disse.

Energiafgift af brændsler, der er anvendt til mineralogiske procesformål godtgøres 100 pct. Elektricitet, der er anvendt til mineralogiske procesformål, godtgøres efter samme regler, som anden elektricitet til proces.

Reglerne for den fulde godtgørelse energiafgifter af mineralogiske processer mv. findes i GASAL § 10 d, stk. 1-4, KULAL § 8 d, stk. 1-4 og MINAL § 11 d, stk. 1-4.

Godtgørelse af CO2-afgift ved kvoteomfattet virksomhed

Ved en kvoteomfattet virksomhed forstås en momsregistreret virksomhed, som efter CO2-kvoteloven har fået tilladelse af Energistyrelsen til at udlede CO2. Se nærmere om definitionen heraf i afsnit E.A.4.6.1.3 Regler med tilknytning til godtgørelsesreglerne.

Kvoteomfattede virksomheder kan opnå fuld godtgørelse af CO2-afgiften af kvoteomfattet varme og forbrug af gas, kul og mineralolieprodukter. Virksomheder, der indkøber varme og kulde fra en kvoteomfattet leverandør, kan opnå fuld godtgørelse af CO2-afgiften af den producerede varme og kulde. Dette gælder alene for forbrug til procesformål. Se CO2AL § 9 a og § 9 b.

►Fra den 1. januar 2025 vil der være delvis godtgørelse af CO2-afgiften på kvoteomfattet energi til fremstilling af rumvarme mv. Se § 9 a, stk. 2, som indsat i CO2-afgiftsloven ved lov nr. 683 af 11. juni 2024.◄

Energiafgifterne af virksomhedernes forbrug af brændsler er indtil den 1. januar 2025 ikke specielt reguleret af reglerne for kvoteomfattede virksomheder. Her gælder indtil den 1. januar 2025 i stedet de almindelige regler for godtgørelse af afgift af energiprodukter anvendt til procesformål.

Se også

  •  E.A.4.6.2 for en overordnet gennemgang af reglerne i lov nr. 683 af 11. juni 2024.
  •  E.A.4.6.8 om kvoteomfattede virksomheder.

Delvis godtgørelse af CO2-afgift i perioden 2025-2029

►Dette afsnit handler om midlertidig delvis godtgørelse af CO2-afgift i perioden 2025-2029. Efter 2029 ydes denne godtgørelse ikke.

Godtgørelsesordningen gælder for ikke-kvoteomfattet energi anvendt dels til proces i momsregistrerede virksomheder og dels til momsregistrerede virksomheders indenrigserhvervsflyvninger, indenrigsfærgefart og erhvervsmæssigt fiskeri.

Reglerne om denne godtgørelsesordning fremgår af CO2AL § 9 e, som er indsat i CO2AL ved lov nr. 683 af 11. juni 2024 med ikrafttrædelse den 1. januar 2025.

Afsnittet indeholder:

  • Regel og anvendelsesområde
  • Satser for delvis godtgørelse  
  • Dokumentationskrav mv.

Regel og anvendelsesområde

Ved lov nr. 683 af 11. juni 2024 gennemføres en reduktion af energiafgifterne og en forhøjelse af CO2-afgiften. Udgangspunktet efter forhøjelsen af CO2-afgiften er en CO2-afgift for udledt CO2 på 750 kr./ton (2022-niveau) fra den 1. januar 2025.

Forhøjelsen af CO2-afgiften for bl.a. ikke-kvoteomfattet energi anvendt til proces indfases via en midlertidig godtgørelsesordning i perioden 2025-2029. Det er en forudsætning for denne godtgørelse af CO2-afgift for proces, at brugen af pågældende brændsler, varme og kulde er godtgørelsesberettiget, for så vidt angår energiafgift efter godtgørelsesreglerne i MINAL § 11, stk. 1-4, og stk. 5, nr. 1-8. KULAL § 8, stk. 1-3 og stk. 4, nr. 1-8 og GASAL § 10, stk. 1-4 og stk. 5, nr. 1-8.

For indkvarteringsydelser (hoteller mv.) gælder afgiftsforhøjelsen for ikke-kvoteomfattet energi anvendt til proces dog allerede fra den 1. januar 2025, dvs. at den midlertidige godtgørelsesordning ikke gælder for disse indkvarteringsydelser, jf. CO2AL § 9 e, stk. 1. Indkvarteringsydelserne er afgrænset i MINAL § 11, stk. 5, nr. 9, KULAL § 8, stk. 4, nr. 9 og GASAL § 10, stk. 5, nr. 9.

Momsregistrerede virksomheder med de godtgørelsesberettigede processer kan få delvis godtgørelse af CO2-afgift af CO2-afgiftspligtige varer, varme og kulde, som er ikke-kvoteomfattet energi. Disse varer, varme eller kulde må ikke være omfattet af CO2AL § 9 a, stk. 2. Der er tale om varer, som ikke anvendes som led i kvoteomfattede aktiviteter, eller varme eller kulde, som ikke er fremstillet ved kvoteomfattede aktiviteter. Se afgrænsningen af kvoteomfattede aktiviteter i CO2AL § 9 a, stk. 1.

Virksomheden kan desuden anvende reglerne i MINAL § 11, stk. 13, GASAL § 10, stk. 13, og KULAL § 8, stk. 13, jf. CO2AL § 9 e, stk. 1.

Endvidere indfases forhøjelsen af CO2-afgiften ift. momsregistrerede virksomheders indenrigserhvervsflyvninger, indenrigsfærgefart og erhvervsmæssigt fiskeri via godtgørelsesordningen i perioden 2025-2029.

Disse momsregistrerede virksomheder kan få delvis godtgørelse af CO2-afgift af CO2-afgiftspligtige varer, der anvendes til indenrigserhvervsflyvninger, indenrigsfærgefart og erhvervsmæssigt fiskeri. Det er en betingelse, at det er ikke-kvoteomfattet energi. Der er tale om energi, der ikke er omfattet af CO2AL § 9 a, stk. 2, dvs. at varerne ikke er anvendt som led i kvoteomfattede aktiviteter. Se afgrænsningen af de kvoteomfattede aktiviteter i CO2AL § 9 a, stk. 1.

Se afsnit E.A.4.6.4 Varme og energiprodukter anvendt som procesenergi Varme og energiprodukter anvendt som procesenergi

Se afsnit E.A.4.5.8 Afgiftsfritagelse og afgiftsgodtgørelse Afgiftsfritagelse og afgiftsgodtgørelse

Satser for delvis godtgørelse

Den midlertidige delvise godtgørelse af CO2-afgift for den omfattede ikke-kvoteomfattede energi reduceres henover perioden 2025-2029. Fra 2030 ophører mulighed for godtgørelsen.

Satser for delvis godtgørelse i 2025-2029

2025

2026

2027

2028

2029

Fuld godtgørelse reduceres med afgiften efter eventuel godtgørelse efter CO2AL § 9 f 1) ganget med disse brøker, jf. CO2AL § 9 e:

350/750

430/750

510/750

590/750

670/750

Delvis godtgørelse af CO2-afgift:

Pct.

53,33

42,67

32,00

21,33

10,67

1) CO2AL § 9 f omhandler godtgørelse af CO2-afgift ved CCS, dvs. ved fangst og
geologisk lagring af CO2.

Dokumentationskrav mv.

Til dokumentation af godtgørelsesbeløbet skal virksomheden kunne fremlægge fakturaer eller særskilte opgørelser, der kan danne grundlag for opgørelsen af godtgørelsesbeløbet.

Skatteministeren kan fastsætte regler for opgørelsen af CO2-afgift er godtgørelsesberettiget efter reglerne i § 11, stk. 3, i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., § 10, stk. 3, i lov om afgift af naturgas og bygas m.v. eller § 9, stk. 9, i lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., og bestemmelser om dokumentation efter stk. 4.◄

EU's minimumsafgifter

Det følger af energibeskatningsdirektivet "Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelser for beskatning af energiprodukter og elektricitet", at virksomheder skal betale afgifter efter satser, der opfylder EU's minimumsafgifter for energiforbrug.

Dvs. at virksomhedernes betaling af procesafgift som hovedregel indtil den 1. januar 2025 opfylder kravet om betaling af EU's minimumsafgift.

EU's minimumssatser anvendes bl.a. ved beregning af nedsættelse af godtgørelse af brændselsafgifter for brændsler, der er anvendt i væksthuse på mindst 200 m2 og hvorfra der ikke foregår detailsalg. Se GASAL § 10 c, stk. 1, KULAL § 8 c, stk. 1, og MINAL § 11 c, stk. 1. Der skal ikke betales minimumsafgift af brændselsenergi, der anvendes direkte til mineralogiske processer, metallurgiske processer, kemisk reaktion og elektrolyse.

►Bemærk at GASAL § 10 c, KULAL § 8 c og MINAL § 11 c er ophævet med virkning fra den 1. januar 2025, jf. lov nr. 683 af 11. juni 2024.

Bemærk, at ved lov nr. 683 af 11. juni 2024 ændres reglerne for godtgørelse af afgiften for ikke-kvoteomfattet energiforbrug anvendt til procesformål fra den 1. januar 2025. ◄

►Værnsregel - overholdelse af EU’s minimumsafgifter ved CCS

Energiforbrug til procesformål, hvor udledningen af CO2 ikke er kvoteomfattet, godtgøres energiafgifterne 100 pct. fra den 1. januar 2025, og EU’s minimumsafgifter overholdes via CO2-afgiftsloven, jf. lov nr. 683 af 11. juni 2024.

Der ydes på visse betingelser godtgørelse af CO2-afgift i forbindelse med CCS fra den 1. januar 2025. CO2-afgiftsloven indeholder værnsregler, som sikrer, at EU’s minimumsafgifter også overholdes, når der sker CCS i et omfang, hvor godtgørelsen medfører, at EU’s minimumsafgift ikke er overholdt. Dvs. hvor der sker fangst og geologisk lagring af CO2 i et omfang, hvor godtgørelsen af CO2-afgiften for den fangede og lagrede CO2, medfører, at minimumsafgiften ikke er overholdt, når energien anvendes af til procesformål.

Se

  • E.A.4.6.5  Særlige CO2-afgiftsregler om godtgørelse - Bundfradrag og CCS◄
Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.