Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2025-1
<< >>

E.A.11.6 Opgørelse og afregning

Indhold

Dette afsnit beskriver afgiftsperiode, -opgørelse, -angivelse og -betaling.

Afsnittet indeholder:

  • Afgiftsperiode
  • Opgørelse af afgiften
  • Afgiftsafregning
  • Afgiftsbetaling

Afgiftsperiode

Afgiftsperioden er måneden. Se PASAL § 6.

Opgørelse af afgiften

De registrerede virksomheder skal for hver afgiftsperiode opgøre antallet af afrejsende passagerer, der er omfattet af afgiftspligten. I opgørelsen fratrækkes passagerer, der ikke skal svares afgift for. Se PASAL § 7.

Se afsnit E.A.11.8 Afgiftsfritagelse Afgiftsfritagelse om de passagerer, der ikke skal svares afgift for.

Afgiftsafregning

De registrerede virksomheder skal efter udløbet af hver afgiftsperiode og senest d. 15. i den følgende måned angive antallet af afgiftspligtige passagerer, der rejser med et luftfartøj fra Danmark, fordelt pr. afgiftssats til Skatteforvaltningen. Se PASAL § 8.

Er den 15. i den følgende måned en banklukkedag, anses førstkommende bankdag som sidste rettidige angivelsesdag. Se PASAL § 9, stk. 3.

Angivelserne skal være underskrevet af virksomhedens ansvarlige ledelse, jf. opkrævningslovens § 3, stk. 1.

Afgiftsbetaling

De registrerede virksomheder skal indbetale afgiften til Skatteforvaltningen. Se PASAL § 9, stk. 1.  

Krav på betaling af afgiften stiftes og forfalder den første dag i den måned, hvor angivelsen skal indberettes. Afgiften skal indbetales senest samtidig med angivelsesfristens udløb. Se PASAL § 9, stk. 2.

Er den sidste rettidige betalingsdag en banklukkedag, anses den førstkommende bankdag som sidste rettidige betalingsdag. Se PASAL § 9, stk. 3.

Eksempel

I maj måned 2025 har virksomheden 300.000 afrejsende afgiftspligtige passagerer. Fordelingen pr. afgiftssats er:

Afgiftssats

Antal passagerer

Afgift i kr.

30 kr.

150.000

4.500.000

250 kr.

100.000

25.000.000

300 kr.

50.000

15.000.000

Virksomheden skal angive opgørelsen af antal passagerer fordelt på afgiftssats som vist ovenfor i skemaet i perioden 1. juni til 15. juni 2025 senest den 16. juni 2025, fordi den 15. juni 2025 er en banklukkedag.

Kravet på i alt 44.500.000 kr. stiftes og forfalder den 1. juni 2025, og sidste rettidige betalingsdato er den 16. juni 2025.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
BEREGNER
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.