Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2024-2
<< >>

E.A.11.5 Afgiftens størrelse og beregning

►Indhold

Dette afsnit angiver afgiftssatsen for passagerafgift på flyrejser og beskriver samtidig, hvordan afgiften beregnes.

Afsnittet indeholder:

  • Afgiftssatser
  • Slutdestinationer
  • Afgiftsberegning

Afgiftssatser

Afgiften er inddelt i 3 afgiftssatser alt efter, hvilken slutdestination, som passagerens flyrejse har. Se PASAL § 3.  

Afgiften er(i danske kr.):

2025

2026

2027

2028

2029

 2030

Intra-Europa

30

30

30

40

40

50

Mellemlange rejser

250

260

270

280

300

310

Lange rejser

300

320

340

350

390

410

Perioden er fra og med d. 1. januar til og med 31. december i det nævnte år.

Det er den afgiftssats, som er gældende på det tidspunkt, hvor flyet efter planen afgår fra Danmark, der er afgørende for afgiftssatsen. Se PASAL § 4, stk. 1.  

Hvis luftfartøjet ikke afgår planmæssigt, vil det være det planlagte afgangstidspunkt, der er afgørende for afgiftssatsen, og ikke det faktiske afgangstidspunkt.

Det har ikke nogen betydning for afgiftssatsen, hvornår flybilletten eller et tilsvarende dokument er solgt, så længe flybilletten er solgt fra og med den 1. januar 2025.

Afgiftssatser fra 2031 og frem reguleres af nettoprisindekset

Afgiftssatserne fra 2031 og fremadrettet skal reguleres årligt efter udviklingen i nettoprisindekset, som offentliggøres af Danmarks Statistik. Se PASAL § 3, stk. 2. 

Slutdestinationer

Afgiften er inddelt i 3 afgiftssatser, som afspejler flyrejsens længde på baggrund af slutdestinationen. I PASAL bilag 1 og 2 er det beskrevet, hvilke slutdestinationer der er omfattet af de forskellige afgiftssatser.

Ved slutdestination menes et land og ikke fx en konkret lufthavn. Med slutdestination menes den destination, som er anført på flybilletten eller et tilsvarende dokument ved én flyvning eller ved en sammenhængende billet, hvor slutdestinationen vil være destinationen for den sidste flyvning.

Ved en sammenhængende billet skal der kunne fremvises en sammenhængende rejsedokumentation, som angiver afgangssted og slutdestination samt dato og tidspunkt for henholdsvis afrejse og ankomst. For en sammenhængende billet vil det derfor ikke være afgørende, om der er mellemlandinger, inden passageren når slutdestinationen.

Ved en slutdestination forstås et stop på over 24 timer, som ikke skyldes forsinkelser, da passageren herefter ikke længere anses for at være en transfer- eller transitpassager.

Definitionen for slutdestination skal forstås i overensstemmelse med det tilsvarende begreb om et endeligt bestemmelsessted, der følger af artikel 2, litra h, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 261/2004 af 11. februar 2004 om fælles bestemmelser om kompensation og bistand til luftfartspassagerer ved boardingafvisning og ved aflysning eller lange forsinkelser og om ophævelse af forordning (EØF) nr. 295/91.

Eksempel på en sammenhængende billet

En passager skal rejse fra København til New York med en mellemlanding i Amsterdam på 12 timer. Hvis slutdestinationen på billetten eller tilsvarende dokumentation er angivet til New York, er det en sammenhængende billet.

Hvis passageren har købt en flybillet fra København til Amsterdam, hvor slutdestinationen på billetten er Amsterdam, og passageren bagefter har købt en billet til en rejse fra Amsterdam til New York, som afgår 14 timer senere, er det ikke en sammenhængende billet.

Slutdestinationerne i bilagene

Slutdestinationerne er opdelt i 3 kategorier, der omfatter både lande og territorier. Territorier, der hører under et land, som territoriet er geografisk adskilt fra, vil være omfattet af samme bilag som landet. Fx vil afgiftssatsen for Spanien også gælde rejser til De Kanariske Øer, ligesom afgiftssatsen for Portugal også gælder slutdestinationer til Azorerne og Madeira.

For at se, hvilke lande, der hører til hvilken afgiftssats, er der i PASAL bilag 1 (intra-Europa) og 2 (mellemlange rejser) oplistet de lande, som hører til den lave og mellemste afgiftssats. Til slutdestinationer, som ikke er oplistet i heri, skal der svares afgift efter den højeste afgiftssats.

Intra-Europa (Bilag 1)

Albanien

Andorra

Belarus

Belgien

Bosnien-Hercegovina

Bulgarien

Cypern

Danmark

Estland

Finland

Frankrig

Færøerne

Grækenland

Grønland

Irland

Island

Italien

Kosovo

Kroatien

Letland

Liechtenstein

Litauen

Luxembourg

Malta

Moldova

Monaco

Montenegro

Nederlandene

Nordmakedonien

Norge

Polen

Portugal

Rumænien

San Marino

Schweiz

Serbien

Slovakiet

Slovenien

Spanien

Storbritannien

Sverige

Tjekkiet

Tyrkiet

Tyskland

Ukraine

Ungarn

Vatikanstaten

Østrig

Mellemlange rejser (Bilag 2)

Afghanistan

Algeriet

Armenien

Aserbajdsjan

Bahrain

Burkina Faso

Canada

Djibouti

Egypten

Elfenbenskysten

Eritrea

Etiopien

De Forenede Arabiske Emirater

Gambia

Georgien

Guinea

Guinea-Bissau

Irak

Iran

Israel

Jordan

Kap Verde

Kasakhstan

Kirgisistan

Kuwait

Libanon

Libyen

Mali

Marokko

Mauretanien

Niger

Oman

Pakistan

Palæstina

Qatar

Rusland

Saudi-Arabien

Senegal

Sudan

Syrien

Tadsjikistan

Tchad

Tunesien

Turkmenistan

Usbekistan

USA

Yemen

Lange rejser

Slutdestinationer til lande og territorier, som ikke fremgår af kategorien "Intra-Europa" eller "mellemlange rejser".

Afgiftsberegning

Dette afsnit viser eksempler på beregning af afgiften. I alle eksempler er billetterne eller tilsvarende dokumenter solgt efter den 1. januar 2025.

Eksempel 1

En passager køber den 16. september 2027 en flybillet til De Kanariske Øer med afrejse fra Københavns Lufthavn den 7. februar 2028. Afgiften for rejsen for passageren er 40 kr.

Eksempel 2

Et fly med 148 passagerer og 8 af luftfartsselskabets personale rejser til Indonesien fra Københavns Lufthavn den 15. august 2027. Afgiften pr. passager udgør 340 kr. På flyet er der 5 børn under 2 år på afrejsetidspunktet og 6 af de 8 fra luftfartsselskabets personale er på tjenesterejse.

Passagerer: 148 passagerer + 8 af luftfartsselskabets personale= 156

Afgiftsfritagelse: børn under 2 år (5) + personale på tjenesterejse (6) = 11

Afgiftspligtige passagerer: 156 - 11 =145

Afgiften for flyet udgør i alt: 145 x 340 = 49.300 kr.

Eksempel 3

Et fly flyver fra Odense til København den 14. maj 2026 med 15 passagerer og 2 piloter, der flyver flyet.

Afgiften udgør 15 x 30 = 450 kr. for flyets passagerer.

Eksempel 4

Et fly med 190 passagerer og 10 af luftfartsselskabets personale rejser til USA den 27. december 2030. Der er 10 børn under 2 år med og al personale er på tjenesterejse. 40 af passagerne er transit- eller transferpassagerer fra Sverige.

Passagerer: 190 passagerer + 10 af luftfartsselskabets personale = 200

Afgiftsfritagelse: børn under 2 år (10) + personale på tjenesterejse (10) + transferpassagerer (40) = 60

Afgiftspligtige passagerer: 200 - 60 = 140

Afgiften for flyet udgør i alt: 140 x 310 = 43.400 kr.◄

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.