D.B.2.12.2 Hvornår skal der betales lønsumsafgift af anden økonomisk virksomhed?
Indhold
Dette afsnit handler om, hvornår virksomheden er omfattet af lønsumsafgiftspligten som anden økonomisk virksomhed.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Betingelser for at anden økonomisk virksomhed er omfattet af lønsumsafgiftspligten
- Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Se også
Se også afsnit
- D.B.2.1 for et overblik over, hvornår virksomheden skal betale lønsumsafgift
- D.B.4 om, hvordan virksomheden skal opgøre lønsumsafgiften
- D.B.3 om, hvornår virksomheden skal registreres for lønsumsafgift.
Regel
Virksomheder med anden økonomisk virksomhed, der mod vederlag leverer ydelser, der ikke er momspligtige efter momsloven, skal betale lønsumsafgift. Se LAL (lønsumsafgiftsloven) § 1, stk. 1, 1. punktum, 2. led.
Der vil typisk være tale om virksomheder, der ikke forestår salg af ydelser i almindelig forstand.
Foreninger og organisationer, der leverer varer og ydelser mod vederlag, der er fritaget for moms efter ML (momsloven) § 13, stk. 1, nr. 4, er ikke omfattet af lønsumsafgiftspligten i LAL (lønsumsafgiftsloven) § 1, stk. 1, 1. punktum, 1. led. Disse foreninger og organisationer vil dog i en række tilfælde være omfattet af lønsumsafgiftspligten som anden økonomisk virksomhed i LAL (lønsumsafgiftsloven) § 1, stk. 1, 1. punktum, 2. led.
Foreninger, som leverer ydelser mod vederlag, der er fritaget for moms, fordi foreningen ikke udøver selvstændig økonomisk virksomhed efter ML (momsloven) § 3, er også omfattet af lønsumsafgiftspligten som anden økonomisk virksomhed. Det følger af praksis, at fx en ejerlejlighedsforening er omfattet af lønsumsafgiftspligten som anden økonomisk virksomhed, når ejerlejlighedsforeningen leverer viceværtsydelser til medlemmerne.
Betingelser for at anden økonomisk virksomhed er omfattet af lønsumsafgiftspligten
For at virksomheden skal betale lønsumsafgift af anden økonomisk virksomhed, er der to betingelser, som begge skal være opfyldt:
a) Der skal være tale om anden økonomisk virksomhed
b) Der skal leveres ydelser mod vederlag, som ikke er momspligtige efter momsloven.
Ad a) Der skal være tale om anden økonomisk virksomhed
Anden økonomisk virksomhed, der består i levering af ydelser mod vederlag, omfatter blandt andet virksomheden i:
- organisationer
- foreninger
- fonde
- selskaber m.fl.,
der mod kontingent eller lignende vederlag varetager administrative opgaver eller fællesøkonomiske, herunder faglige formål for medlemmer. Se bemærkningerne til § 1 i lov nr. 840 af 18. december 1987 om arbejdsmarkedsbidrag, hvortil der blev henvist ved vedtagelse af lov nr. 892 af 21. december 1991 om ændring af lov om lønsumsafgift for virksomheder inden for den finansielle sektor.
Det er uden betydning for lønsumsafgiftspligten, om virksomheden arbejder med gevinst for øje.
Virksomheden skal ikke betale lønsumsafgift, som anden økonomisk virksomhed, når den leverer varer og ydelser mod vederlag, der er omfattet af følgende momsfritagelser:
- ML (momsloven) § 13, stk. 1, nr. 2. Se afsnit D.B.2.2 Sundhedssektoren LAL § 1, stk. 1 om sundhedssektoren og afsnit D.A.5.2 Social forsorg og bistand ML § 13, stk. 1, nr. 2) om momsfritagelse for social forsorg og bistand
- ML (momsloven) § 13, stk. 1, nr. 7. Se afsnit D.A.5.7 Kunstnerisk virksomhed ML § 13, stk. 1, nr. 7) om momsfritagelse for kunstnerisk virksomhed
- ML (momsloven) § 13, stk. 1, nr. 8. Se afsnit D.A.5.8 Udlejning og bortforpagtning af fast ejendom ML § 13, stk. 1, nr. 8) om momsfritagelse for udlejning og bortforpagtning af fast ejendom
- ML (momsloven) § 13, stk. 1, nr. 9. Se afsnit D.A.5.9 Levering af fast ejendom ML § 13, stk. 1, nr. 9) om momsfritagelse for levering af fast ejendom
- ML (momsloven) § 13, stk. 1, nr. 13. Se afsnit D.A.5.13 Postydelser ML § 13, stk. 1, nr. 13) om momsfritagelse for postydelser
- ML (momsloven) § 13, stk. 1, nr. 14. Se afsnit D.A.5.14 Levering af frimærker ML § 13, stk. 1, nr. 14) om momsfritagelse for levering af frimærker
- ML (momsloven) § 13, stk. 1, nr. 17. Se afsnit D.A.5.17 Velgørende arrangementer ML § 13, stk.1, nr. 17) om momsfritagelse for velgørende arrangementer
- ML (momsloven) § 13, stk. 1, nr. 18. Se afsnit D.A.5.18 Genbrugsbutikker med almennyttigt formål ML § 13, stk. 1, nr. 18) om momsfritagelse for genbrugsbutikker med almennyttige formål
- ML (momsloven) § 13, stk. 1, nr. 20. Se afsnit D.A.5.20 Investeringsguld ML § 13, stk. 1, nr. 20) om momsfritagelse for investeringsguld
- ML (momsloven) § 13, stk. 1, nr. 21. Se afsnit D.A.5.21 Velgørende foreninger ML § 13, stk. 1, nr. 21) om momsfritagelse for velgørende foreninger.
Ad b) Der skal leveres ydelser mod vederlag, som ikke er momspligtige efter momsloven
Levering af ydelser mod vederlag skal fortolkes på samme måde som i momsloven.
Fonde og foreninger, som kun yder støtte til forskning og forsøg inden for de sundhedsmæssige, sociale, videnskabelige og andre almennyttige områder, skal ikke betale lønsumsafgift.
Foreninger mv., der til sine medlemmer leverer ydelser mod vederlag, som er fritaget for moms, skal betale lønsumsafgift for denne del af virksomheden. Se evt. afsnit D.B.2.12.4 Hvornår skal de foreninger og organisationer, der er omfattet af momsfritagelsen i ML § 13, stk. 1, nr. 4, betale lønsumsafgift? og D.B.2.12.5 Viceværtydelser i ejerforeninger, ejerlejlighedsforeninger og grundejerforeninger.
Eksempler fra retspraksis
Et uddannelsessekretariat leverede ikke varer og ydelser mod vederlag, og aktiviteterne faldt derfor uden for momslovens anvendelsesområde. Uddannelsessekretariatets aktiviteter var derfor heller ikke omfattet af lønsumsafgiftspligten for anden økonomisk virksomhed i LAL (lønsumsafgiftsloven) § 1, stk. 1, 1. punktum, 2. led. Landsskatteretten fastslog, at der ikke var fornødent grundlag for at antage, at udtrykket levering af ydelser mod vederlag skulle fortolkes forskelligt i lønsumsafgiftsloven og momsloven. Se SKM2001.262.LSR.
En fond oprettet ved lov til sikring af forbrugerne ved køb af pakkerejser, leverede ikke ydelser mod vederlag i henhold til momsloven. Fonden var derfor ikke omfattet af lønsumsafgiftspligten for anden økonomisk virksomhed i LAL (lønsumsafgiftsloven) § 1, stk. 1, 1. punktum, 2. led. Se SKM2008.410.LSR.
Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse | Afgørelsen i stikord | Yderligere kommentarer |
Landsskatteretten | ||
SKM2008.410.LSR | En fond oprettet ved lov til sikring af forbrugerne ved køb af pakkerejser var fritaget for lønsumsafgift. Fonden leverede ikke ydelser mod vederlag i henhold til momsloven. Fonden var derfor ikke omfattet af lønsumsafgiftspligten for anden økonomisk virksomhed. | |
SKM2001.262.LSR | Et uddannelsessekretariats aktiviteter var fritaget for lønsumsafgift. Sekretariatet leverede ikke varer og ydelser mod vederlag og aktiviteterne faldt derfor uden for momslovens anvendelsesområde. Levering af ydelser mod vederlag skulle fortolkes ens i momsloven og lønsumsafgiftsloven, og uddannelsessekretariatets aktiviteter var derfor heller ikke omfattet af lønsumsafgiftspligten. | Se TfS 1999, 275 TSS om den momsmæssige behandling af uddannelsessekretariatets aktiviteter. |
►Skatterådet ◄ | ||
►SKM2024.222.SR◄ | ►Spørger var en udenlandsk uafhængig nonprofitorganisation, etableret som et selskab med begrænset hæftelse. Spørger leverede generel hjælp til aktører, der ønsker at imødekomme <udeladt>. Spørgers primære aktivitet er således at udvikle <udeladt> i samarbejde med forskellige relevante aktører. Spørger ønskede at udvide sine aktiviteter til andre lande i Europa. Derfor havde Spørger ansat en medarbejder i Danmark til at lede en dansk filial. Spørger finansieres af bidrag fra private filantropiske aktører samt offentlige myndigheder. Spørger ønskede bl.a. at få bekræftet, at Spørger ikke var lønsumsafgiftspligtig af de aktiviteter, som vil udføres i Danmark, jf. lønsumsafgiftsloven § 1. Skatterådet fandt, at Spørger ikke var lønsumsafgiftspligtig af de aktiviteter, som ville blive udført i Danmark, da der ikke var tale om levering mod vederlag, idet det blev lagt til grund, at der til donationerne ikke var tilknyttet betingelser om leverancer.◄ |
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed