Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2025-1
<< >>

C.G.4.1.6 Videregivelse af oplysninger mv. ved overførsel efter PBL § 22 D, § 22 F, § 41 og § 41 A

Indhold

Dette afsnit beskriver §§ 4 og 5 i bekendtgørelse nr. 1138 af 22. oktober 2014 om visse regler i pensionsafkastbeskatningsloven.

Afsnittet indeholder:

  • ►Overførsel af en pensionsordning efter PBL (pensionsbeskatningsloven) § 22 D, § 22 F, § 41 eller § 41 A◄
  • Videregivelse af oplysninger til opgørelsen 
  • Udlodning efter PBL (pensionsbeskatningsloven) § 30, stk. 2 og 3 
  • Overførsel fra et pengeinstitut til et pensionsinstitut 
  • Pligt til at indbetale PAL-skat og eventuelle renter.

Se også afsnit C.G.4.1.6.1 Videregivelse af oplysninger ved overførsel af ordninger "Videregivelse af oplysninger ved overførsel af ordninger". 

►Overførsel af en pensionsordning efter PBL (pensionsbeskatningsloven) § 22 D, § 22 F, § 41 eller § 41 A◄

►Efter PBL (pensionsbeskatningsloven) § 41 og § 41 A kan der ske overførsel af en pensionsordning til en anden uden skatte- eller afgiftsmæssige konsekvenser. Det betyder, at der ikke udløses afgift ved ophævelsen af den afgivende ordning og der ikke gives fradrag for indbetalingen på den modtagende ordning.

PBL (pensionsbeskatningsloven) § 41 og § 41 A opregner udtømmende de situationer hvor der kan ske en sådan overførsel uden skatte- og afgiftsmæssige konsekvenser. Se C.A.10.2.8 Overførsel og flytning af en pensionsordning.

Efter reglen i PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 23, stk. 4, skal der ikke ved en overførsel efter PBL (pensionsbeskatningsloven) § 22 D § 22 F, § 41 eller § 41 A ske en endelig opgørelse af beskatningsgrundlaget efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 23, stk. 1. I stedet skal det modtagende institut angive og indbetale skatten som en del af deres § 21 eller § 22-angivelse for hele indkomståret. Om disse regler henvises til C.G.4.1.3.1 Endelig opgørelse af beskatningsgrundlaget og den skattepligtige del heraf samt angivelse og betaling af PAL-skat, når en pensionsordning ophæves (PAL § 23, stk. 1, 2 og stk. 4)

Videregivelse af oplysninger til opgørelsen

Overføres en ordning efter pensionsbeskatningslovens ►§ 22 D, § 22 F, § 41, eller § 41 A◄ til et forsikringsselskab m.v., der udbyder pensionsordninger omfattet af lovens § 1, stk. 1, skal det modtagende forsikringsselskab m.v. oplyse det afgivende forsikringsselskab m.v. om, hvilken opgørelsesmetode det anvender til opgørelse af pensionsopsparernes skattepligtige afkast med henblik på at afgøre, om det afgivende forsikringsselskab m.v. skal lave en opgørelse af beskatningsgrundlaget, jf. lovens § 23, stk. 4, 3. pkt., på tidspunktet for overgang til ny opgørelsesmetode.

Når en ordning, der er omfattet af PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 1, stk. 1 bliver overført efter PBL (pensionsbeskatningsloven) ►§ 22 D, § 22 F, § 41 eller § 41 A◄ til et andet penge- eller pensionsinstitut, skal det afgivende penge- eller pensionsinstitut, samtidig med overførslen, sende oplysninger om ordningen, så det modtagende penge- eller pensionsinstitut kan indsende opgørelser efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) §§ 21-►23 a. Se herom i afsnit ◄C.G.4.1.6.1.1 Regel

SKAT har udarbejdet et skema, der kan bruges ved overførsel ►af pensionsordninger◄. Skemaet indeholder mindstekravene til de oplysninger der skal gives videre.

Se § 4, stk. 1 i bekendtgørelse nr. 1138 af 22. oktober 2014 om visse regler i pensionsafkastbeskatningsloven .

Se også afsnit C.G.4.1.6.1 Videregivelse af oplysninger ved overførsel af ordninger Videregivelse af oplysninger ved overførsel af ordninger.  

Udlodning efter PBL (pensionsbeskatningsloven) § 30, stk. 2 og 3

Udloddes en ordning til en ægtefælle i forbindelse med skifte eller bosondring efter PBL (pensionsbeskatningsloven) § 30, stk. 2 og 3, laver penge- eller pensionsinstituttet en opdeling i forhold til den aftalte udlodning. Dette skyldes, at den udloddede del betragtes som oprindeligt oprettet af ægtefællen. Der skal derfor ikke ske ophørsbeskatning efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 23, stk. 1.

Skattestyrelsen har udarbejdet et skema, der kan bruges ved overførsel ►af pensionsordninger◄. Skemaet indeholder mindstekravene til de oplysninger der skal gives videre.

Se § 4, stk. 2 i bekendtgørelse nr. 1138 af 22. oktober 2014 om visse regler i pensionsafkastbeskatningsloven.

Pligt til at betale PAL-skat og eventuelle renter

Penge- og pensionsinstitutter, der efter reglerne i

  • bekendtgørelsen § 5
  • PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) §§ 21-23a og 25

skal indsende opgørelse, skal tillige betale PAL-skat med eventuelle renter.

Se § 5, stk. 1, 1. pkt. i bekendtgørelse nr. 1138 af 22. oktober 2014 om visse regler i pensionsafkastbeskatningsloven.

Yderligere PAL-skat

Ændres et skattebeløb, kan yderligere PAL-skat med renter efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven), kræves indbetalt af det penge- og pensionsinstitut, hvori ordningen befinder sig på det tidspunkt, hvor betalingen skal ske.

Se § 5, stk. 1, 2. pkt. i bekendtgørelse nr. 1138 af 22. oktober 2014 om visse regler i pensionsafkastbeskatningsloven.

Overskydende PAL-skat

Tilbagebetaling af overskydende skattebeløb med renter kan ske til det penge- og pensionsinstitut, der har indsendt opgørelsen. For indsendelse af opgørelser efter bekendtgørelsen § 4 finder PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 26 tilsvarende anvendelse.

Se § 5, stk. 1, 3. og 4. pkt. i bekendtgørelse nr. 1138 af 22. oktober 2014 om visse regler i pensionsafkastbeskatningsloven.

Modtagende penge- og pensionsinstitut hæfter for skat

Er PAL-skatten ikke betalt rettidigt af det afgivende penge- og pensionsinstitut, skal det modtagende penge- og pensionsinstitut efter påkrav fra Skattestyrelsen betale PAL-skat med renter.

Se § 5, stk. 2 i bekendtgørelse nr. 1138 af 22. oktober 2014 om visse regler i pensionsafkastbeskatningsloven .

Om opgørelse af beskatningsgrundlaget ved overførsel efter ►§ 22 D, § 22 F, § 41 eller § 41 A◄. Se afsnit C.G.4.1.3.1 om endelig opgørelse af beskatningsgrundlaget og den skattepligtige del heraf samt angivelse og betaling af PAL-skat ved ophævelse af en pensionsordning.

Se også afsnit C.G.4.1.6.1 Videregivelse af oplysninger ved overførsel af ordninger Videregivelse af oplysninger ved overførsel af ordninger .

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
BEREGNER
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.