Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2025-1
<< >>

C.G.2.3.2.2 Særlige forhold ved krav på en andel af ufordelte bonusreserver (PAL § 4, stk. 5)

Indhold

Dette afsnit handler om særlige forhold ved krav på en andel af ufordelte bonusreserver.

Afsnittet indeholder

  • Regel
  • Baggrund
  • Ufordelte bonusreserver

Regel

Hvis den skattepligtige ved tilbagekøb af forsikringen har krav på en andel af de ufordelte bonusreserver som svarer til, at de var blevet frigivet under forsikringens løbetid, så medregnes årligt et beløb til forsikringens depot ved indkomståret udgang. Beløbet svarer til, at beløbet var frigivet under forsikringens løbetid til forsikringen.

PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 4, stk. 5 omhandler de ufordelte bonusreserver, som den pensionsberettigede ifølge forsikringsaftalen er sikret på forhånd ved genkøb og som ikke er blevet beskattet efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 4, stk, 1-4, da de ikke er tilskrevet depotet under forsikringens løbetid.

At den skattepligtige har krav på en andel af de ufordelte bonusreserver vil sige, at hensættelsen modsvarer en egentlig forpligtelse over for de pensionsberettigede.

Baggrund

Beskatningen efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 4, stk. 1, hviler på en forudsætning om, at pensionsdepotet løbende tilskrives en andel af den del af livsforsikringsselskabets eller pensionskassens investeringsafkast, der er hensat til de pensionsberettigede. Danske livsforsikringsselskaber og tværgående pensionskasser er forpligtet til en løbende afkasttilskrivning, hvis det ikke er aftalt, at der sker en anden tilskrivning.

PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 4, stk. 5 tager højde for, at den udenlandske erhvervsretlige regulering af livsforsikrings- og pensionsbranchen adskiller sig fra den danske, og at midlerne ikke går til pensionsdepotet.

Bestemmelserne i PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 4, stk. 1-4, opfanger således ikke den situation, at pensionsmidler henstår som ufordelte bonusreserver, men hvor den pensionsberettigede ifølge aftalen er sikret en på forhånd fastsat andel af de ufordelte bonusreserver, der afspejler sig i genkøbsværdien, uanset at bonusreserverne ikke tilskrives løbende under forsikringens løbetid.

Ufordelte bonusreserver

Ufordelte bonusreserver er

  • ufordelte midler, herunder kollektivt bonuspotentiale og
  • ufordelte kollektive særlige bonushensættelser, som ikke er udloddet til forsikringstagerne.

De ufordelte bonusreserver kan bl.a. anvendes til bonus og til at dække evt. tab.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
BEREGNER
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.