C.D.9.1.3.3 Institutioner, der ikke er omfattet af fondsbeskatningsloven
Indhold
Dette afsnit handler om reglerne for beskatning af fonde, institutioner mv., som ikke beskattes efter reglerne i fondsbeskatningsloven, fordi de ikke opfylder betingelsen om at være omfattet af fondsloven eller erhvervsfondsloven.
Afsnittet indeholder:
- Fonde, institutioner mv., der ikke er omfattet af fondsloven eller erhvervsfondsloven
- Fonde, der anses som en del af stifterens formue
- Indsamlinger og andre enheder af midlertidig karakter.
Fonde, institutioner mv., der ikke er omfattet af fondsloven eller erhvervsfondsloven
Er der tale om et selvstændigt skattesubjekt, vil institutionen som udgangspunkt være skattepligtig efter SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 1, nr. 6. Skattepligt efter denne bestemmelse omfatter kun indtægt ved erhvervsmæssig virksomhed samt fortjeneste eller tab ved afhændelse, afståelse eller opgivelse af formuegoder, der har eller har haft tilknytning til den erhvervsmæssige virksomhed. Se SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 4 og 5. Se også afsnit C.D.8.9.1 Opgørelsen af den skattepligtige indkomst om indkomstopgørelsen for foreninger, der er skattepligtige efter SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 1, nr. 6.
Fonde, institutioner mv., der er særligt undtaget fra fondsloven, fx fordi de er underlagt offentligt tilsyn og økonomisk kontrol, vil som hovedregel have et entydigt og begrænset formål. Sådanne institutioner vil derfor som udgangspunkt opfylde betingelserne for skattefritagelse efter SEL (selskabsskatteloven) § 3. Det samme gælder institutioner under folkekirken, trossamfund og uddannelsesinstitutioner, når fonden ikke påtager sig andre opgaver ud over sit hovedformål.
Fonde, institutioner mv., der er særligt undtaget fra erhvervsfondsloven, fx fordi de er underlagt offentligt tilsyn og økonomisk kontrol, vil som hovedregel have et entydigt og afgrænset formål. Efter erhvervsfondsloven er bl.a. Danmarks Nationalbank fritaget.
Fonde, der anses som en del af stifterens formue
Afkast mv. af formue i fonde, der reelt ikke opfylder betingelserne for at være et selvstændigt skattesubjekt, vil blive beskattet hos stifteren eller deltagerne. Dette gælder dog ikke, når reglerne i FBL (fondsbeskatningsloven) § 1, stk. 1, nr. 4, finder anvendelse. Se C.B.2.15 Rentenydelsesretter, båndlagte kapitaler og afkast fra udenlandske trusts (fonde) om afkast af udenlandske trusts (fonde). Se også afsnit C.D.9.1.5.1 Udenlandske fonde om udenlandske fonde.
Indsamlinger og andre enheder af midlertidig karakter
Skattestyrelsen kan i et konkret tilfælde finde, at der ikke er tale om en fond omfattet af fondsloven, men fx en indsamling. En sådan indsamling vil ikke opfylde betingelserne for skattepligt, da den anses at være af midlertidig karakter.
Er der tale om en velgørende forening, vil den være omfattet af skattepligten i selskabsskatteloven. Se SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 1, nr. 6. Hvis foreningen ikke har andet formål end den velgørende aktivitet, vil den ikke blive skattepligtig.
Bemærk
Den skatteansættende myndighed bør dog være opmærksom på, om der er tale om en omgåelse af de materielle fondslove.
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed