Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2025-2
<< >>

C.D.11.3.3.4 Betydningen af særlige lokale markedsmæssige forhold

Lokale markedsmæssige forhold, fx meget lave lønninger og omkostninger (location savings) eller meget høje lønninger og omkostninger, høj eller lav købekraft på markedet, særlige produkt præferencer, vækst eller stagnation i markedet, høj eller lav konkurrence på markedet, infrastruktur, arbejdsudbud m.v., kan have betydning for priser og vilkår for transaktioner på et marked og dermed også betydning for sammenligningen af transaktioner og fastsættelsen af priser og vilkår for kontrollerede transaktioner på markedet. Se TPG 1.159 og 1.164.

Der skal tages højde for tilstedeværelsen af sådanne særlige markedsmæssige forhold ved anvendelsen af armslængdeprincippet.

Hvis der findes sammenlignelige transaktioner mellem uafhængige parter, der har fundet sted på det samme marked som den kontrollerede transaktion, og som derfor har været underlagt de samme lokale markedsmæssige forhold, så kan den kontrollerede transaktion sammenlignes med disse, og priser og vilkår for de kontrollerede transaktioner kan fastsættes, uden der så skal tages yderligere hensyn til de særlige lokale markedsmæssige forhold. Se TPG 1.162 og 1.165.

Men findes der ikke sammenlignelige uafhængige transaktioner på det samme marked, så skal betydningen af de særlige lokale forhold fastlægges, før der tages stilling til, hvordan resultatet af særlige lokale markedsmæssige forhold skal fordeles mellem forbundne parter:

  1. Hvori består de særlige lokale markedsmæssige forhold?

  2. Hvad er det samlede beløb, der kan henføres til de særlige markedsmæssige forhold?

  3. Hvor stor en del af det samlede beløb bliver tilbage i koncernen, og hvor stor en del af beløbet går videre til eksterne kunder eller leverandører?

  4. Hvordan ville uafhængige parter fordele det tilbageblivende beløb mellem sig?

Se herom TPG 1.161 og 1.166.

Ad c) Hvor stor en del af resultatet går videre til kunderne

Når de særlige markedsmæssige forhold er identificeret og kvantificeret (under punkt a og b), skal der tages stilling til, i hvilket omfang fordele og ulemper herved gives videre til eksterne kunder eller leverandører.

Kun i de tilfælde, hvor der er fordele eller ulemper ved de særlige markedsmæssige forhold, som ikke gives videre til eksterne kunder eller leverandører, og hvor der ikke findes sammenlignelige uafhængige transaktioner på det samme marked, skal der ved fastsættelsen af priser og vilkår for de kontrollerede transaktioner justeres for de særlige markedsmæssige forhold. Og selv i disse tilfælde skal der kun justeres, når justeringen forbedrer sammenligneligheden mellem transaktionerne. Se TPG 1.162.

Ad d) Fordelingen mellem parterne i transaktionen

Fordelingen af fordele eller ulemper ved de identificerede særlige markedsmæssige forhold mellem de forbundne parter beror på en samlet vurdering af alle de relevante oplysninger om den pågældende transaktion, herunder parternes funktioner, aktiver og risici samt parternes realistiske alternativer/forhandlingsstyrke i forhold til transaktionerne. Se TPG 1.163.

Betydningen af særlige markedsmæssige forhold i relation til immaterielle aktiver

TPG 1.168 - 1.171 handler om betydningen af særlige markedsmæssige forhold i relation til immaterielle aktiver.

Ved transfer pricing-analysen er det vigtigt at sondre mellem markedsmæssige forhold som ikke er immaterielle aktiver, og de kontraktuelle rettigheder, myndighedsgodkendelser mv. der kræves for at udnytte potentialet på et marked, og som kan være immaterielle aktiver. Om der er tale om immaterielle aktiver bestemmes ud fra vejledningen i TPG kap. VI. Se også afsnit C.D.11.6 Armslængdeprincippet i relation til immaterielle aktiver.

Kræver tilstedeværelsen på et marked fx en godkendelse fra de lokale myndigheder, så kan en sådan godkendelse have indflydelse på fastsættelsen af priser og vilkår for kontrollerede transaktioner på markedet. Betydningen afhænger af de konkrete forhold og omstændigheder vedrørende de kontrollerede transaktioner. Se herom TPG 1.169 - 1.171 i sammenhæng med vejledningen i TPG kap. VI.

Se også

Se også TPG 1.130, 1.132 og 6.120 samt indhold om fordeling af "location savings" mellem kontrollerede parter i TPG 9.148 - 9.153.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2026, kan du beregne skatten for indkomståret 2026. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2025, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2025.
,, Kollegaen, professor Frederik Waage, antyder i artiklen, at dommernes tendens til at lade staten vinde kan skyldes dommernes manglende ekspertise på skatteområdet.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2026. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2025.

,, Som advokat på borgernes side er det min oplevelse, at domstolene ikke udøver tilstrækkelig kontrol med forvaltningen

Højesteretsadvokat Michael Serup: Borgerne vinder kun otte procent af de skattesager, der indbringes for domstolene - afspejler det god retssikkerhed eller manglen på samme?, Berlingske 24. juli 2025

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.