Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2024-2
<< >>

A.C.3.5.3.2 Bødeniveau for tilsidesættelse af pålæg om logbog

Indhold

Dette afsnit handler om ordensbøder for tilsidesættelse af pålæg om at føre logbog.

Afsnittet indeholder:

  • Krav om at føre logbog
  • Bestemmelser om bøde
  • Gentagelsestilfælde
  • En bøde pr. kontrol
  • Juridiske personer.

Krav om at føre logbog

Skattestyrelsen kan fra den 1. januar 2022 pålægge en arbejdsgiver at foretage daglig digital registrering af oplysninger (logbog) om de personer, der er beskæftiget hos den pågældende arbejdsgiver.

Registreringen sker i indkomstregisteret og skal efter KSL (kildeskatteloven) § 86 A, stk. 4, for hver af de beskæftigede indeholde oplysninger om

  • dato
  • navn og cpr.nr.,
  • det beløb, der udbetales eller godskrives, og
  • start- og forventet sluttidspunkt for beskæftigelsen den pågældende dag.

Se KSL (kildeskatteloven) § 86 A som affattet ved § 1, nr. 2, i lov nr. 1430 af 5. december 2018. Den nuværende affattelse af KSL (kildeskatteloven) § 86 A er trådt i kraft den 1. januar 2022. Se BKG nr. 2631 af 28. december 2021.

Se Den juridiske vejledning 2021-2, afsnit A.C.3.5.3.2 Bødeniveau for tilsidesættelse af pålæg om logbog, om bøde for tilsidesættelse af pålæg om at føre logbog efter de tidligere gældende regler.

Se også

Se også afsnit A.C.2.2.2 Pålæg om at føre digital logbog Pålæg om at føre logbog.

Bemærk

Arbejdsgiveren er ikke ansat i sin egen virksomhed, hvorfor det ikke kan pålægges arbejdsgiveren, at denne skal notere sig selv i logbogen, hvis der er tale om en personligt drevet virksomhed. Det kan pålægges indehaveren af virksomheden at notere sin ægtefælle (eller børn), hvis denne (disse) hjælper til i virksomheden (også uden at få løn for det).

Hvis virksomheden drives i selskabsform, vil et pålæg til selskabet om at føre logbog indebære, at også hovedanpartshaveren/-aktionæren skal noteres i logbogen.

Bestemmelser om bøde

Den, der undlader at følge et pålæg efter KSL (kildeskatteloven) § 86 A, stk. 1, straffes med bøde. Se KSL (kildeskatteloven) § 74 A.

Det strafbare forhold består i, at den pågældende arbejdsgiver ikke har foretaget korrekt daglig registrering i indkomstregisteret efter KSL (kildeskatteloven) § 86 A, stk. 1. Straffen er en bøde efter KSL § 74, jf. § 74 A. Der kan straffes med en bøde hver gang det konstateres, at arbejdsgiveren ikke har registreret de oplysninger, som kræves efter KSL (kildeskatteloven) § 86 A, stk. 4.

Bøden fastsættes, så den svarer til 8 gange den maksimale dagpengesats for fuldtidsforsikrede medlemmer.

Bemærk

Afrunding af bøden skal foretages op eller ned til nærmeste hele 100 kr. Det er anderledes end afrundingen af andre bøder efter skatte- og afgiftslovgivningen, hvor der rundes ned.

Fastsættelse af en bøde på 8 gange den maksimale dagpengesats forudsætter, at der i pålægget til arbejdsgiveren om at føre logbog er anført, hvilke oplysninger der skal angives i logbogen.

Hvis der i pålægget til arbejdsgiveren fx ikke er meddelt, at medarbejdernes forventede sluttidspunkter for arbejdets udførelse skal angives, kan det være, at retten enten frifinder for strafansvar eller fastsætter bøden til et mindre beløb.

Dette skema giver et overblik over bødens størrelse for overtrædelse i de enkelte år.

Ved overtrædelse i året ...

Fastsættes bøden til …

2021

7.100 kr.

2022

7.100 kr.

2023

7.300 kr.

2024

7.500 kr.

Gentagelsestilfælde

Bemærkningerne til lovforslaget om KSL (kildeskatteloven) § 74 A indeholder ingen tilkendegivelse af, hvordan bøden skal fastsættes, hvis en arbejdsgiver igen tilsidesætter pligten til at føre logbog i overensstemmelse med pålægget.

Bøden fastsættes som anført i A.C.3.5.6 Strafskærpelsesgrunde, dvs. normalbøden forhøjes med 25 %.

Eksempel

Tidligere bøde på 7.100 kr. (for en overtrædelse i 2022). En bøde for overtrædelse i 2024 fastsættes til 9.400 kr. (7.500 kr. + 25 %).

En bøde pr. kontrol

Hvis det ved en kontrol konstateres, at arbejdsgiveren flere gange har tilsidesat et pålæg ved ikke at have foretaget den foreskrevne registrering, gives kun én bøde. Overtrædelserne straffes med én gang den bødesats, der er gældende på kontroltidspunktet.

Er overtrædelser fra flere kontroller til ansvarsbedømmelse samtidigt, kan bødestraffen for overtrædelser, der er konstateret ved hver kontrol, sammenlægges.

Bøden for overtrædelse af pålæg om at føre logbog kan kumuleres med bøder for overtrædelse af andre skatte- og afgiftslove.

Juridiske personer

Juridiske personer kan pålægges strafansvar. Se KSL (kildeskatteloven) § 77.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.