Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2024-2
<< >>

A.C.2.1.2.1.6.2.2 Juridiske personer – undtagelser

Udløb af indkomstår 1. marts til 31. marts

Udløber indkomståret i perioden fra og med den 1. marts til og med den 31. marts, skal oplysninger som nævnt i SKL (skattekontrolloven) § 2 gives senest den 1. september samme år. Fristen kan dermed være kortere end hovedreglen på 6 måneder. 

Se SKL (skattekontrolloven) § 12, stk. 2. 

Har den skattepligtige ændringer til den årsopgørelse, som dannes på baggrund af de afgivne oplysninger efter udløbet af oplysningsfristen, vil genoptagelse af ansættelsen kunne ske efter de almindelige regler i SFL (skatteforvaltningsloven) § 26 eller § 27.

►Ophør af skattepligt

Ved:

  • opløsning
  • overgang til beskatning efter SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 1, nr. 6 eller
  • overgang til undtagelse fra beskatning efter SEL (selskabsskatteloven) § 3

skal likvidator eller ledelsen, hvis likvidator ikke er valgt eller beskikket, indsende en anmeldelse med opgørelse af indkomsten for det afsluttende indkomstår inden 1 måned efter opløsningen, overgangen eller undtagelsen. Fristen på 1 måned løber fra datoen for den endelige beslutning om selskabets opløsning på den afsluttende generalforsamling eller ved anpartshavernes endelige godkendelse af likvidationsregnskabet. Tidspunktet for skattepligtens ophør efter SEL (selskabsskatteloven) § 5, stk. 1, er således uden betydning for vurderingen af fristen på 1 måned. Se Departementets afgørelse af 12. marts 1998, j.nr. 14.98-462-28 offentliggjort som TfS 1998.286.DEP. Se også C.D.1.5.1.1 Generelle regler om skattepligtens ophør Generelle regler om skattepligtens ophør.    

Se SEL (selskabsskatteloven) § 5, stk. 1, og stk. 3.


Fristen på 1 måned skal overholdes uanset, at oplysningsfristen efter SKL (skattekontrolloven) § 12, ikke er udløbet. Told- og skatteforvaltningen kan efter anmodning give udsættelse med fristen for anmeldelse, hvis særlige forhold taler herfor.

Se SEL (selskabsskatteloven) § 5, stk. 3.


Reglerne gælder tilsvarende, hvis et selskab eller forening m.v. ophører med at være skattepligtig efter SEL (selskabsskatteloven) § 1 eller, hvis et selskab eller en forening m.v. efter bestemmelser i en dobbeltbeskatningsoverenskomst bliver hjemmehørende i udlandet, Grønland eller Færøerne.

Herudover finder reglerne anvendelse for skattepligtige foreninger som nævnt i SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 1, nr. 6, når foreningen helt eller delvist ophører med at drive erhvervsmæssig virksomhed.

Se SEL (selskabsskatteloven) § 5, stk. 5 og 6.


I andre tilfælde end opløsning, overgang eller undtagelse som nævnt i SEL (selskabsskatteloven) § 5, stk. 1 og 3, finder de almindelige oplysningsfrister efter SKL (skattekontrolloven) § 12, anvendelse.

Bemærk

SEL (selskabsskatteloven) § 5, stk. 2 og 3 finder tilsvarende anvendelse for selskaber og foreninger mv. som nævnt i SEL (selskabsskatteloven) § 7, uanset om skattepligten ophører ved opløsning eller ophør af virksomhed i Danmark. Se afsnit C.D.1.5.3 Udenlandske selskaber og foreninger Udenlandske selskaber og foreninger. 

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.