A.B.1.2.8.6.7.3.5.3 Ækvivalensproceduren
DAC artikel 8ac som indsat ved DAC7 indeholder i stk. 7 regler om de fremgangsmåder, der skal tages i anvendelse, hvis det skulle komme på tale at foretage en vurdering af, hvorvidt en jurisdiktion uden for EU har indført regler, der fuldt ud svarer til DAC7-ordningen. Dette har betydning for begrebsanvendelsen flere steder i BEK nr. 1253 af 06/09/2023:
- Begrebet "Indberettende Platformsoperatør" - § 5, nr. 2
- Begrebet "Kvalificeret Platformsoperatør uden for EU" - § 6
- Begrebet "Kvalificeret Jurisdiktion uden for EU" - § 7
- Begrebet "Gældende Betinget Aftale mellem Kompetente Myndigheder" - § 8
- Begrebet "Kvalificerede Relevante Aktiviteter " - § 10.
Hvis et land eller en jurisdiktion uden for EU indgår en aftale med et eller flere EU-lande om udveksling af oplysninger inden for rammer, der svarer til DAC7, skal EU-Kommissionen enten på eget initiativ eller på initiativ af et EU-medlemsland, der har indgået en sådan aftale, træffe beslutning om, hvorvidt aftalen skal anses for ækvivalent med DAC7 eller ej. Afgørelsen skal have form af en gennemførelsesretsakt. Kommissionen har i gennemførelsesforordning (EU) 2023/823 af 13. april 2023 fastsat om rammerne for gennemførelsen af den sammenligning, der vil skulle foretages i hvert enkelt tilfælde. Det forventes, at der vil blive vedtaget individualiserede gennemførelsesforordninger, efterhånden som medlemsstaterne indgår aftaler med aftaler med ikke-EU-jurisdiktioner.
Kommissionen og medlemslandene har i 2023 påbegyndt arbejdet med at ækvivalensvurdere konkrete aftaler indgået mellem en ikke-EU-jurisdiktion og EU-medlemslande. Den konkrete juridiske baggrund er OECD's DPI MCAA, som er tiltrådt af hovedparten af EU-landene, men endnu ikke af Danmark. Ækvivalensvurderingen foretages dels på grundlag af DPI MCAA'en, dels på grund af den pågældende DPI-partners nationale implementeringslovgivning vedrørende DPI MCAA'en. Kommissionen fremlægger sin analyse for repræsentanter for medlemsstaterne, der herefter vedtager en gennemførelsesforordning. En sådan gennemførelsesforordning alene angår alene den konkrete evaluerede DPI-partner, men på EU-siden angår den alle EU-lande, herunder både lande, der har underskrevet DPI MCAA'en, og lande, der endnu ikke har underskrevet DPI MCAA'en, men som måtte gøre det i fremtiden. Den overordnede konklusion, der kan drages på grundlag af de gennemførte ækvivalensvurderinger, er, at DPI MCAA'en som sådan er ækvivalent med DAC7.
Se også afsnit A.B.1.2.8.6.1.2 Om DPI (OECD) om OECD-aftalen og afsnit A.B.1.2.8.6.1.1 Om DAC7 (EU) med omtale af de hidtil vedtagne gennemførelsesforordninger vedrørende enkelte DPI-partnere.
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed