Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2023-2
<< >>

G.A.3.4.7.7.3.2 Ledighedskravet

►Indhold

I dette afsnit gennemgås ret og pligt-ordningens "ledighedskrav".

Afsnittet indeholder:

  • Retsgrundlaget
  • Hjælp efter § 11 i lov om aktiv socialpolitik
  • Vurderingsperioden
  • Krav om dokumentation

Retsgrundlaget

For at opnå eftergivelse efter ret og pligt-ordningen skal skyldner inden for de seneste 6 år forud for anmodningstidspunktet have modtaget hjælp efter aktivlovens § 11 i mindst 30 måneder. Dette kaldes "ledighedskravet", og behandles i nærværende afsnit.

Herefter skal skyldner i mindst 24 måneder have været under uddannelse, i ordinær beskæftigelse, eller have udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed. Dette kaldes "beskæftigelses-/uddannelseskravet", og behandles nærmere i G.A.3.4.7.7.3.3 Beskæftigelses-/uddannelseskravet Beskæftigelses-/uddannelseskravet.

Se gældsinddrivelseslovens § 15 a, stk. 3, nr. 2, som indsat ved § 1, nr. 15 i lov nr. 331 af 28. marts 2023.

Hjælp efter § 11 i lov om aktiv socialpolitik

For at opfylde ledighedskravet, skal skyldner have modtaget hjælp efter aktivlovens § 11 i mindst 30 måneder. Hjælp efter bestemmelsen omfatter bl.a. følgende:

  • Selvforsørgelses- og hjemrejseydelse
  • Overgangsydelse
  • Uddannelseshjælp
  • Kontanthjælp.

Størrelsen af hjælpen har ikke betydning for, om ledighedskravet er opfyldt. Der medregnes således også måneder, hvor skyldner har været berettiget til hjælp efter aktivlovens § 11, men hvor hjælpen har været på 0 kr., fx fordi skyldneren eller skyldners ægtefælle har haft indtægter i perioden.

Der kan imidlertid ikke medregnes måneder, hvor skyldner ikke har været berettiget til hjælp, fx fordi at vedkommende i en periode ikke har modtaget hjælp som følge af en sanktion efter reglerne i lov om aktiv socialpolitik.

Vurderingsperioden

Når det skal vurderes, om skyldner opfylder ledighedskravet, tages der højde for ledighedsperioder inden for de seneste 6 år forud for ansøgningstidspunktet. Ved vurderingen af, om en skyldner opfylder ledighedskravet, medregnes både måneder forud for og efter ret og pligt-ordningens ikrafttrædelse den 1. april 2023.

Der stilles i den forbindelse ikke krav om, at ledighedsperioderne er sammenhængende. Ledighedskravet vil således være opfyldt, så snart skyldner samlet har modtaget hjælp efter lov om aktiv socialpolitik i 30 måneder, uanset om skyldner i kortere perioder har været i arbejde m.v.

Bemærk

Det er først efter at ledighedskravet er opfyldt, at måneder med beskæftigelse eller uddannelse kan medregnes i vurderingen af om beskæftigelses-/uddannelseskravet er opfyldt. Se mere herom i G.A.3.4.7.7.3.3 Beskæftigelses-/uddannelseskravet Beskæftigelses-/uddannelseskravet.

Krav om dokumentation

Skyldnerens ansøgning skal være ledsaget af dokumentation for, at ledighedskravet er opfyldt. Er dokumentationskravet ikke opfyldt, kan anmodningen om eftergivelse afvises. Se gældsinddrivelseslovens § 15 a, stk. 8, som indsat ved § 1, nr. 15 i lov nr. 331 af 28. marts 2023. Restanceinddrivelsesmyndigheden vil i den forbindelse have vejledningspligt.◄

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.