G.A.2.2.2.2.1 Indgivelse af klage
Indhold
Dette afsnit beskriver reglerne for indgivelse af klager over restanceinddrivelsesmyndighedens afgørelser.
Afsnittet indeholder:
- Formkrav til klagen
- Klagefrister
- Ændringer i de faktiske forhold
- Gebyr og omkostningsgodtgørelse.
Formkrav til klagen
Klagen skal være skriftlig og begrundet, og afgørelsen, der påklages, skal følge med klagen. Se gældsinddrivelseslovens § 17 og skatteforvaltningslovens § 35 a, stk. 3.
Klagefrister
Klagen skal indgives til restanceinddrivelsesmyndigheden. Se gældsinddrivelseslovens § 17, stk. 1, 2. pkt.
Klagefristen er 3 måneder. Klagen skal derfor være modtaget af restanceinddrivelsesmyndigheden senest 3 måneder efter, at afgørelsen er kommet frem til modtager af afgørelsen. Se gældsinddrivelseslovens § 17 og skatteforvaltningslovens § 35 a, stk. 3.
Hvis klagen indgives efter udløbet af klagefristen, kan der dog ses bort fra en fristoverskridelse, når der er særlige omstændigheder, der taler herfor. Se gældsinddrivelseslovens § 17 og skatteforvaltningslovens § 35 a, stk. 6.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at ved vurderingen af, om der foreligger særlige omstændigheder, kan følgende kriterier indgå:
- Længden af fristoverskridelsen
- Årsagen til fristoverskridelsen
- Betydningen for klageren
- Sandsynligheden for medhold.
Der skal være særlige omstændigheder i øvrigt, der kan begrunde en realitetsbehandling. Derfor kan en lille fristoverskridelse ikke i sig selv medføre, at der ses bort fra overskridelsen.
Modtages en klage efter klagefristens udløb, sender restanceinddrivelsesmyndigheden straks klagen videre til Skatteankestyrelsen, der træffer afgørelse om, hvorvidt særlige omstændigheder taler for, at klagen behandles uanset fristoverskridelsen.
Skatteankestyrelsen kan endvidere give klageren en frist til at udbedre eventuelle mangler. Hvis klageren ikke udbedre manglen inden fristens udløb, afviser skatteforvaltningen klagen. Se skatteforvaltningslovens § 35 a, stk. 7.
Ændringer i de faktiske forhold
Sager, hvor en skyldner klager over en afgørelse med henvisning til sine ændrede økonomiske forhold, skal behandles som en anmodning om genoptagelse af afgørelsen.
Restanceinddrivelsesmyndigheden skal vurdere, om de ændrede økonomiske forhold medfører, at afgørelsen skal ændres eventuelt efter foretagelse af en betalingsevnevurdering. Hvis afgørelsen fastholdes eller ikke ændres i det omfang, skyldneren ønsker det, kan skyldneren indgive en klage til Skatteankestyrelsen i overensstemmelse med den almindelige klagefrist på 3 måneder. Fristen regnes fra skyldnerens modtagelse af afgørelsen vedrørende anmodning om genoptagelse af den oprindelige afgørelse.
Gebyr og omkostningsgodtgørelse
Der skal ikke betales afgift efter de almindelige regler, når klagen vedrører en afgørelse efter gældsinddrivelsesloven. Se skatteforvaltningslovens § 35 c, stk. 2, nr. 2.
Der ydes ikke omkostningsgodtgørelse for klager over afgørelser efter gældsinddrivelsesloven, der behandles ved Landsskatteretten eller Skatteankestyrelsen. Se skatteforvaltningslovens § 52, stk. 7.
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed