F.A.27.1.3.2 Pligt til at indgive angivelsen
Indhold
Dette afsnit beskriver pligten til at angive forud for varer afgang, hvem pligten påhviler, samt hvem angivelsen skal indgives til.
Angivelsespligten
Forpligtelsen til at indgive en angivelse forud for afgang påhviler den person, der indgiver toldangivelsen eller reeksportangivelsen. Se nærmere afsnit F.A.16.1.6.1 Indgivelse af en toldangivelse, der også gælder for reeksport. Se EUTK art. 270, stk. 2.
Indgives angivelsen forud for afgang i form af en summarisk udpassageangivelse, påhviler det transportøren at indgive denne. Se nærmere afsnit F.A.35 (GL.) Udførsel af varer.
Hvis det konstateres, at varer, der skal føres ud af EU, ikke er omfattet af en angivelse forud for afgang, skal der indgives en sådan angivelse, medmindre der er dispenseret fra forpligtelsen hertil. Se GF art. 327.
Angivelsen forud for afgang skal indgives til det kompetente toldsted. Se EUTK art. 263, stk. 1.
Det kompetente toldsted for eksport er som udgangspunkt det toldsted, som er kompetent på det sted, hvor eksportøren er etableret, og det kompetente toldsted i forhold til reeksport er som udgangspunkt det toldsted, hvor varerne frembydes. Se nærmere afsnit F.A.16.1.3.3 Kompetente toldsteder, der også gælder for reeksport. Se EUTK art. 270, stk. 2.
En summarisk udpassageangivelse skal indgives til udpassagetoldstedet. Se EUTK art. 271, stk. 1.
På sigt vil behandling og udveksling af oplysninger om varer, der føres ud af EU, skulle finde sted elektronisk. Dette vil dog først gælde fra det tidspunkt, hvor det automatiserende eksportsystem (AES) er etableret. Se GF art. 326.
De bestemmelser, der skal anvendes fra 1. maj 2016 om pligt til at indgive en angivelse forud afgang for varer, der skal føres ud af EU, svarer i al væsentlighed til de hidtil gældende bestemmelser. For en nærmere beskrivelse heraf henvises derfor til afsnit F.A.35 (GL.) Udførsel af varer.
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed