E.B.2.9.5 Godtgørelse af tinglysningsafgift til udskiftning af olie- eller gasfyr til andre opvarmningskilder
►Indhold
Afsnittet handler om husholdningers mulighed for godtgørelse af tinglysningsafgift for pant tinglyst til sikkerhed for lån til udskiftning af olie- eller gasfyr til andre opvarmningskilder
Ved lov nr. 369 af 2. april 2023 er der indført en midlertidig godtgørelsesordning for tinglysningsafgift ved tinglysning af pant i fast ejendom eller i en andel i en andelsboligforening til sikkerhed for lån til udskiftning af et olie- eller gasfyr til en anden opvarmningskilde end olie- eller gasfyr til brug for opvarmning af enheder(ne) til helårsbeboelse. Se TAL (tinglysningsafgiftsloven) §§ 25-27.
Se også lovbemærkningerne til særordningen ved udskiftning af olie- eller gasfyr, (L 53 - 2022/2), som beskriver denne administrative særordning. Se lov nr. 369 af 2. april 2023.
Den nye ordning medfører, at der er ret til godtgørelse af afgiften for tinglysning af pant omfattet af §§ 5 a og 5 b, som er anmeldt til tinglysning fra og med den 1. maj 2023 til og med den 31. december 2028, og som er til sikkerhed for lån til udskiftning af et olie- eller gasfyr med en anden opvarmningskilde end olie- eller gasfyr, hvis betingelserne i tinglysningsafgiftslovens § 25, stk. 1, nr. 1-4, er opfyldt. Se TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 25.
Der er tale om følgende betingelser:
- Pantet tinglyses i en fast ejendom eller i en andel i en andelsboligforening, hvor der enten er
-
en eller flere enheder registreret i BBR som helårsbeboelse, i det omfang der ikke er tale om en fleksbolig, hvor det i BBR er registreret, at enheden eller enhederne er godkendt til sommerhus eller fritidsbolig, eller
-
en eller flere enheder registreret i BBR som sommerhus, og hvor det i BBR er registreret, at enheden eller enhederne kan benyttes som helårsbeboelse.
-
- Mindst 90 pct. af det pantsikrede beløb anvendes til udskiftningen af olie- eller gasfyret med den anden opvarmningskilde.
- Udskiftningen af olie- eller gasfyret med den anden opvarmningskilde sker inden for 12 måneder fra tidspunktet for anmeldelse af pantet til tinglysning.
- Det udskiftede olie- eller gasfyr og den anden opvarmningskilde skal være til brug for opvarmning af den eller de enheder, som opfylder en af betingelserne i nr. 1.
Godtgørelse til privatpersoner eller ikke-storkunder:
- Sker efter anmodning til told- og skatteforvaltningen ved brug af den til formålet udarbejdede blanket. Anmodningen skal indeholde oplysninger om dato og løbenummer for det tinglyste pant og dokumentation for overholdelse af betingelserne, som på tidspunktet for anmodningen skal være overholdt.
Godtgørelse for storkunder:
- Virksomheder registreret som storkunder skal efter udløbet af hver afgiftsperiode angive den godtgørelsesberettigede afgift ifølge særordningen i et særskilt felt på virksomhedernes afgiftsangivelse, og skal hver måned indsende oplysninger til told- og skatteforvaltningen om de tinglyste pant omfattet af særordningen. Oplysningerne skal indeholde dato og løbenummer samt størrelsen på det godtgjorte beløb for hvert tinglyst pant
Se også
Se afsnit E.B.2.10 Storkundeordningen generelt om storkundeordningen.
Bemærk
Anmodning om godtgørelse efter særordningen kan ikke ske via Tinglysningsretten/Det digitale tinglysningssystem.
Pant omfattet af særordningen anses for afgiftsberigtiget efter tinglysningsafgiftsloven, uanset at afgiften er godtgjort. Det betyder, at hovedstolen af tinglyste pantebreve omfattet af særordningen, vil kunne anvendes som afgiftsfritagelsesgrundlag i forbindelse med tinglysningen af et fremtidigt pant.
Der er indsat særlige kontrol- og hæftelsesbestemmelser i TAL (tinglysningsafgiftsloven) §§ 26 og 27.
I henhold til loven er der udstedt BEK nr 447 af 27/04/2023
Her fremgår nærmere bl.a. om storkunders angivelse, om dokumentation, herunder om Skatteforvaltningens mulighed for at indhente en tro og love-erklæring. Der er udarbejdet en standard tro og love-erklæring, som fremgår af bilag 1 til bekendtgørelsen.◄
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed