Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2023-2
<< >>

C.E.3.2.2.2.2 Skattestyrelsens frist for at stille krav om afsluttende skatteansættelse for mellemperioden

Indhold

Dette afsnit beskriver, hvilke frister der gælder for Skattestyrelsen til at stille krav om afsluttende skatteansættelse for mellemperioden.

Afsnittet indeholder:

  • Dødsboer omfattet af reglen
  • Hovedregel
  • Udskydelse af Skattestyrelsens frist til at stille krav om afsluttende skatteansættelse for mellemperioden
  • Undtagelse.

Se afsnit C.E.14 Definitioner og forklaringer om definition af mellemperioden.

Dødsboer omfattet af reglen

Reglen omfatter skiftede dødsboer, hvor skiftet sker i forbindelse med dødsfaldet, og hvor dødsboet er omfattet af reglerne for skattefritagne dødsboer.

Se afsnit C.E.3.1.5 Hvornår er et dødsbo skattefritaget? om, hvornår et dødsbo er skattefritaget.

Hovedregel

Skattestyrelsen kan stille krav om afsluttende skatteansættelse for indkomsten i mellemperioden. Se DBSL (dødsboskatteloven) § 13, stk. 1, 1. pkt.

Dødsboet skal have modtaget besked om Skattestyrelsens krav om afsluttende skatteansættelse for mellemperioden senest tre måneder efter, at Skattestyrelsen har modtaget åbningsstatus (opgørelse over afdødes aktiver og passiver på dødsdagen). Se DBSL (dødsboskatteloven) § 13, stk. 3, og afsnit C.E.1.3.2 Dødsboets pligt til at afgive oplysning for dødsåret om dødsboets pligt til at afgive oplysninger for dødsåret.

Se også

Se også afsnit

  • C.E.14 om definition af åbningsstatus
  • C.E.3.2.2.2.1 om dødsboets frist for at stille krav om afsluttende skatteansættelse for mellemperioden
  • C.E.3.2.2.3 om obligatorisk afsluttende skatteansættelse for mellemperioden
  • C.E.11.2 om indskud på etableringskonto og iværksætterkonto, der er brugt før dødsfaldet til at købe aktier eller anparter
  • C.E.3.2.3 om hvordan indkomst i mellemperioden skal opgøres
  • C.E.3.2.4 om skatteberegning for mellemperioden
  • C.E.3.2.5 om forskudt indkomstår
  • C.E.3.2.7 om ophævelse af beskatningen i mellemperioden.

Udskydelse af Skattestyrelsens frist for at stille krav om afsluttende skatteansættelse for mellemperioden

Skattestyrelsens frist for at kræve afsluttende skatteansættelse for mellemperioden kan i visse tilfælde være længere end tre måneder fra modtagelsen af åbningsstatus. Det gælder i følgende tilfælde:

  1. Fortsæt eller groft uagtsomt forhold.
  2. Dødsboet overholder ikke frister for oplysninger til Skattestyrelsen.

Ad a. Forsæt eller groft uagtsomt forhold

Når der foreligger et forhold, som nævnt i SFL (skatteforvaltningsloven) § 27, stk. 1, nr. 5 (forsæt eller groft uagtsomt forhold), gælder fristen for Skattestyrelsen på tre måneder ikke. Se DBSL (dødsboskatteloven) § 13, stk. 3.

En ændring af en skatteansættelse i henhold til SFL (skatteforvaltningsloven) § 27, stk. 1, nr. 5, skal varsles senest 6 måneder efter, at Skattestyrelsen er kommet til kundskab om det forhold, der gør, at fristerne i SFL (skatteforvaltningsloven) § 26 fraviges. Se. SFL (skatteforvaltningsloven) § 27, stk. 2. 

Se også

Se processuelle regler på Skatteforvaltningens område afsnit A.A.8.2.2.1.2.5 Forsæt eller grov uagtsomhed om forsætlige eller groft uagtsomme forhold.

Ad b. Dødsboet overholder ikke frister for oplysninger til Skattestyrelsen

Når

  • Skattestyrelsen har bedt om oplysninger efter SKL § 63, og
  • dødsboet ikke overholder den frist, som Skattestyrelsen har givet for at svare

forlænges fristen med to måneder fra den dag, hvor Skattestyrelsen har modtaget oplysningerne. Se DBSL (dødsboskatteloven) § 13, stk. 3, 2. pkt.

De oplysninger, som Skattestyrelsen har bedt om, kan dreje sig om oplysninger til

  • indkomstår forud for dødsåret
  • mellemperioden.

Se også

Se SKL (skattekontrolloven) § 63, stk. 1, der bestemmer, at bl.a. bobestyreren og privat skiftende arvinger efter anmodning skal give Skattestyrelsen enhver oplysning af betydning for undersøgelsen af, om afdøde er eller kan blive skatteansat korrekt.

Bemærk

Når Skattestyrelsens frist forlænges til to måneder efter oplysningerne er modtaget, gælder fristforlængelsen både fristen for at stille krav om

  • afsluttende skatteansættelse for mellemperioden og
  • betaling af for lidt betalt skat for indkomstår forud for dødsåret.

Se DBSL (dødsboskatteloven) § 87, stk. 3, og afsnit C.E.1.4 Skattestyrelsens sagsbehandlingsregler vedrørende dødsboer om sagsbehandlingsregler vedrørende dødsboer og Skattestyrelsens krav om yderligere skat for tidligere indkomstår.

Undtagelse

Skattestyrelsen kan ikke kræve afsluttende skatteansættelse vedrørende indkomst, som afdøde tidligere har valgt beskattet efter KSL (kildeskatteloven) §§ 48 E og 48 F. Skat vedrørende sådan indkomst bliver endelig ved den skattepligtiges død. Se DBSL (dødsboskatteloven) § 13, stk. 4.

Se også

Se også afsnit C.F.6 Forskerskatteordningen om den særlig skatteordningen for udenlandske forskere og nøglemedarbejdere mv.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.