C.D.9.9.3.3 Kongeligt konfirmerede fonde - konsolideringsfradrag efter FBL § 5, stk. 2
Ved lov nr. 651 af 8. juni 2016 er FBL (fondsbeskatningsloven) § 5, stk. 2, ophævet med virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1. juli 2016 eller senere.
Der gælder ingen begrænsninger i adgangen til at tage det særlige konsolideringsfradrag for fonde med kongeligt konfirmeret fundats for indkomstår, der begynder tidligere end den 1. juli 2016.
Fonde kan i stedet for fradrag efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 5, stk. 1, foretage fradrag for andre hensættelser, der sker efter krav herom i kongeligt konfirmeret fundats. Der er valgfrihed mellem fradrag efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 5, stk. 1 og stk. 2. Se FBL (fondsbeskatningsloven) § 5, stk. 2.
Fradrag efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 5, stk. 2, er ligesom fradrag efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 5, stk. 1, et konsolideringsfradrag, men i modsætning til konsolideringsfradraget efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 5, stk. 1, foretages fradraget ikke på baggrund af foretagne uddelinger.
Det er en betingelse for fradrag efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 5, stk. 2, at fonden efter sine vedtægter er forpligtet til at foretage konsolidering. Derudover er det en betingelse, at formålet med hensættelsen fremgår af vedtægterne. Det er ikke tilstrækkeligt, at fonden efter sine vedtægter har mulighed for at opspare i ekstraordinært omfang. Et kvalificeret formål med den ekstraordinære konsolidering kan derimod efter praksis være, at fonden ellers ikke som krævet i vedtægterne vil kunne fastholde kontrollen over et aktieselskab eller lignende.
De materielle fondslove regulerer i et vist omfang fondens mulighed for og pligt til at foretage konsolidering. Se FL § 29 og EFL §§ 40-42.
Spørgsmålet om, hvorvidt betingelserne for fradrag efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 5, stk. 2, er opfyldt, afgøres af Skattestyrelsen med klageadgang til Landsskatteretten.
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed