C.D.8.11.4.1 Udgangspunktet er skattelovgivningens almindelige regler
►Det midlertidige solidaritetsbidrag er en særskat på en andel af selskabernes skattepligtige indkomst. Udgangspunktet er derfor, at skattelovgivningens almindelige regler - navnlig skatteforvaltningsloven, skattekontrolloven og opkrævningsloven - om ansættelse, kontrol og opkrævning mv. finder anvendelse. Henvisningen til de almindelige regler i SBL § 5 er således af ordensmæssig karakter.
Det fremgår af SBL § 5, at skattelovgivningens almindelige regler om afgivelse af oplysninger til told- og skatteforvaltningen, skatteansættelse, klage, kontrol og opkrævning mv., herunder de tilknyttede straffebestemmelser, finder tilsvarende anvendelse med hensyn til det midlertidige solidaritetsbidrag - dog med de ændringer, der følger af loven.
Se nedenfor om regler for betaling, forskudsskema mv., jf. SBL §§ 6-8.
Skattekontrollovens almindelige oplysnings-, kontrol- og sanktionsbestemmelser herunder fx SKL (skattekontrolloven) § 2 om afgivelse af oplysninger til Skatteforvaltningen finder således anvendelse.
Skatteforvaltningslovens almindelige processuelle regler vedrørende skatteansættelser, herunder vedrørende genoptagelse, klage, domstolsprøvelse og omkostningsgodtgørelse, vil tilsvarende finde anvendelse, ligesom opkrævningslovens almindelige regler gælder.
Som eksempel på almindelige regler for indkomstopgøresen, der vil finde anvendelse i relation til opgørelsen af beregningsgrundlaget for det midlertidige solidaritetsbidrag, kan nævnes den generelle omgåelsesklausul i LL (ligningsloven) § 3. Ved opgørelsen af beregningsgrundlaget vil der således skulle ses bort fra arrangementer eller serier af arrangementer, der er tilrettelagt med det hovedformål, eller der som et af hovedformålene har at opnå en skattefordel, som virker mod formålet og hensigten med de foreslåede regler om det midlertidige solidaritetsbidrag.
En ændring af den selskabsskattepligtige indkomst i et eller flere af de 4 referenceår, jf. SBL § 3, stk. 2, vil kunne få direkte virkning for opgørelsen af beregningsgrundlaget for det midlertidige solidaritetsbidrag. Hvor der sker en ændring af ansættelsen af den selskabsskattepligtige indkomst i et af de 4 referenceår, vil det således kunne medføre, at der vil være adgang til ekstraordinær genoptagelse af ansættelsen af det midlertidige solidaritetsbidrag efter reglen i SFL (skatteforvaltningsloven) § 27, stk. 1, nr. 2, om ansættelsesændringer, der er en direkte følge af en ansættelse vedrørende den skattepligtige for et andet indkomstår.
Se også
Afsnit A.A.8.2.2.1.2.2 Direkte følge af en ændring og afsnit A.A.8.2.2.2.2.2 Direkte følge af en ændring om adgangen til at foretage ekstraordinære konsekvensændringer som en direkte følge af, at en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat er blevet ændret.◄
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed