C.D.8.11.2.1 Selskaber omfattet af loven
►Det overordnede anvendelsesområde for det midlertidige solidaritetsbidrag fastlægges i SBL § 2. Bestemmelsen er i overensstemmelse med nødindgrebsforordningens artikel 14, stk. 1, jf. artikel 2, nr. 15 og 16.
Pligt til at svare det midlertidige solidaritetsbidrag påhviler selskaber med aktiviteter inden for råolie-, naturgas-, kul- og raffinaderisektorerne, der er skattepligtige efter kulbrinteskatteloven eller SEL (selskabsskatteloven) § 1 eller SEL (selskabsskatteloven) § 2, stk. 1, litra a. Det midlertidige solidaritetsbidrag skal dermed svares af selskaber, der har aktiviteter inden for de angivne sektorer, og som enten er skattepligtige efter kulbrinteskatteloven, er fuldt skattepligtige eller er omfattet af begrænset skattepligt efter reglerne om fast driftssted. Se SBL § 2, 1. pkt.
Det er dog en betingelse for at blive omfattet, at mindst 75 pct. af selskabets skattepligtige omsætning i indkomståret 2023 hidrører fra økonomiske aktiviteter inden for råstofudvinding, minedrift, raffinering af råolie eller fremstilling af koksovnsprodukter som omhandlet i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1893/2006. Se SBL § 2, 2. pkt.
SBL § 2 gengiver og supplerer bestemmelsen i nødindgrebsforordningens artikel 2, nr. 17. I denne bestemmelse er de selskaber og faste driftssteder, der skal omfattes af det midlertidige solidaritetsbidrag defineret som selskaber og faste driftssteder, der »genererer mindst 75 % af deres omsætning fra økonomiske aktiviteter inden for råstofudvinding, minedrift, raffinering af råolie eller fremstilling af koksovnsprodukter som omhandlet i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1893/2006«.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1893/2006 som SBL § 2 henviser til er om oprettelse af den statistiske nomenklatur for økonomiske aktiviteter NACE rev. 2 og om ændring af Rådets forordning (EØF) nr. 3037/90 og visse EF-forordninger om bestemte statistiske områder. De økonomiske aktiviteter, som omsætningsgrænsen vedrører, er opregnet i forordningens bilag 1, hovedafdeling B (råstofindvinding), hovedgrupperne 05 (indvinding af kul og brunkul) og 06 (indvinding af råolie og naturgas), og hovedafdeling C (fremstillingsvirksomhed), hovedgruppe 19 (fremstilling af koks og raffinerede mineralolieprodukter).
SBL § 2, 1. og 2. pkt., skal ses i sammenhæng. Når der efter 2. pkt. henvises til, at mindst 75 pct. af den skattepligtige omsætning skal vedrøre økonomiske aktiviteter inden for råstofudvinding, minedrift, raffinering af råolie eller fremstilling af koksovnsprodukter, er det således også et krav, at disse aktiviteter vedrører råolie-, naturgas-, kul- og raffinaderisektorerne. Omsætning ved råstofudvinding inden for andre sektorer end de nævnte vil således ikke skulle medregnes ved vurderingen af, om omsætningsgrænsen er nået.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland. Se SBL § 13.◄
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed