C.D.11 Transfer Pricing
Indhold
Dette afsnit handler om
- Armslængdeprincippet i LL (ligningsloven) § 2 (C.D.11.1 Armslængdeprincippet i LL § 2)
- Armslængdeprincippet og OECD's Transfer Pricing Guidelines (C.D.11.2 Armslængdeprincippet og OECD´s Transfer Pricing Guidelines)
- Identifikation, fastlæggelse og anerkendelse af kontrollerede transaktioner(C.D.11.3)
- Transfer pricing-metoder (C.D.11.4 Transfer pricing-metoder)
- Sammenlignelighedsanalyse (C.D.11.5 Sammenlignelighedsanalyse)
- Armslængdeprincippet i relation til immaterielle aktiver (C.D.11.6 Armslængdeprincippet i relation til immaterielle aktiver)
- Armslængdeprincippet i relation til omstruktureringer (C.D.11.7 Armslængdeprincippet i relation til omstruktureringer (Business Restructurings))
- Armslængdeprincippet i relation til serviceydelser (C.D.11.8 Armslængdeprincippet i relation til serviceydelser)
- Armslængdeprincippet i relation til CCA'er (C.D.11.9 Armslængdeprincippet i relation til CCA'er)
- Armslængdeprincippet i relation til finansielle transaktioner (C.D.11.10 Armslængdeprincippet i relation til finansielle transaktioner)
- Armslængdeprincippet i relation til faste driftssteder (C.D.11.11 Armslængdeprincippet i relation til faste driftssteder)
- Oplysningspligt (C.D.11.12 Oplysningspligten efter SKL § 38)
- Transfer pricing dokumentationspligt og land for land-rapporteringspligt (C.D.11.13 Transfer pricing dokumentationspligt og land for land-rapporteringspligt)
- Ansættelsesfrist for transfer pricing-sager (C.D.11.14 Ansættelsesfrist for transfer pricing-sager)
- Hvordan undgås transfer pricing-dobbeltbeskatning (C.D.11.15 Hvordan undgås transfer pricing-dobbeltbeskatning)
- Sekundære justeringer og betalingskorrektion (C.D.11.16 Sekundære justeringer og betalingskorrektion)
Se også
OECD’s vejledning om TP-implikationer af COVID-19
OECD har i december 2020 udgivet en særvejledning om fortolkning af armslængdeprincippet i forhold til en række COVID-19 relaterede problemstillinger. OECD’s Transfer Pricing Guidelines vil forsat danne grundlag for transfer pricing-analysen i årene under COVID-19-pandemien. I særvejledning fortolkes OECD’s Transfer Pricing Guidelines på fire overordnede områder, der vurderes at være særligt relevante:
-
- Sammenlignelighedsanalysen (omtalt under C.D.11.5 Sammenlignelighedsanalyse og C.D.11.5.7 Udvælgelse af de mest sammenlignelige uafhængige transaktioner eller aktiviteter)
- Tab og COVID-19-specifikke omkostninger (omtalt under C.D.11.3.3.1 Betydningen af vedvarende tab)
- Offentlige støtteordninger (omtalt under C.D.11.3.3.2 Betydningen af offentlig regulering)
- Advance Pricing Arrangements (omtalt under C.D.11.15.3 Advance Pricing Arrangements)
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed