Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2023-2
<< >>

C.D.10.4.6 Nedsættelse af den ordinære acontoskat

Indhold

Dette afsnit handler om muligheden for at få nedsat den ordinære acontoskat.

Afsnittet indeholder:

  • Ansøgning
  • Dokumentation
  • Efterfølgende frivillig indbetaling og opskrivning af rater
  • Klageadgang

Ansøgning

Hvis selskabet forventer, at indkomstforholdene i indkomståret vil afvige væsentligt fra, hvad der er lagt til grund for den ordinære acontoskat, kan selskabet anmode om, at den ordinære acontoskat nedsættes under hensyn til selskabets oplysninger om forventede indkomstforhold. Se SEL (selskabsskatteloven) § 29 C.

Selskabet anmoder om nedsættelse via TastSelv Erhverv ►efter modtagelsen af opkrævningen og◄ inden betalingsfristen for den ordinære acontoskat henholdsvis 20. marts og 20. november. Når selskabet nedsætter rater, er det ensbetydende med, at selskabet søger om nedsættelse af ordinære acontorater, og Skattestyrelsen kan efterfølgende bede om den nødvendige dokumentation herfor.

Ansøgning om at få nedsat ordinære acontoskatterater kan kun under særlige omstændigheder fremsættes efter raternes betalingsfrist.

Dokumentation

Selskabet kan ikke få nedsat den ordinære acontoskat til et mindre beløb end det, som selskabet sandsynligvis skal betale i indkomstskat for det pågældende indkomstår.

Det betyder, at det er selskabet, der på forlangende skal kunne dokumentere sandsynligheden for en lavere forventet indkomst. Det vil som udgangspunkt være tilstrækkeligt at henvise til de senest foreliggende regnskabsoplysninger, herunder oplysninger om underskud fra tidligere år.

Efterfølgende frivillig acontoskat og opskrivning af rater

Efter Skattestyrelsens opfattelse er det en betingelse for at få tilladelse til at nedsætte de ordinære rater, at der ved efterfølgende frivillig indbetaling foretages opskrivning af den/de nedsatte rate(r).

Frivillig acontoskat senest 20. marts benyttes til at opskrive 1. ordinære rate til det oprindeligt fastsatte beløb. Det eventuelle resterende beløb betragtes som frivillig marts-indbetaling med den følge, at selskabet får tillæg efter SEL (selskabsskatteloven) § 29 B, stk. 6. Satsen i 2021 er 0,1 pct.

Frivillig indbetaling foretaget efter 20. marts, men senest 20. november, benyttes til at opskrive den ordinære rate 2 til det oprindeligt fastsatte beløb. Det eventuelle resterende beløb betragtes som frivillig november-indbetaling.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.