A.D.9.1.2.2.4 Øvrige bestemmelser vedr. inddragelse af registrering
Indhold
Afsnittet handler om de øvrige bestemmelser vedrørende inddragelse af registrering efter OPKL § 11, stk. 2, nr. 2 og 3.
Afsnittet indeholder:
- Registrering inddraget efter OPKL § 4, stk. 3
- Registrering inddraget eller nægtet efter OPKL § 11, stk. 9
- Registrering inddraget eller nægtet efter OPKL § 19 a, stk. 1
Registrering inddraget efter OPKL § 4, stk. 3
Hvis en virksomhed i fire på hinanden følgende afregningsperioder for det samme registreringsforhold har fået foretaget en foreløbig fastsættelse af virksomhedens tilsvar af skatter eller afgifter m.v., kan Skatteforvaltningen inddrage virksomhedens registrering hos Skatteforvaltningen, for så vidt angår det pågældende registreringsforhold, medmindre virksomheden inden inddragelsen indgiver de manglende angivelser henholdsvis manglende indberetninger, jf. OPKL § 4, stk. 3, 1. pkt. Det følger af 2. pkt., at hvis Skatteforvaltningen skønner, at virksomheden ikke vil kunne fortsætte uden registreringsforholdet som nævnt i 1. pkt., inddrages tillige virksomhedens øvrige registreringer, medmindre virksomheden inden for den frist, der er anført i 3. pkt., meddeler Skatteforvaltningen, at de øvrige registreringer ønskes opretholdt. Se nærmere afsnit A.D.9.4.2 Fratagelse af registrering på baggrund af fire foreløbige fastsættelser.
Registrering inddraget eller nægtet efter OPKL § 11, stk. 9
Stilles sikkerheden efter OPKL § 11, stk. 1, ikke rettidigt, inddrages virksomhedens registrering. Stilles sikkerheden efter OPKL § 11, stk. 2 ikke rettidigt, nægtes virksomheden registrering. Se nærmere afsnit A.D.9.4.1 Inddragelse af registrering efter opkrævningsloven.
Registrering inddraget eller nægtet efter OPKL § 19 a, stk. 1
Det følger af OPKL § 19 a, stk. 1, at skatteforvaltningen kan give den registreringspligtige påbud om at udlevere eller indsende materiale efter kontrolbestemmelser i de love, der er nævnt i opkrævningslovens bilag 1, liste A og B, eller momsloven, hvis den registreringspligtige ikke har udleveret eller indsendt materialet efter begæring herom. Dette vil medføre, at hvis en registreringspligtig ikke efterkommer en anmodning om materiale efter de kontrolbestemmelserne, ovenfor, eller tilsvarende kontrolbestemmelser, som vil blive indført i de love, der er nævnt i bilag 1, liste A og B, eller momsloven, vil Skatteforvaltningen kunne give påbud om, at materialet skal indsendes inden for en fastsat frist.
Hvis påbuddet ikke efterkommes senest 4 uger efter den i påbuddet fastsatte frist, kan Skatteforvaltningen inddrage (tvangsafmelde) eller nægte virksomhedens registrering hos Skatteforvaltningen efter den lov, der indeholder kontrolbestemmelsen, medmindre virksomheden efterkommer påbuddet inden inddragelsen eller nægtelsen. Se nærmere afsnit A.D.9.4.1.3 Påbud om at udlevere eller indsende materiale efter kontrolbestemmelser i de love, der er nævnt i bilag 1, liste A og B, og momsloven.
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed