Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2023-2
<< >>

A.C.3.5.7.1 Rettighedstab efter straffelovens § 79

Indhold

Afsnittet handler om straffelovens regler om frakendelse af retten til at drive virksomhed.

Afsnittet indeholder:

  • Rettighedstab ved virksomhed med særlig autorisation eller godkendelse
  • Rettighedstab ved anden virksomhed
  • Frakendelse af retten til at deltage i ledelsen af erhvervsvirksomhed
  • Domspraksis om frakendelse
  • Frakendelsens varighed
  • Strafudmåling og frakendelse
  • Drift af virksomhed, selvom retten hertil er frakendt.

Rettighedstab ved virksomhed med særlig offentlig autorisation eller godkendelse

En person, der udøver virksomhed, som kræver en særlig offentlig autorisation eller godkendelse, kan ved dom for et strafbart forhold frakendes retten til fortsat at udøve den pågældende virksomhed eller at udøve den under visse former, hvis det udviste forhold begrunder en nærliggende fare for misbrug af stillingen eller hvervet. Se STRFL § 79, stk. 1.

Reglen tager bl.a. sigte på virksomhed af mere betroet karakter, fx advokat, statsautoriseret eller registreret revisor, læge og apoteker, men kan også omfatte autoriseret gas- og vandmester, el-installatør, transportvirksomhed etc.

Rettighedstab efter STRFL § 79 for udøvelse af virksomhed sker efter dom.

Forudsætningen for at frakende den pågældende ret til at udøve virksomhed er, at der er en nærliggende fare for misbrug. Her vil domstolene bl.a. lægge vægt på forholdets grovhed og den pågældendes personlighed. Det kræves ikke, at forholdet er begået under udøvelsen af virksomheden.

Rettighedstab ved anden virksomhed

Når særlige omstændigheder taler derfor, kan retten til at udøve virksomhed, hvortil der ikke kræves offentlig autorisation eller godkendelse, frakendes. Se STRFL § 79, stk. 2, 1. pkt. Reglen er begrundet med, at der skal være en mulighed for myndighederne til at gribe ind, når der gennem arten af den udøvede virksomhed i forbindelse med det nu begåede strafbare forhold er godtgjort en fare ved at lade den pågældende fortsætte sin virksomhed.

Reglen kan anvendes på en virksomhed, der er registreret over for told- og skatteforvaltningen, og som ved dom findes skyldig i overtrædelse af skatte- og afgiftslovgivningen.

Frakendelse af retten til at deltage i ledelsen af erhvervsvirksomhed

Der kan ske frakendelse af retten til at deltage i ledelsen af en erhvervsvirksomhed her i landet eller i udlandet uden at hæfte personligt og ubegrænset for virksomhedens forpligtelser. Se STRFL § 79, stk. 2, 2. pkt.

Frakendelse af retten til at deltage i ledelsen af en erhvervsvirksomhed omfatter for det første den formelle deltagelse i form af registrering i Erhvervsstyrelsens it-system som direktør, medlem af bestyrelsen eller tilsynsrådet eller som likvidator i en erhvervsvirksomhed. Det samme gælder registrering som ledelsesmedlem i et tilsvarende udenlandsk register.

Bestemmelsen omfatter for det andet den reelle deltagelse i form af faktisk udøvelse af ledelsesbeføjelser i en erhvervsvirksomhed, dvs. faktisk udøvelse af en direktørs eller likvidators eller et bestyrelsesmedlems eller tilsynsrådsmedlems beføjelser i virksomheden. Det vil omfatte virksomheder, hvis ledelse på grund af deres juridiske form ikke er registreret i Erhvervsstyrelsens it-system, dvs. enkeltmandsvirksomheder og interessentskaber og kommanditselskaber, medmindre samtlige interessenter henholdsvis komplementarer er kapitalselskaber. Det vil endvidere omfatte virksomheder, hvis ledelse er registreret i Erhvervsstyrelsens it-system, men hvor registreringen helt eller delvis ikke svarer til de faktiske forhold. En frakendelse af retten til at deltage i ledelsen af en erhvervsvirksomhed omfatter derimod ikke en ejers blotte udøvelse af ejerbeføjelser f.eks. på et selskabs generalforsamling.

Se bemærkningerne til lovforslag nr. 164 af 28. februar 2013, vedtaget som lov nr. 634 af 12. juni 2013 om ændring af straffeloven, retsplejeloven og forskellige andre love (Styrket indsats over for økonomisk kriminalitet).

Domspraksis om frakendelse

Af resocialiseringshensyn mv. har domstolene hidtil indskrænket rettighedstabene til et nødvendigt minimum, men har eksempelvis anvendt bestemmelserne over for vin- og spiritushandlere, automobilhandlere, entreprenører, og over for en revisor, der til brug for en kreditværdighedsundersøgelse havde medvirket til udfærdigelsen af en urigtig status.

Frakendelsens varighed

Frakendelsen sker på tid fra 1 til 5 år, regnet fra den endelige dom, eller indtil videre. I sidstnævnte tilfælde kan spørgsmålet om fortsat udelukkelse fra den pågældende virksomhed indbringes for retten efter 5 år. Se STRFL § 79, stk. 3. 

Strafudmåling og frakendelse

Såfremt gerningsmanden frakendes en af rettighederne i straffelovens § 79 eller påføres andre følger, der kan sidestilles med straf, skal dette indgå som en formildende omstændighed ved fastsættelse af den egentlige straf (fængsel eller bøde). Se STRFL § 82, nr. 12.

Drift af en virksomhed, selvom retten hertil er frakendt

Det bemærkes, at den, der udøver en virksomhed, selvom retten til det er frakendt ham/hende, kan straffes med bøde eller fængsel i indtil 6 måneder. Se STRFL § 131.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.